יצרן המכונית היה פופולרי ואמין, הדגם היה מוכר וטוב, התוצאות במכון הבדיקה היו משביעות רצון והמחיר סוכם. לא שברגע האחרון צילצל הקונה לסוכן הביטוח שלו, וכששמע מהי עלות הביטוח של הרכב שעמד לרכוש, הוא ביטל את העסקה.
מכונית היא עסק יקר, ולכן הקונים נוטים להשוות פרמטרים רבים לפני שהם בוחרים בה - החל במחיר, דרך צריכת הדלק ועלות הטיפולים הממוצעת במוסך, וכלה בקצב אובדן הערך שלה בשוק המכוניות מיד שנייה. ואולם דווקא את הבדיקה המשמעותית של עלויות הביטוח יש שנוטים לשכוח, אף שניתן לברר את תעריפי הפוליסה בחברות השונות די בקלות.
עוד ב-mako רכב
מבחן דרכים טויוטה קורולה החדשה
אתרי אינטרנט כמו וובי (Wobi) או האתר החדש יחסית RAK – מאפשרים השוואה מקוונת של מחירי פוליסות מנתונים הנמסרים על ידי רוב חברות הביטוח, ודרך האתרים ניתן גם לרכוש פוליסות. מאגר הנתונים באתרים מבוסס על נתוני שבע חברות ביטוח (הראל, הפניקס, כלל, איילון, שלמה, שירביט ושומרה), ומאפשר ללמוד על הקשר בין דגם ספציפי למחירי הביטוח שלו. כך, נעזרנו בנתוני RAK כדי לקבל אינדיקציה על הדגמים הזולים והיקרים ביותר לביטוח בישראל.
גם זו דרך להבטיח שלא יגנבו לכם את הרכב | צילום: אמיל טבסוב
לצורך הבדיקה בחרנו בחבילה של ביטוח חובה ומקיף עבור נהג בן 29 תושב המרכז ללא תאונות בשלוש השנים האחרונות. בדיקת מחירי הביטוח של הדגמים נעשתה לפי שלוש קטגוריות - משפחתיות חדשות, משפחתיות בנות שלוש (משנת ייצור 2011, שבימים אלה מגיעות לשוק המשומשות אחרי שירות בענף הליסינג) ומכוניות מיני ידניות חדשות. בכל המקרים, ערכנו השוואה בין הגרסאות הבסיסיות של הדגמים.
מסד הנתונים של אתרי האינטרנט, יש לציין, אינו מקיף את הפוליסות שמציעות חברות מנורה ומגדל — שמחזיקות בנתח של 25%–30% בשוק ביטוחי החובה בישראל. כדי לעבות את הנתונים, נעזרנו במידע שביקשנו גם מחברות הביטוח הישיר: AIG, ביטוח ישיר ו–9 מיליון. דירוג עלויות הביטוח שהתקבל מבוסס אפוא על השוואת מחירי הפוליסות של עשר חברות ביטוח שונות.
הממצאים חושפים הבדלים בין הדגמים השונים בכל הנוגע לעלויות הביטוח, אך יש לציין כי בדיקה באתרים או קבלת הצעות מקוונות מומלצת לבירור ראשוני של מחירים. בשיחת טלפון עם הסוכן שאתם מכירים או עם מוקד טלפוני, תוכלו לקבל הנחות נוספות, ולנסות להגיע למחיר המבוקש מחברה שאתם מרוצים מהשירות שהיא מעניקה.
המכונית המשפחתית החדשה שזול ביותר לבטח היא פורד פוקוס, עם הצעה ממוצעת של 4,657 שקל, ואחריה טויוטה אוריס (4,758 שקל) וקורולה (4,821 שקל). את החמישייה הפותחת משלימות יונדאי i35 ומיצובישי לאנסר.
כשמדובר במכוניות משפחתיות בנות שלוש, טויוטה קורולה היא הזולה ביותר עם הצעה ממוצעת של 4,585 שקל, ואחריה סוזוקי SX4 (משפחתית קטנה וזולה יותר). פורד פוקוס מגיעה למקום השלישי, במקום הרביעי נמצאת יונדאי i35 - ובחמישי, שברולט קרוז. במכוניות הזולות ביותר לביטוח יש פערים קטנים יחסית בין המחירים הנמוכים לגבוהים, ונראה שהחברות מציעות מחירים תחרותיים לקטגוריה.
