הערכות באשר לאיך צפויים להיראות פני הדברים על פי מאזדה בדור הבא של הדגם המשמעותי ביותר שלה מעוררות עניין רב בעולם הרכב, כמו גם דלק לשלל דיונים חוצבי להבות בפורומי רכב שונים ברחבי העולם.
כעת, אתר האינטרנט הבריטי אוטוקאר חושף שלל מידע ופרטים שאמורים לשפוך מעט אור על הפרויקט הסודי שצפוי להיחשף בתערוכת טוקיו הבאה, בדצמבר 2011.
לא, לא מדובר בדור חדש למלכת הכביש הישראלי ה-3, אלא בדור הרביעי למכונית שטלטלה לפני עשרים שנה את עולם הרכב והפכה לאחד האייקונים הבולטים של חובבי הרכב בעולם – המיאטה MX5.
בשנת 1989 מאזדה הציגה לעולם רודסטר דו מושבית עם עיצוב קלאסי, התנהגות כביש ויכולת תקשור חלומיות, הוסיפו אבזרים מתבקשים כמו הגה כוח, כריות אויר וABS וארזו הכל באריזה בנויה היטב ואמינה כמו של כל משפחתית יפנית אפורה.
יפנית שמחזירה לעולם את חדוות הנהיגה
המיאטה השיבה לחולי ההגה את היכולת לרכוש מכוניות ספורט טהורה במחיר הגיוני.חובבי הרכב יצאו מגדרם והמיאטה הפכה לכוכבת מכירות ובמהרה לרודסטר הנמכרת ביותר אי פעם בעולם, עם קרוב למיליון יחידות שנמכרו בשלושת דורותיה.
את עיקר ההצלחה רשם הדגם הראשון (NA כפי שמכנים אותו המכורים), עם קרוב ל-400 אלף יחידות שעלו על הכבישים בשבע שנות יצורו. אמנם גם הדורות השני והשלישי זכו לנתוני מכירות נאים ולביקורות מצוינות ואף הקפידו לשמור על המתכון הבסיסי שהפך את המיאטה להצלחה כה גדולה, אך היו שטענו שהמיאטה איבדה משהו משלמות הדגם הראשון.
יפנית באדום - 2 הדורות הראשונים בצילום משותףגם במאזדה כנראה היו ערים לביקורת שנשמעה. טאקאו קיג'ימה, האיש שמאחורי הדור השני והשלישי הודה לאחרונה בראיון: "המיאטה צריכה להיות מכונית ספורט קלת משקל ובעשור האחרון המכונית נהייתה גדולה וכבדה יותר מסיבות שונות, אנו חושבים שעכשיו זה הזמן לחזור למקורות".
ואכן על פי המקורות של אוטוקאר, הדור הרביעי צפוי להיות קל וחד יותר, זאת על פי רוח הדברים הנושבת מדגם התצוגה איבוקי משנת 2003, דגם שבסופו של דבר, למרות כמה אלמנטים עיצוביים דומים ,לא הפך לבסיס לדור השלישי של המיאטה שהופיע ב-2006.
המכורים התאכזבו, אבל גם בדורה השלישי המיאטה היא אחת ממכונות הנהיגה המשובחות שניתן לרכוש בתקציב שפוימהפכה מתחת לשמלה
המרכיב המשמעותי ביותר הוא שימוש בתצורת מרכב של מנוע קדמי מרכזי, כמו שאפשר לפגוש במכונית הספורט השנייה מבית מאזדה, הRX8 , ובאחת המתחרות הבולטות שלה, הרודסטר של הונדה, S2000. תצורה זו בה המנוע ממוקם מאחורי הסרן הקדמי ומיכל הדלק ממוקם לפני הסרן האחורי תורמת לחלוקת משקל אידיאלית, להפחתת המשקל של החלקים שמחוץ לבסיס הגלגלים ולהתנהגות כביש חדה ומדויקת במיוחד.
>> איור מחשב, האם כך תראה המיאטה בדורה הרביעי?
כדי להעניק למכונית הפתוחה חוזק מרכב מספק, הדור הבא של המיאטה יעשה שימוש במבנה בו המרכב נעזר בתת שילדה, מעין עמוד שדרה כפול המחזק את המרכב לאורכו של גל ההינע בין המנוע הקדמי לגלגלים האחוריים.
יחידת הכוח צפויה גם היא להשתנות ובמקום מנוע 2 הליטר הכבד המבוסס על מנוע המאזדה 6 הגדולה ומצוי בדורה הנוכחי של המיאטה, הדור הבא יעשה שימוש במנוע קטן נפח עם הזרקת דלק ישירה מסדרת מנועי סקיי שנחשפה לפני כשנה. הערכות מדברות על מנוע מוגדש בנפח 1.5 ליטר שיפיק בסביבות 200 כ"ס.
עם דרישה תכנונית בסיסית למשקל, שעל אף כל התקנות ואבזור הבטיחות הנדרשים, לא יעלה על 1000 ק"ג בהחלט יש למה לצפות מהדור הבא של הרודסטר היפנית.
תחזור להיות קלה כמו לפני עשרים שנה?