בעוד שבעולם ובעיקר בארה"ב מותג סובארו נמצא בשנים האחרונות בצמיחה גדולה, דווקא בישראל, בה המותג שלט במשך שנים רבות בשוק ונחשב למבוקש ואהוב, מכירות סובארו צנחו ב-2012 לשפל של למעלה משלושים שנה שהביא להפסדים כבדים והובילו לתחילת תהליך מכירת החברה שיושלם ככל הנראה עד מרץ מידי גד זאבי לשמעון ברזילי שהיה הסוכן הירושלמי של היבואן.
אמנם ביפנאוטו מציינים סיבות רבות לירידה במכירות - החל מהצונאמי ביפן שגרם לבעיות מלאי דרך שער היין שטיפס מעלה ועד ובעיקר העדר אפשרות להציע את הדור החדש של האימפרזה המשפחתית במחיר הגיוני. ביפנאוטו טוענים שמרבית הבעיות נפתרו ובחברה מלאים בתקוות לפתוח את 2013 ברגל ימין ולהחזיר את היבואן להיות שחקן משמעותי בשוק הרכב הישראלי.
האימפרזה, המכונית החשובה ביותר להגשמת היעד השאפתני הזה, תגיע ככל הנראה במאי והשנה צפויות לנחות כאן גם גרסאות מתוחות פנים ל-B4 ולאאוטבק, אבל את 2013 סובארו פותחת למעשה השבוע עם השקת הדור החדש של רכב השטח האייקוני של החברה - הפורסטר, מראשוני הג'יפונים בארץ ובעולם.
הדור הרביעי של הפורסטר הושק בעולם בנובמבר האחרון בתערוכת לוס אנג'לס ומציג גידול בכל המימדים עם אורך של 459.5 ס"מ (3.5 ס"מ יותר מבעבר), רוחב של 169.5 ס"מ (2 ס"מ יותר) וגובה של 179.5 ס"מ גובה (תוספת של 1.5 ס"מ).
שומר על קווי העיצוב המוכריםכמו כן, גם בסיס הגלגלים התארך ב-2.5 סנטימטרים ל-264 סנטימטרים שמשפרים את המרווח בתא הנוסעים במיוחד בשורת המושבים השנייה. בנוסף הפורסטר החדש מציג שטחי חלונות גדולים יותר, דשבורד שהונמך ומושבים שהוגבהו (בעיקר זה של הנוסע ליד הנהג – אחת מנקודות החולשה של הדור הקודם) התורמים לראות מצוינת החוצה ומקנים תחושת נהיגה גבוה ושולטת על אף, כמו בעבר, שלא מדובר בג'יפון גבוה במיוחד.
יחד עם זאת, למרות השדרוג המקיף, לצערנו, תא הנוסעים עדיין מכיל פלסטיקה "סובארית" קשיחה ולא נעימה למגע. מבחינת עיצוב חיצוני זה כבר יותר עניין של טעם אישי והמראה של הפורסטר החדש הולך על קו אגרסיבי וקשוח יותר מזה של הדור היוצא הכולל חזרה למקורות הרבועים של הדור הראשון.
הפורסטר יוצע בארץ בשתי גרסאות מנועים; בנזין 2.0 ליטר המוכר מהדגם הקודם עם 150 כ"ס ו-2.0 טורבו חדש עם 240 כ"ס. שני המנועים משודכים כסטנדרט לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה ומערכת הנעה כפולה, ואת האטמוספרי תוכלו גם לקבל בהזמנה מיוחדת בשלוב גיר ידני והנעה כפולה.
מערכת Stop&Start תגיע כסטנדרט בכל הדגמים ותקנה נתוני צריכת דלק ממוצעת של 15.3 ק"מ לליטר לדגם האטמוספרי הממקמים אותו בקבוצת זיהום 4. דגם הטורבו, כצפוי, צמא קצת יותר עם נתון רשמי של 11.7 קילומטר לליטר.
הפלסטיקה עדיין נוקשהרמת האבזור הבסיסית X תוצע ב-193 אלף שקלים ותכלול חישוקי ברזל, בקרת שיוט, מערכת שמע עם שליטה מההגה, קישוריות בלוטות', חלונות אחוריים מושחרים ומראות מתקפלות.
רמת הגימור XS ב-218 אלף שקלים מוסיפה גם חישוקים קלים בקוטר 17 אינץ', חלון שמש פנורמי, מושב נהג מתכוון חשמלית, חימום למושבים הקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת, משוטים להחלפת הילוכים מגלגל ההגה וצג מידע בגודל 4.3 אינץ'. בצד הטכני גרסה זו תכלול גם את מערכתDrive Si המציעה שתי לבחור בין שני מצבי נהיגה - רגיל וספורט, ומשנה בהתאם את ניהול המערכות השונות ובעיקר את בקרת המשיכה לנסיעה בתנאים חלקים ובשטח.
דגם הטורבו, XT, מוסיף לרשימה ריפודי עור למושבים, דלת תא מטען חשמלית, חישוקים קלים בקוטר 18 אינץ' ומפתח חכם ותאפשר לכם לבחור בין שלושה מצבי נהיגה במערכת הDrive- Si. שלכם בעבור 265 אלף שקלים.
המחירים של הפורסטר ממצבים את רכב הפנאי של סובארו אל מול רכבי פנאי כמו הונדה CRV שנחת לאחרונה בארץ וטויוטה ראב4 שצפוי להגיע בחודש הקרוב, ומעל לקרוסאוברים בעלי הנעה הקדמית דוגמת מאזדה CX5, קיה ספורטאז' ושות' שאמנם לא מציעים יכולת שטח אבל מצוידים בלוק קרבי ומחירים נמוכים משמעותית סביב 160 אלף שקלים.
בנוסף, כחלק מהארגון מחדש ביפנאוטו, החל מהחודש הקרוב סובארו תעניק חמש שנות אחריות מלאות על כל דגמיה לעומת שלוש עד כה.