הדגם היקר ביותר לביטוח מאלה שנבדקו הוא פולקסווגן גולף, עם הצעת מחיר ממוצעת של 7,946 שקל. הדגם הבא אחריו הוא סקודה אוקטביה, עם הצעת מחיר ממוצעת של 6,570 שקל. במקום השלישי ברשימת המכוניות היקרות ביותר לביטוח נמצאת פולקסווגן ג'טה, ואחריה רנו פלואנס דיזל וסובארו אימפרזה.
רשימת המכוניות היקרות ביותר לביטוח מבין המשפחתיות בנות השלוש היא דומה מאוד. גם כאן פולקסווגן גולף היא היקרה ביותר - במחיר ממוצע של 7,157 שקל בשנה - והיא מקדימה את סקודה אוקטביה ופולקסווגן ג'טה. רנו פלואנס דיזל מגיעה הפעם למקום הרביעי ואת המקום החמישי תופסת קיה פורטה, במחיר ממוצע של 5,823 שקל.
שלא כמו המכוניות הזולות לביטוח, במכוניות היקרות יותר יש שונות רבה בין ההצעות של חברות מתחרות. פולקסווגן גולף חדשה, למשל, היא המכונית שהכי קל לבטח ב–AIG, שם מציעים לבטח אותה ב–3,645 שקל בשנה, אבל בשירביט כנראה שלא רוצים לבטח אותה, ומבקשים סכום של 12,352 שקל בשנה תמורת הביטוח. סכומים אסטרונומיים דומים מוצעים גם לביטוח סקודה אוקטביה ופולקסווגן ג'טה.
בביטוח של מכוניות מיני הפערים הם קטנים יותר, ובכל זאת תוכלו לחסוך עד 1,000 שקל בשנה באמצעות בחירה בדגם שזול יותר לבטח. ההשוואה שערכנו בתחום זה היא בין הדגמים של מכוניות מיני עם תיבת הילוכים ידנית, שהם הזולים ביותר לקנייה.
הזולה ביותר לביטוח, מבין מכוניות המיני החדשות, היא יונדאי i10, עם מחיר ממוצע של 3,805 שקל. עם זאת, i10 הגיעה למחיר הנמוך ביותר אחרי שבוובי ו־RAK לא התקבלו הצעות מחברות הביטוח הוותיקות, ורק שלוש החברות הישירות התמודדו. אחריה ברשימה נמצאות קיה פיקנטו, עם מחיר ממוצע של 4,447 שקל, וטויוטה אייגו, עם הצעה ממוצעת של 4,541 שקל.
מבין מכוניות המיני החדשות, היקרות ביותר לביטוח הן מתוצרת קונצרן פולקסווגן. הצעת המחיר הממוצעת לפולקסווגן אפ היא 5,762 שקל, ולסיאט מי - 4,971 שקל. הצעת המחיר של שירביט לפולקסווגן אפ היא 9,436 שקל בשנה, שביעית ממחיר המכונית.
השוואת המחירים הרחבה איפשרה לנו לקבל תמונה גם לגבי התמחור של חברות ביטוח שונות, והתוצאות היו מפתיעות. AIG מקיימת באוגוסט מבצע אגרסיבי שבו מוענקת הנחה אוטומטית של 20% לכל רוכש של פוליסה וכך הצליחה לזכות במחיר הנמוך ביותר מבין כל המכוניות שנבדקו. למקום השני והשלישי הגיעו שני המותגים של איי.די.איי - ביטוח ישיר ו–9 מיליון. חברות הביטוח הוותיקות הציעו מחירים גבוהים יותר, אך סביר להניח שלאחר מיקוח, תוכלו לקבל הנחה גם אצלן.
