הראב4 של טויוטה למעשה, מבלי שהתכוון לכך, ייסד כבר לפני 18 שנים סגמנט חדש בעולם. הסגמנט שזכה בעולם לכינוי קרוסאובר ובארץ "ג'יפון" נמצא בשנים האחרונות בתנופה אדירה וגידול מתמיד ואין כמעט יצרן רכב שלא מחזיק בארסנל שלו לפחות דגם אחד המכיל את המתכון הזה.
אבל את מה שרבים וטובים הבינו רק לאחרונה טויוטה כבר הבינה ב-1994, ומתוך הכרה שלא כל מי שרוכש רכב שטח באמת מתכנן לכבוש את הסהרה יצרה בשנות התשעים את הראב4 הראשון והעגלגל.
הראב4 הציע יכולת טובה בשבילים מתונים ויחד עם איכויות נסיעה בכביש ברמה של מכונית פרטית ומראה של רכב שטח הוא הפך ללהיט אמיתי שסחף אחריו את כל השוק.
לאחר ששני מתחריו משכבר הימים, הונדה CRV וסובארו פורסטר חידשו לאחרונה את מחלצותיהם מגיע תורו של כבוד הראב להתרענן בעצמו.
בדורו הרביעי עיצובו דינמי ומחודד הרבה יותר מהפרצוף החמוד של הראב4 המקורי.
מתחת לשמלה החדשה מדובר באותה פלטפורמה של הדגם הקודם (המשותפת גם לאוריס, לאוונסיס ולפריוס) שנמתחה כמעט בכל המימדים עם אורך של 475 ס"מ (תוספת של 20.5 ס"מ), רוחב של 184.5 ס"מ רוחב (תוספת של 3 ס"מ) ובסיס גלגלים שגדל בעשרה סנטימטרים לכדי נתון של 266 ס"מ - גדול יותר מה-CRV והפורסטר החדשים ומשפר, כך לפחות על פי טויוטה, באופן משמעותי את מרווח הפנים.
בטויוטה גם מציינים כי למרות הגידול במימדים המשקל העצמי עלה רק בכ-10 עד 15 ק"ג בהתאם לגרסה.
אגב, הראב החדש נמוך ב-2.5 סנטימטרים לעומת קודמו. שינוי זה נעשה על מנת לחדד את המראה הדינמי, להוריד את מרכז הכובד ולשפר את מקדם הגר האווירודינאמי אך לצערם של חובבי השטח שמודדים ויתור של סנטימטר שלם במרווח הגחון.
תא הנוסעים, שסבל בדור הקודם מאיכות חומרים בסיסית זכה לטיפול מקיף ובטויוטה מדגישים, למרות המראה האפרורי בתמונות, את השדרוג ברמת הפלסטיקה והדיפונים ואף מציינים שהמושבים יציעו יותר ריפוד למען הנוחות ושבמרכז הקונסולה ניתן יהיה לפגוש מסך מגע בגודל 6.1 אינץ' שיגיע כסטנדרט בכל הדגמים. כחלק מהמדיניות הגלובלית בענף הרכב גם הראב4 מיועד לשווקים מתפתחים לצד מפותחים וייוצר ביפן, סין וקנדה.
היצע המנועים לגרסאות שיגיעו לאירופה מהמפעל היפני יכללו שני מנועי דיזל – 2 ליטר עם 122 כ"ס ו-2.2 ליטר עם 148 כ"ס. מנוע הבנזין הרלוונטי יותר לשוק הישראלי הוא זה המוכר מהדגם הקודם בנפח 2.0 ליטר, המפיק 149 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה והנעה כפולה קבועה.
מערכת העברת הכוח זוכה בדור החדש לשדרוג ולחיצה על כפתור ספורט תשלח באופן קבוע לפחות 10 אחוז מכוח המנוע לגלגלים האחוריים עד לחלוקה שווה בין הציר הקדמי לאחורי בכדי לשפר את אחיזת הכביש. מלבד זאת וכמו בדגם הקודם, מוצע כפתור נעילה לדיפרנציאל המרכזי החיוני לנהיגה בתנאי דרך חלקלקים (שבילי כורכר, בוץ, שלג וכו') ומחלק את הכוח בצורה שווה בין הצירים עד מהירות של 40 קמ"ש.
על פי הערכת מקורות מעבר לים, למרות השיפורים הרבים שעבר, מחיר הראב4 לא צפוי להתייקר ואולי אף לרדת מעט כחלק מהיותו רב גלובאלי. פנקס ההזמנות לראב4 החדש אצל היבואנית "יוניון מוטורס" יפתח כבר בימים הקרובים והמכוניות הראשונות צפויות להגיע ארצה יחד עם תחילת השיווק באירופה בתחילת 2013.