הסברנו, המחשנו, הבאנו הוכחות, הצגנו עדויות כואבות וחזרנו על כל אלה שוב ושוב עד שהרגשנו קצת כמו תקליט שבור, ועל אף שנראה שרובכם הבנתם והפנתם עד כמה מסוכן להתעסק בסלולרי - לסמס, להתכתב בווטסאפ ולגלוש באינטרנט תוך כדי נהיגה, נראה שברגע האמת, כשהסלולרי שלכם מזמזם תוך כדי נהיגה, אתם נשאבים אל המסך ושוכחים את כל מה שהסברנו בקפידה.
בייאושנו הבנו שעם בעיית התמכרות קשה כזו כנראה שאי אפשר להסתפק בהסברה ויש לנקוט בצעדים בשטח למיגור התופעה המסוכנת שגובה יותר מדי חיים ללא כל סיבה.
עוד ב-mako רכב
10 אחוזים מהמשתמשים בסמארטפון בנהיגה היו מעורבים בתאונה
רוצים רישיון? סמסו בזמן נהיגה
הישראלים ממשיכים לסמס תוך כדי נהיגה
לצד אפשרות דרקונית, שכנראה אין מנוס מלשקול, של חקיקה שתורה למפעילת הסלולריות לחסום את השימוש בנייד מעבר לדיבור ממהירות מסוימת, אין ספק שגם אכיפה מוגברת וכואבת כנגד נהגים מסמסים תגרום אולי לאנשים לוותר על ההרגל המסוכן.
אנשים מבינים את הסכנות אבל לא מצליחים להתנתק מהמכשיר הקטן | צילום: אימג'בנק / Thinkstockמבט על הנעשה בכבישי הארץ מוכיח שקנס של 1,000 שקלים ו-4 נקודות חובה כנראה לא מרתיעים וכואבים מספיק, אבל אם המחוקק הישראלי יאמץ את החוק האירי החדש אנו משוכנעים שכמעט כל הנהגים יחשבו יותר מפעמים לפני שישפילו מבט למסך הסמארטפון כדי לקרוא ולענות ל"הודעה הממש חשובה" שהם חיכו לה.
מסתבר שגם באירלנד עד כה כל הניסיונות לצמצם את מימדי התופעה המסוכנת עלו בתוהו ומאחר שלא נותרה ברירה אחרת, הרשויות בשכנתה ממערב של הממלכה המאוחדת החליטו להחמיר באופן קיצוני את הענישה ולהשוות אותה לזו הנהוגה במקרים של נהיגה בשכרות.
באירלנד היא בטוח לא הייתה מחייכת עכשיו | צילום: אימג'בנק / Thinkstockבהתאם לכך, מי שיתפס מסמס או בוהה מסיבה זו או אחרת במסך הסלולרי יקבל באופן מידי קנס של 1,000 יורו - כמעט פי חמישה מהקנס בגין עבירה זו בישראל.
אבל בית המחוקקים האירי לא הסתפק בכך ומתוך הבנה של חומרת התופעה הוא קבע כי נהג שיתפס בפעם השנייה ישלם קנס כפול של 2,000 יורו (קרוב לעשרת אלפים שקלים) ואילו מי שגם אחרי מכה כואבת שכזו לכיס לא יבין את המסר ויתפס בפעם השלישית בתוך שנה כשהוא מתעסק בסלולרי במקום בנהיגה יקבל, לבד מהקנס הכפול, גם הרחקה מהכביש והזדמנות מצוינת לחשוב על מעשיו עם עונש של עד שלושה חודשי מאסר בפועל.
עד כה, הקנסות על שימוש בסלולרי בנהיגה באירלנד היו נמוכים למדי ועמדו על כ-60 יורו (כ-300 ש') וההחלטה להחמיר את הענישה בצורה כזו קיצונית באה לאחר שניתוח הגורמים לתאונות במדינה הביל למסקנה כי 20-30 אחוזים מכלל התאונות התרחשו כתוצאה מנהיגה מוסחת.