מעטפת הרכב לא מסוגלת להעניק הגנה מפני פגיעה ישירה | צילום: חדשות 2 עם פתיחת מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה ומטח הרקטות הבלתי פוסק לעבר יישובי הדרום, תוך איומים על הרחבת החזית למרכז הארץ, נוצר מצב בו תושבים רבים נמצאים תחת איום טילי חמאס. בעוד שנראה שמרבית התושבים הבינו והפנימו את הכללים על פיהם יש לנהוג בזמן אזעקה בעת שהיה במבנה, נראה שההנחיות לשוהים בחוץ ובמיוחד לאלה הנמצאים ברכב מעט לא ברורות ולעיתים אף נשמעות כחסרות הגיון.
אל"מ ירון בר דיין מפיקוד העורף עשה לנו סדר בהוראות:
מדוע בעצם לא להישאר ברכב בזמן אזעקה?
"המעטפת של מרכב הרכב אולי מעניקה הגנה טובה למדי בעת תאונת דרכים, אך היא לא מסוגלת להעניק הגנה מפני פגיעה ישירה או רסיסים של טיל ולכן צריך לעזוב את הרכב ולמצוא מחסה טוב יותר", מסביר אל"מ בר דיין. "צריך להבין, לרכב יש שטח פנים גדול יחסית והסיכוי שהוא יפגע מרסיסים של טיל שנפל בקרבתו גדולים למדי. יתרה מזאת, אפילו פגיעה קלה יחסית של רסיסים ברכב עלולה לגרום להתלקחות מהירה ואף לפיצוץ של הרכב שעלול להפוך, במקרה כזה, למלכודת מוות."
אז מה צריך לעשות כאשר שומעים אזעקה בזמן נהיגה?
"אם אתם נמצאים בעיר או בכל מקום אחר בו יש מבנים בסמוך יש לעצור במהירות ובזהירות את הרכב בצד הדרך ובהתאם למה שזמן ההתרעה מאפשר לכם להגיע למבנה הקרוב ביותר ובכך למעשה לבטל כמעט לחלוטין את הסכנה לפגיעה".
מה אם אין בסביבה הקרובה מבנים?
"עדיין חשוב מאוד לעצור את הרכב בצד ובהתאם לזמן העומד לרשותכם לסרוק את האזור סביב ולתפוס מחסה. גם בטונדה קטנה, גדר הפרדה מבטון, תחנת הסעה, תלולית עפר, בור ואפילו אבן שפה יכולים לספק הגנה מסוימת ולהקטין באופן משמעותי את הסיכויים שתפגעו", מבהיר בר דיין.
ואם סביב הכל חשוף ואין שום דבר שיכול לספק הגנה, האם לא כדאי פשוט להמשיך בנסיעה?
"לא. מעבר לעובדה, כפי שהסברתי בתחילה, שהרכב לא באמת מספק הגנה לנוסעיו מפני פגיעה ישירה או רסיסים, במהלך השנים של העימות הנוכחי ספרנו יותר נפגעים מתאונות דרכים שהתרחשו בעקבות אזעקות, מאשר פצועים מהטילים עצמם. התאונות הללו התרחשו כאשר אנשים שהמשיכו לנסוע למרות האזעקה התנגשו ברכבים שניסו לעצור בצד, או ברכבים שנהגיהם סטו בחדות או איבדו שליטה על ההגה כתוצאה מהתפוצצות סמוכה".
"צריך להבין", מפרט בר דיין, "הדף מפגיעה של טיל, רקטה או פגז מתפזר כלפי מעלה בצורת שושנה ולמעשה מעבר לרדיוס הראשוני כל מי ששוכב על הקרקע מקטין באופן משמעותי ביותר את הסיכוי לפגיעה מהדף או רסיסים".
לצאת מהרכב ולשכב עם הפנים לכיוון הקרקע | צילום: רויטרסאל"מ ירון בר דיין מדגיש גם שנדרשת סבלנות וכל עוד לא ניתנה הנחייה אחרת יש להמתין, גם אם שומעים פיצוץ, כעשר דקות לפני שיוצאים מהמחסה וחוזרים לרכב.
אנשי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מבקשים להוסיף כמה כללי בטיחות ולחדד את הנחיות הבטיחות לנוסעים ברכב:
- בעת הישמע אזעקה יש להאט בזהירות ולעצור בצד הימני של שול הדרך ככל שניתן.
- רצוי להדליק אורות חירום מהבהבים.
- יש להקפיד לתפוס מחסה או להישכב על הקרקע בשולי הדרך ולא על פני האספלט בנתיב הנסיעה עצמו.
- גם אם האזעקה מייבבת ואתם לחוצים במידה שיש צורך לחצות כביש – יש להסתכל טוב ימינה ושמאלה לוודא שהנתיב פנוי ורק אז לחצות.