השבוע, לאחר מאבק ארוך ומייגע בין יבואני הרכב ויבואני החלפים, כשבתווך משרד התחבורה, הוחלט לבסוף על נוהל חדש שלמעשה מאפשר מעתה ייבוא של חלקים תחליפיים שונים לארץ ושיווקם בלי כל המגבלות הקשות שהיו עד כה, במקביל לחלפים המקוריים.
מרבית ציבור בעלי המכוניות לא בדיוק עקב אחר כל המאבק היצרי הזה ויש להניח שגם לא ממש התעניין בתוצאותיו. אבל אם מתעמקים קצת אפשר לגלות שההשלכות של אותה החלטה בהחלט עשויות להשפיע על כל אחד מאיתנו.
שוד לאור היום
כל מי שהגיע פעם לרכוש חלקים במחסן חלפים של יבואן בוודאי קיבל הלם מהמחירים המופרכים אותם הוא נדרש לשלם בעבור כל חלק קטן. מדובר במציאות כואבת ובמחסני היבואנים מסתבר שכל תופסן עולה עשרות שקלים, גומייה שווה מאות ובחלקי פח אנו כבר מדברים באלפים.
עושה רושם שהרווחים הגדולים של היבואנים מגיעים משוק החלפים ומחירה של משפחתית ממוצעת בחלקים במחסני היבואן יכול להגיע להרבה יותר ממחירה של מכונית יוקרה מפוארת, עוד הוכחה שמונופול בלעדי, כמו בכל תחום, זה דבר רע כי העדר התחרות והבלעדיות מביא לקביעת מחירים שרירותית ולרמת תודעת שרות נמוכה.
אם כן, עושה רושם שאנחנו צריכים לברך ולשמוח שסוף סוף תוצע אלטרנטיבה שתוכל להפחית לנו באופן משמעותי את עלויות האחזקה הכל כך יקרות של מכונית בישראל.
מי ירוויח - חברות הביטוח, המוסך או הלקוח (אילוסטרציה)? | צילום: נעם וינדאבל, מצד שני, חשוב לזכור, אנחנו נוסעים במכוניות מודרניות שהשקענו בקנייתן ממון רב. המכוניות הללו עושות שימוש בחלקים שתואמים את תכנון המכונית המקורי ועומדים במפרטים השונים של יצרניות המכוניות. נשאלת השאלה האם שימוש בחלקים שלא עברו את אישורן של היצרניות עלולים לפגום בתפקוד המכונית, אורך החיים של מכלוליה והבטיחות של הנוסעים בה.
מחיר זול על חשבון האיכות?
האם צפויה פגיעה ברמת הבטיחות ? | צילום: חדשות 2הרי מי בדיוק יבטיח שמשאבת המים החליפית לא תקרוס תוך זמן קצר ותגרום לנזק גדול למנוע? איך נדע שחלקי הפח הם לא רק דומים אלא גם מספקים את אותו חוזק מבני בעת הצורך וכיצד נהיה בטוחים שרפידות הבלמים ממקור עלום יעצרו אותנו במרחק קצר מספיק כדי למנוע מפגש עם המכונית לפנינו?
הבעיה היא שאין לכל התהיות הללו תשובות חד משמעיות שהרי לא כל החלפים התחליפים שצפויים להגיע הם באותה הרמה. יש כאלה שרמתם גבוהה משמעותית מהחלקים המקוריים, אחרים הם למעשה אותם חלפים בדיוק שמיוצרים על ידי אותו קבלן משנה שעובד עבור יצרני הרכב ומגעים לשוק בלי הלוגו שמייקר את המחיר ואחרים הם העתקים, לרוב חיקויים זולים, שמציגים איכות נמוכה משמעותית.
בעיה חמורה אף יותר שאין למרביתנו ממש שליטה עליה היא שלרוב לא נדע איזה חלק בדיוק שמו ברכב שלנו, במיוחד בתיקונים אחרי תאונה ובוודאי שלא נהנה מהפחתה משמעותית במחיר התיקון או עלות פוליסת הביטוח.
כן, אמנם מישהו בהחלט יגזור קופון שמן מפתיחת שוק החלפים לתחרות, חבל רק שאנו נאלץ לחיות עם ההימור שעשו בשבילנו ונוכל רק לקוות שלא רק המחיר הזול עמד מול מי שבחר את החלפים שהוא שם לנו באוטו.
>> נהיגה בשכרות, התנגשות ודריסת ילדים - בסימולטור לימודי