מחמירים את האכיפה - מבדילים בין נהגים עבריינים לנורמטיבים: שר התחבורה ישראל כ"ץ ופרקליט המדינה עו"ד משה לדור הציגו היום את התכנית החדשה למאבק בתאונות הדרכים במשרד ראש הממשלה בירושלים.
במסגרת התכנית החדשה תוגבר האכיפה בשטח, יוחמרו העונשים על עבירות של נהיגה בשכרות בקרב נהגים עבריינים, וישתנה אופן הטיפול המשפטי בתיקים ובקנסות שיוטלו.
מערער על קנס? שלם ורק אז הגש ערעור
משלמים את הקנס - ואז מערערים | צילום: חדשות 2"יזמנו שינויי חקיקה, הוספנו סעיף של נהיגה פרועה עבריינית, הוספנו פסילה מנהלית, שינינו את המינון, עבירה של פגע וברח שלא היה לגביה פסילה מנהלית והחור הזה ייסגר", אמר שופט התעבורה אביטל חן. "כמו כן, יבוצעו שינויים בהתנהלות בית המשפט או המשטרה. אנחנו רוצים ליצור תיקים אדומים, שכרות, הפקרה, נהיגה ללא רישיון נהיגה, עבירות שיקבלו טיפול מהיר בבית המשפט, ננסה לצמצם את זמן התגובה, של חודשיים שלושה, תיק חמור תוך שבועיים שלושה".
בנוסף ישתנה הנוהל שבו יתנהלו הערעורים על קנסות. "נהג שירצה לערער על הקנס בבית המשפט, יצטרך להפקיד את סכום הקנס, שיוחזר לו רק במקרה שיזוכה", ציין השופט חן. במידה שיפסיד בערעור, הוא צפוי לשלם סכום כפול משנקבע לו.
גם אופן התשלום משתנה, כך שיקל על גביית החוב. במסגרת התכנית תתאפשר פריסת חובות במקרה של קנסות גבוהים שיאפשר את תשלום הקנס בתשלומים, בסכום שאינו נמוך מ-250 שקלים.
מפחיתים בעונש נהגים נורמטיבים שנתפסו נוהגים בשכרות
נלחמים בתאונות הדרכים | צילום: חדשות 2בנושא הנהיגה בשכרות, עד היום היה נהוג לפסול את הרישיון לתקופה של 24 חודשים לנהגים שנפסו נוהגים במצב של שכרות. "דבר הזה לא מידתי", אמר השופט חן. "כשדובר ברמות נמוכות, הורדנו את הפסילה ל-10-12 חודשים. כשמדובר בשכרות ברמה גבוהה מאוד, העונשים יוחמרו ויעמדו על עונשי פסילה ארוכים של 3-4 שנים, ואף עונשי מאסר".
השופט חן ציין כי האכיפה והענישה רחוקים מלהיות חזות הכל. "הטעויות הללו גורמות לאובדן של חיי אדם", אמר וציין כי יש לטפל בנושא גם על ידי הגברת נוכחות השוטרים בשטח.
כניסת התקנות לתוקף: בחצי השנה הקרובה
שר התחבורה ישראל כ"ץ הביע תקווה שהתקנות החדשות ייכנסו לתוקף תוך שישה חודשים, תוך שיתוף פעולה של הגורמים המעורבים באכיפתן. עוד ציין השר כי חלק ניכר מתקציב הפרסום של המשרד הועבר לצורך הגברת הניידות בשטח. לצד ההשקעה בתשתיות, השר הבטיח להשקיע 100 מיליארד שקלים בתשתיות, שיכללו גם את המצלמות החדשות במוקדי הסיכון.
לאחרונה גברו הקולות שקראו לכ"ץ להגביר את הטיפול בתאונות, זאת לאור סטטיסטיקת הנפגעים שנותרת גבוהה עם השנים. על פי נתוני הרשות הלאומית למאבק בתאונות הדרכים, חלה אמנם בשנים האחרונות ירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים, אך בהשוואה למקומות אחרים בעולם, כמות ההרוגים והנפגעים בישראל עדיין גבוהה מהממוצע.
ב"אור ירוק", העמותה לשינוי תרבות הנהיגה בישראל, קראו לשר התחבורה לפעול לשיקום תשתיות הכבישים ולחינוך הנהגים ולא להסתפק רק בהגברת האכיפה והענישה.