סאאב מתקשה לעמוד על הרגליים ושוב מרחפת מעל החברה השבדית סכנה באשר להמשך קיומה זאת לאחר שהתברר שחברת יצור המכוניות האוטיי הסינית, שתכננה לרכוש כ-30 אחוזים ממניות סאאב מבעלת הבית החדשה ספייקר, אינה יכולה להשיג את האישורים והערבויות לקיום העסקה שהייתה אמורה לאפשר את חזרתה המיידית של סאאב לפעילות, לאחר שקווי הייצור במפעליה הושבתו למשך כמה שבועות בשל חובות לספקים.
רצוי לזכור שרק בתחילת 2010 היצרנית השבדית ניצלה מסגירה ממש ברגע האחרון ונרכשה בחופזה על ידי יצרנית מכוניות הספורט הקטנה ספייקר ההולנדית לאחר שכבר הוחלט על סגירתה בעקבות כשלון כל הניסיונות של בעלת הבית הקודמת, הענקית ג'נרל מוטורס, למצוא לסאאב רוכש עם גב כלכלי שיצליח להבטיח את המשך קיום החברה לאורך זמן.
למן ההתחלה נראה היה כי הסיכויים והיכולת הכלכלית של חברה קטנה כספייקר להרים את היצרנית השבדית על הרגליים הם מוגבלים למדי אך בג'נרל מוטורס החליטו שבמקום להיות אלה שחתומים על סגירת המותג בעל ההיסטוריה המכובדת הם יאפשרו לתת לסאאב עוד צ'אנס, אפילו אם הוא בעל סיכויי הצלחה נמוכים.
ההחלטה של ג'נרל מוטורס למכור את סאאב הגיעה על רקע צורך להתייעלות משמעותית בקונצרן בעקבות המשבר העמוק אליו נקלעה הענקית האמריקאית כתוצאה מהמשבר הכלכלי של 2008. בין צעדי ההתייעלות בוטלו מותגים כמו פונטיאק וסאטורן והוצעו למכירה המותגים האמר וסאאב. בסופו של דבר העסקה למכירת האמר לחברה סינית בוטלה ומותג סאאב, כאמור, נמכר לאחר שכבר הוחלט על סופו ליצרנית ההולנדית הקטנה בעוד פסי היצור והזכויות לשניים מדגמי החברה הותיקים נמכרו לקונצרן BAIC הסיני.
עם זאת, הצרות של המותג השבדי החלו עוד הרבה לפני כן, בשנות התשעים של המאה העשרים, כשיצרנים אירופאים אחרים הציגו מכוניות פרימיום שהתבלטו גם במקומות בהם סאאב באופן מסורתי נחשבה כמובילה ואילו סאאב לא רק שלא הציגה תשובה הולמת אלא הסתפקה בליין דגמים אפרורי, ליין שאמנם היה לא רע שלעצמו אך היה חף מכל תכונה פורצת דרך ולא הצליח לעמוד ברמה שהציגו המתחרות הבולטות מגרמניה ומבית.
תחילת הדרך של ספייקר הייתה בעלת פוטנציאל מסוים בעיקר בזכות ירושה שג'נרל מוטורס השאירה מאחור: דור חדש ומודרני לדגם 9-5 שהוצג בתערוכת פרנקפורט ב-2009 וחיכה לתחילת יצור. באוקטובר השנה הציגה סאאב תחת ההנהלה החדשה ועל בסיס תוכניות שנשארו מימי ג'נרל מוטורס את הקרוס-אובר ה-9-4X שאמור לתת לחברה נוכחות ראשונה בנישת הפנאי-שטח הרווחית ובתערוכת ז'נבה אף חשפה החברה דגם תצוגה מרהיב בתצורת קופה ספורטיבית.
גם המספרים נראו מעודדים כשמאז העברת סאאב מג'נרל מוטורס לספייקר בשנה שעברה הציגה החברה עלייה של 53 אחוזים במספר ההזמנות לכדי 32 אלף יחידות.
אבל מסתבר שהמספר הזה היה רחוק רחוק מהיעד של 80 אלף יחידות שהציבה לעצמה החברה במטרה לשמור על רווחיות, מה שהביא לגרעון של 140 מיליון יורו שספייקר הקטנה לא יכלה להתמודד עימו.
כעת לאחר שהתברר כי האוטיי הסינית אינה יכולה להשיג את האישורים הנחוצים בספייקר יאלצו להמשיך לחפש דרכים אחרות כדי לגייס מימון נוסף שיאפשר את המשך פעילותה של סאאב.
בשלב ראשון, כדי להחזיר את פסי היצור לפעולה מנסה החברה להשיג הלוואה מ"בנק ההשקעות האירופי" בסך של כ-29 מיליון יורו.
במקביל בספיקר שוקלים למכור רכוש ונכסים של סאאב, במטרה להזרים מיידית כסף לפסי היצור ובנוסף החברה גם מנהלת משא ומתן עם שותפים סיניים שונים בעניין מימון חובות ומכירת רישוי לשימוש בטכנולוגיה.
נכון לעכשיו נראה כי הסיכויים של סאאב לשרוד לאורך זמן הולכים ומתמעטים, אך כמי שששרדה לפני שנה לאחר שכבר הוכרז על סגירתה בסאאב מנסים לשמור על אופטימיות ולקוות שעל אף שבשלב זה ההסכם עם האוטיי הסינית בוטל תצליח החברה מסין להשיג את הערביות המבוקשות וכמו כן קיימת האפשרות שאיש העסקים הרוסי ולדימיר אנטונוב שהיה בעבר בעל השליטה בספייקר ונאלץ למכור את חלקו מאחר ונחשד בשותפות בפשע מאורגן ישקיע כעת בסאאב, לאחר שזוכה מכל אשמה.
סאאב 9-4X. נוכחות בנישת הפנאי-שטח | צילום: אוטו