תוצאות מבחני הריסוק המדמים מצב של תאונה הפכו בעשור האחרון לקלף שיווקי חשוב לכל מכונית חדשה. יצרניות המכוניות משקיעות ממון רב בתכנון וביצור מכוניות שיצליחו להשיג תוצאות מרשימות באותם מבחנים.
ארגון הבטיחות האירופאי NCAP מפרסם מעת לעת תוצאות הכוללת מידע, לפרטי פרטים, באשר להתנהגות המכוניות ורמת הפגיעות הצפויות לנוסעים במקרה של תאונה. על פי אותם מבדקים, במכוניות שזכו לציונים גבוהים, במידה וחלילה מתרחשת תאונה במהירות שלא עולה על 64 קמ"ש, אתם אמורים להרגע שנייה מההלם, לפתוח את הדלתות ופשוט לצאת מהמכונית שספגה במקומכם את עוצמת הפגיעה.
אתם מוכנים להתנדב לניסוי?
האם זה עובד גם בחיים האמיתיים? אני לא מכיר הרבה אנשים שמוכנים להתנדב לניסוי אבל אין ספק שבשנים האחרונות אנו נתקלים ביותר ויותר מקרים של תאונות קשות שהסתיימו ללא פגע. מצד שני, לא מעט מומחי תחבורה מדגישים שאסור להתייחס לנתוני מבחני הריסוק כאל תורה מסיני וחשוב לזכור שמבחני הריסוק נעשו על פרמטרים קבועים בתנאי מעבדה שלא תמיד חופפים את המציאות. המומחים מציינים שלעיתים מספיקה זווית קלה של הרכב או איזה עמוד בצד הדרך שישנו את כל התמונה.
לא הכל טמון בפח
כעת מתברר שגם הנוסעים ברכב יכולים להשפיע על חומרת הפגיעה. מסתבר שכמו שהמכוניות מרוסקות בתנאים קבועים כך גם בובות הניסוי שסופגות את הפגיעות מגיעות במשקל והיקפים ממוצעים התואמים למנעד רחב של מבוגרים בני שני המינים ועל פיהן נקבעות רמות הפגיעה.
משקל תקין | צילום: נעם וינדהמקרה הטרגי של ג'ודית אוונס, אם לשלושה מבריטניה, שנהרגה לפני כשנה וחצי בתאונת דרכים חזיתית לא קשה במיוחד מדגיש את ההשפעה של מימדי הגוף על תוצאות התאונה.
אוונס שנהגה בפיג'ו 107 שלה המצוידת בחגורות בטיחות עם מותחנים אוטומטיים, שלל כריות אוויר וציון בטיחות של 4 כוכבים שקלה כ-103 קילוגרם, 25 קילוגרם יותר ממשקלה של בובת הריסוק הסטנדרטית השוקלת 78 ק"ג. מסתבר שלאותה תוספת משקל והיקף גוף הייתה השפעה טרגית שגרמה לפגיעות רב מערכתיות קשות ולמותה המצער.
לא זקוק לדיאטה, שרד את תאונת הדרכים | צילום:
נעם וינד
בחקירת התאונה המתנהלת בבית המשפט העיד גם נציג פיג'ו שהודה שאמצעי הבטיחות המתקדמים הותאמו לתפקד ביעילות למשקל נוסעים נמוך משמעותית ממשקלה של אוונס ובמשקלים אחרים היעלות שלהם עשויה להיות שונה לחלוטין.
>>גם אם אתם לא סובלים מעודף משקל, הזהרו כשאתם נוהגים בכבישים המסוכנים בישראל