גנבי המכוניות לא פוסחים על אף מותג או סוג כלי רכב, אבל מתברר שגם להם יש העדפות. מגמת הירידה במספר גניבות כלי הרכב השתנתה השנה. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה עמד מספר הגניבות על 13,819, לעומת 13,272 בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
כלי הרכב הנגנב ביותר הוא דווקא קטנוע וליתר דיוק: "סאן יאנג" מתוצרת טייוואן. במקום השני מכונית "סובארו לאונה", הוותיקה ברשימה, ובמקום השלישי שוב קטנוע – הפעם מדגם "קוואנג יאנג".
"מיצובישי לנסר" ו"פולקסווגן גולף" ממשיכות את הרשימה בדומה לשנה שעברה, וגם שאר כוכבות הרשימה הן המכוניות המשפחתיות, כמו טויוטה קורולה (6), מזדה 3 (7), סובארו אימפרזה (8), סקודה אוקטביה (9) ומאזדה לנטיס (10).
כשליש מניסיונות הגניב - מכוניות פרטיות
הנתונים שבכתבה נוגעים לשוק הפרטי. ממחקר שערכה חברת איתורן (רבעון 3, 2011) עולה שבחודשים האחרונים, כשליש (33%) מניסיונות הגניבה שבוצעו היו בקרב מכוניות פרטיות סטנדרטיות, וכחמישית (10%+10%) של מכוניות יוקרה וג'יפים. יותר ממחצית (56%) מגניבות הרכב ברבעון השלישי של השנה היו מאזור המרכז והשרון.
קטנוע סאן-יאנגבדרום הארץ נהנים ממגמת ירידה במספר הגניבות, כ- 5% בלבד מסך גניבות הרכב בתקופה הזו. לעומת זאת, בשטחי יהודה ושומרון, זינק מספר הגניבות ביותר מ-100% (לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה).
גם בירושלים נרשמה עלייה דרמטית (70%) במספר הגניבות. שיטת הגניבה הנפוצה ביותר (82%) היא עדיין הפריצה האלימה לרכב וניסיון להתניע אותו באמצעות מחשבי רכב פרוצים. 13% מניסיונות הגניבה מתבצעים ע"י גניבת מפתחות הרכב מבית הלקוח, שיטה שנפוצה בעיקר בבתים צמודי קרקע בעיקר באזור השרון והצפון.
3% מאירועי הגניבה שנרשמו היו בשוד אלים, בעיקר באזור קו התפר, 2% באמצעות מפתח שנשאר ברכב.
אין ספק, מדובר במכת מדינה – והקירבה לשטחים מקלה על חייהם של רבים מגנבי הרכב, שמגיעים מאותם אזורים. כל שנותר לנו לעשות, הוא לנסות לדאוג למיגון שיצליח להקשות מעט על הגנבים, וכמובן לדאוג לכיסוי ביטוחי למקרה שגם זה לא יעזור.