האיחוד האירופי חשף אתמול תוכנית גרנדיוזית למהפך תחבורתי ביבשת אירופה בעשורים הבאים שתוביל לשינוי עמוק בדפוסי התחבורה עד שנת 2050.
על פי התוכנית בשני העשורים הקרובים בכוונת האיחוד להביא להפחת השימוש בדלק מחצבי בחצי, במיוחד באזורים עירוניים.
האיחוד האירופי מקווה להשיג את היעד על ידי מעבר בשלב ראשון לשימוש במכוניות היברידיות בדרך למעבר נרחב ככל הניתן למכוניות חשמליות ועל ידי צמצום של היקפי השימוש במכוניות.
אך המלצות הנציבות האירופאית (הגוף המבצע של האיחוד האירופי) לא עוצרות כאן. סים קאלאס, יו"ר ועדת התחבורה של האיחוד, מסביר שהאנשים יצטרכו להבין שעל מנת לצמצם את זיהום האוויר יהיה עליהם לשנות את דרכי ההתניידות שלהם ולעבור לשימוש נרחב יותר בתחבורה ציבורית.
האיחוד האירופי קובע גם שבעוד פחות מארבעים שנים, בשנת 2050, יאסר באופן מוחלט שימוש במכוניות הפולטות זיהום בשטחים עירוניים.
התוכנית גם שמה יעדים לצמצום מחצית מהיקפי השימוש בדלק תעופתי על ידי הפחתת מספר הטיסות הזולות למרחקים קצרים שהביאה לעליה ניכרת בכמות הטיסות ומעבר לשימוש נרחב בתחבורת רכבות.
הגדרת יעדים שאפתניים זה דבר אחד, אבל במציאות זמן קצר לאחר שההמלצות פורסמו הן כבר זכו לביקורת קשה מצד גורמים שונים.
שר התחבורה של בריטניה, נורמן בייקר, אומר שהאיחוד האירופי לא צריך להתערב בתחבורה העירונית ואין בכוונתו לאסור על כניסת מכוניות למרכזי הערים.
דובר איגוד הנהגים הבריטי היה קצת פחות דיפלומטי: "אם הוא (קאלאס - נ.ו) רוצה לדרדר אותנו לעידן חשוך חדש, הוא על המסלול הנכון. אנחנו לא נלך אחורה בזמן אנשים חייבים שיהיה להם חופש תנועה. האיש הוא מטורף, עליו ללכת לחפש לעצמו מקום פנוי בבית חולים לחולי נפש".
כריסטופר מונקטון, דובר המפלגה העצמאית בבריטניה הגיב אף הוא: "באיחוד האירופי ככל הנראה חיים במציאות חלופית, שבה הם יכולים לבזבז טריליונים ובה בעת למנוע מאנשים לעשות שימוש במכונית שלהם. זה מסוג שטיפות המוח הירוקות שאין בהן כלום ממשי מעבר לשאיפות חסרות בסיס והצהרות גרנדיוזיות".
קאלאס מצידו השיב לביקורת החריפה והכחיש כי האיחוד האירופי רוצה לצמצם את השימוש בכלי רכב פרטיים במחצית בשני העשורים הקרובים ולאסור את השימוש באופן מוחלט ב 2050.
במקום טיסות רכבות | צילום: AP"ביטול הניידות בעידן המודרני היא לא אופציה, לא באופן אישי ולא מבחינה כלכלית, אבל על ידי מאמץ לא גדול במיוחד אנחנו יכולים לשבור את התלות של מערכות התחבורה בנפט מבלי להקריב את יעילותה או להתפשר על הניידות שלנו. זה מצב של win-win", טען.
קונצרן פורד מיהר אף הוא להגיב ובהודעה לעיתונות שפרסם הצהיר שלמרות הכוונות החיוביות של האיחוד לא יהיה נכון להגביל בשלב טכנולוגי זה את השימוש במכוניות מונעות דלק כשעדיין לא ברור אם המכוניות החשמליות יציעו תחליף הולם. בנוסף ציינה פורד שחשוב לזכור ממה מופק החשמל ובמידה שהוא מופק ממחצבים כמו נפט, פחם או גז זה לא באמת יפתור את בעיות הזיהום.
באותו המעמד הנציבות האירופית חשפה גם תוכנית פחות שנויה במחלוקת לצמצום משמעותי של מקרי המוות בתאונות דרכים. לדעת הועדה, בעזרת שימוש נרחב בטכנולוגיה מתקדמת (כמו מערכת לשמירת מרחק אוטומטית ומערכת בלימת חירום אוטומטית שכבר מצויות כיום במספר רכבי יוקרה - נ.ו) ניתן יהיה להפחית בתוך עשור כחמישים אחוז ממספר ההרוגים בכבישים ועד 2050 להגיע למצב בו כלל המכוניות יהיו מצוידות בשלל מערכות מתקדמות ויביאו למצב של לקרוב לאפס הרוגים כתוצאה מתאונת דרכים.
>> הקשר בין המשבר ביפן למעבר למכוניות חשמליות
האיחוד האירופי אומר שלום לדלק | צילום: istockphoto