"התמחור - לפי גניבות ומחיר חלפים"
לחברות הביטוח שיטות אקטואריה שונות ודינמיות. חברה יכולה להציע מחיר נמוך לדגם מסוים כיום, אך בעוד שנה, כשיתברר כי הוא נוטה להיגנב או שחלפיו יקרים, המחיר עשוי לעלות.
לדברי ליאור שיינין, סמנכ"ל ביטוח פרט ב–AIG ישראל, הקריטריונים למחיר הפוליסה עבור דגם מסוים מבוססים על מספר התביעות הממוצע - כלומר על שכיחות הגניבות, התאונות ומקרי הטוטאל לוס. "חברות שונות שואפות לשיעור רווח שונה, וגם זה משפיע על התמחור", מסביר שיינין.
לדבריו, עלות הגניבה היא 20% מהפרמיה, והיתרה נגזרת ממחיר המכונית (למקרה של טוטאל לוס) ומעלות תביעה ממוצעת, המתבססת על עלות התיקונים. במכוניות זולות במיוחד, גם עלות תיקון פחחות קל יכולה להגיע ליותר מ–50% מערך המכוניות, ולגרום לכך שהיא תרד מהכביש.
חברות הביטוח מחשבות מהו הסיכוי של מכונית להגיע לטוטאל לוס או להיות מעורבת בתאונה. למכוניות ספורטיביות יש, לפי נתוני הביטוח, סיכוי רב להיות מעורבת בתאונה, אבל גם מכוניות משפחתיות צנועות עלולות, בשל טעות סטטיסטית, להיחשב לכאלה שנוטות יותר למעורבות בתאונות.
עלות התביעה הממוצעת מתבססת על המחיר של התיקון במוסך. עם זאת, לא ניתן להסיק מכך מהו המחיר שלקוח רגיל ישלם. המחירים שנלקחים בחשבון הם המחירים של חברות הביטוח במוסכי הסדר, ושל תיקונים שרובם הם פחחות - ולא כוללים תיקון או החלפה של חלקים מכניים.
כך, נתונים שהעביר ל-TheMarker אחד המוסכים הכלליים מצביעים על הפער הבולט שבין מחיר חלקי מרכב של פולקסווגן גולף לאלה של המתחרה הפופולרית מאזדה 3. כך, מכסה המנוע של גולף עולה 6,600 שקל -71 יותר ממכסה מנוע של מאזדה. פח חזית יעלה בגולף 7,080 שקל – מחיר גבוה ב-70% מבמאזדה.
"אחת הבעיות של מכוניות מקבוצת פולקסווגן היא מחירי חלפים גבוהים", טוען בכיר בענף הביטוח. "נכון שאנחנו משתמשים, בתיקון תאונות, בעיקר בחלקים תחליפיים, אבל המחירים שלהם נגזרים מעלות החלקים המקוריים, והם גבוהים יחסית לשוק", הוסיף.
לדברי בכיר בענף החלפים, "מחיר חלקי החילוף של צ'מפיון (יבואנית פולקסווגן) גבוה מאוד בהתחלה, אבל כאשר מופיעים חלקים תחליפיים, יש ירידה. עלות התיקון של מכונית חדשה היא גבוהה יחסית, אבל היא יורדת בחדות עם הזמן", הוא מסייג.
יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים, מסכים לטענה כלפי יוקר החלפים של פולקסווגן: "החלקים המקוריים יקרים, והתחליפיים הם ברמה נמוכה מאוד, וקשה להמליץ עליהם. המחירים הם הזויים וכבר עוברים את שלב החזירות. אבל בדגמי פולקסווגן, הביטוח הוא בעיית כי כל פעם משנים גם את המיגון. בהתחלה רוצים כספת, עכשיו רוצים כספת מאלומיניום, ויש הוצאות נוספות".
גורם משמעותי נוסף להבדלי המחירים בין הדגמים הוא הסיכוי של המכונית להיגנב, שמבוסס על סטטיסטיקת הגניבות של דגמים קודמים. זו הסיבה, כנראה שפולקסווגן גולף, שהיא אחת המכוניות המועדות ביותר לגניבה, היא גם אחת המכוניות היקרות לביטוח.
