ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') פה אחד את הרפורמה בהליך הכשרת הנהג, כפי שהוגשה על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ. כפי שפורסם בשבוע שעבר משרד התחבורה מקדם רפורמה בנהיגה שמטרתה להביא לצמצום מעורבותם של צעירים בתאונות דרכים. על פי התוכנית החדשה, יופחת גיל הנהג הצעיר וניתן יהיה להתחיל בלימודי הנהיגה בגיל 16 וחצי. בגיל 16 ותשעה חודשים ניתן יהיה לגשת לראשונה למבחן המעשי, במקום גיל 17 כיום אך הנהיגה תותנה בחובה ליווי של מלווה במשך שישה חודשים.
על פי התוכנית שמקדם משרד התחבורה ואושרה ע"י ועדת השרים, יתבצעו לימודי הנהיגה בישראל באמצעות מרכזי לימוד נהיגה מיוחדים (מל"נים) וישולבו בהם לימודים עיוניים של תורת הנהיגה. המל"ן יהווה מרכז לימוד נהיגה שנועד להכשיר תלמידי נהיגה בשיטה הכוללת שילוב של שיעורים מעשיים ושיעורי השלמה עיוניים המתבצעים בו זמנית.
החוק יועבר בימים הקרובים לקריאה ראשונה במליאת הכנסת ולאחר מכן לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת. עם אישורו על ידי ועדת הכלכלה, יוגש החוק לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת.
האם בסיום התהליך המתיש לכביש יעלו נהגים טובים יותר? | צילום: lisafx, Istockתוכנית הלימודים החדשה תתבסס על כרטיס תלמיד חדש שיכיל 52 מטלות מעשיות ו- 24 מערכי שיעור עיוניים, אותם יידרש התלמיד לבצע במשך תקופת הלימודים. מי שיעבור את הבחינה בהצלחה יקבל "היתר נהיגה" מיוחד שיותנה בחובת ליווי של מלווה במשך שישה חודשים, הכוללים 3 חודשים של נהיגה ביום ובלילה ו- 3 חודשים נוספים של נהיגת לילה בלבד. משך הליווי לא יפחת מ- 50 שעות. בתום תקופת הליווי יחתמו המלווה והנהג על הצהרה המאשרת את ביצוע הליווי ורק לאחר מכן יונפק לנהג רישיון נהיגה קבוע מטעם רשות הרישוי.
התוכנית של משרד התחבורה כוללת גם את הרחבת הדרישות לקבלת רישיון להוראת נהיגה למורי הנהיגה. התוכנית החדשה שגובשה כוללת שיפור ברמה המקצועית של מורי הנהיגה, לרבות השתלמויות מקצועיות ובחינות על ידי רשות הרישוי.
>> מדריך לנהיגת שטח