טויוטה חשפה אתמול את הדור החדש של רכב השטח הבינוני-גדול שלה, ה-4 ראנר. מדובר בדור החמישי לרכב הפנאי שמיועד בעיקר לשוק האמריקאי ואשר, בניגוד למגמה השלטת בעולם הרכב בשנים האחרונות, ממשיך לשמור על המתכון הישן והקלאסי של שלדה נפרדת ומבנה קשוח שבאמת מעניק יכולת שטח של ממש.
לנוכח המעבר של מרבית המתחרים לרכבי קרוסאובר ללא כל יכולת כשהאספלט נגמר, בטויוטה החליטו להבליט את הייחודית של ה-4 ראנר החדש בנוף הדגמים הנוכחי על ידי הדגשת המבנה הרבוע והצגת מראה אגרסיבי מבעבר שמבהיר שכאן מדברים על הדבר האמיתי.
בעבר ה-4 ראנר הוצע גם בגרסאות עם הנעה אחורית בלבד אך כעת טויוטה מציינת כי בשוק המרכזי שלו באמריקה הוא יוצע בשלב זה רק בתצורת 4 על 4 ועם אופציה של יחידת הנעה אחת שלא דופקת חשבון לעידן צמצום הנפחים עם מנוע וי 6 בנפח 4 ליטרים המפיק 270 כ"ס שישודך לגיר אוטומטי שמסתפק ב-5 יחסי העברה. הלקוחות יוכלו לבחור בין גרסה עם הנעה כפולה לא קבועה שנשלטת על ידי הנהג לבין גרסה עם הנעה כפולה קבועה ואופציה לנעילת דיפרנציאל מרכזית.
למרות השימוש בשלדה נפרדת מערך המתלים של ה-4 ראנר מתוחכם למדי וכולל מתלים נפרדים ב-4 הפינות ובדגמים המפוארים גם מערכת X-REAS המתאימה בכל רגע נתון באופן עצמאי את קשיחות כל אחד מהבולמים כדי להעניק נוחות נסיעה ועבירות מיטביים גם בתנאי דרך קשים.
ה-4 ראנר, המובסס על הפלטפורמה של הלנד קרוזר האייקוני, יציע בדורו החמישי, ככל הנראה, גם גרסה עם 7 מושבים בדומה לחלק ממתחריו.
עיצוב הפנים לא פורץ גבולות ועדיין מציג מראה בנאלי יחסית שמזכיר מעט את עולם הטנדרים, אך בטויוטה מדגישים שאיכות החומרים שופרה באופן משמעותי ולבד מאבזור חדיש שנוסף יוצעו גם מספר שילובי צבעים שיעניקו לרוכשים אפשרויות להתאמה אישית.
הותיקים שבינינו בודאי זוכרים את ה-4 ראנר שהגיע לארץ בדורו השני בימי הפריחה של ג'מוסי השטח הגדולים בשנות ה-90. ה-4 ראנר זכה, כשיובא לכאן, למרות מראה פחות קרבי משל מתחריו, להצלחה יחסית וסחירות טובה אם כי הרבה פחות מזו של אחיו הלנד קרוזר, שהגיע לארץ לקראת המעבר למילניום השלישי ונחשב עד היום לאחד הרכבים המבוקשים ביותר בשוק היד שנייה וכמעט היחידי שגם במצב השוק הנוכחי מצליח לשמור על סחירות מטורפת וביקושים המביאים למכירות "מעל למחירון".
רכב פנאי-שטח במתכונת הישנה והטובהלמרות שלאחרונה הוסרו, לכאורה לפחות, ההגבלות על יבוא רכבים המצוידים בתקינה אמריקאית ולא אירופאית יש להניח שביוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, ימשיכו לדבוק ביבוא הלנד קרוזר שמוצע על ידי טויוטה עם מנועים רלוונטיים יותר לשוק המקומי וינסו לחזק את היצע דגמי הפנאי-שטח עם ההיילנדר, אחיו הקטן של ה-4 ראנר, שיגיע אלינו מארץ הדוד סם תוך שהוא מציע מבנה פחות קשוח המבוסס על הפלטפורמה של הקאמרי, מכונית המנהלים של החברה, וכולל גרסאות עם מנועים בנפח צנוע יותר.