המשותף לרוב הדגמים שיקר לבטח הוא השימוש בהם כמוניות - להוציא את הגולף, שחולקת מכלולים רבים עם מוניות כמו סקודה אוקטביה ופולקסווגן גולף פלוס, אך לא משמשת כמונית בעצמה. נהגי מוניות הם צרכנים גדולים של חלפים, בשל הקילומטראז' והבלאי הגדול שעוברות המכוניות בשירותם. לפי ההערכה הרווחת, חלקם אינם מקפידים שהחלפים שבהם הם משתמשים יהיו רק ממקורות כשרים - ובענף יש מי שמשער שזה גורם לדגמים כאלה להיות מועדים יותר לגניבה.
מכוניות פופולריות כמו מאזדה 3 או טויוטה קורולה, נחשבות למועדות לגניבה, אך מאפיינים אחרים בביטוח שלהן - כמו הסיכוי למעורבות בתאונה ועלות התיקון ממוצעת - הופכים אותן לזולות יותר לביטוח. לעתים הביטוח של מכונית משומשת עלול להיות יקר יותר משל מכונית חדשה, בשל החשש לגניבה. מכוניות חדשות נמצאות עדיין בתקפות האחריות, ודווקא כשמדובר במכוניות ותיקות יש ביקוש לחלפים גנובים.
אחד המאפיינים של חשש מגניבה הוא דרישות המיגון. הנה, למשל, הדרישות של שלמה ביטוח למיגון מפני גניבה של פולקסווגן ג'טה: "אימובילייזר מקורי ועלוקה ממוגנים בכספת אלומיניום בעובי 4 מ"מ לפחות וננעלת על ידי ברגים נגזרים ושקועים. נטרול באמצעות לוח מקשים או שלט קוד".
דרישות המיגון יכולות לסבך את הביטוח. למשל, חברה יכולה לדרוש שהמכונית תיבדק במוסך מטעמה לפני שהיא מבטחת אותה, ואף לדרוש שירותי מיגון, כמו מערכת איתוראן Safe, שיכולה להוסיף לעלות המיגון מאות שקלים בשנה. אם קונים מכונית חדשה לרוב דרישות המיגון כלולות במחיר - כלומר בשנים הבאות יידרש הנהג לשלם על שירותי איתור ומיגון, שיוסיפו לעלות הביטוח.
למרות הציפייה שמיקומן בצמרת עלויות הביטוח ירמז על כך שפולקסווגן גולף וג'טה או סקודה אוקטביה יהיו בצמרת טבלת הגניבות, הרי שאין זה כך. לפי נתוני אתג"ר, היחידה המשטרתית שמתמודדת עם גניבות רכב, המכונית הגניבה ביותר במחצית הראשונה של 2014 היא בכלל מאזדה 3, ואחריה טויוטה קורולה ומאזדה לאנטיס. סקודה אוקטביה נמצאת במקום השישי בטבלת הגניבות, ופולקסווגן גולף במקום השמיני, אחרי מכוניות שזול בהרבה לבטח.
התמונה משתנה מעט כשבוחנים את מספר הגניבות של מכוניות מארבע שנות הייצור האחרונות. סקודה אוקטביה מגיעה אז למקום השני (אחרי טויוטה קורולה), אך פולקסווגן גולף כלל לא מגיעה לעשירייה הראשונה. ואולם בענף מתעקשים כי הסיבה לשונות בגובה הפוליסות נעוצה במיפוי הגניבות.
"כשבודקים עד כמה מכונית היא גניבה, צריך גם לבדוק אילו שנות מודל הגנבים מחפשים", מסביר אליחי אל־יגון, מנכ"ל חברת הליסינג Lease4U. בחברות הליסינג לא מבטחים את המכוניות בביטוח מקיף, וההחלטה אילו מכוניות לרכוש מבוססת בין השאר על הסיכון שהן ייגנבו. "אנחנו מחשבים את מספר הגניבות בהשוואה לנתח השוק ולמספר המכוניות שנמכרו. יכול להיות שגונבים יותר יחידות של מאזדה 3, אבל זוהי מכונית פופולרית מאוד. במכוניות כמו סקודה אוקטביה, הסיכוי היחסי שהיא תיגנב הוא גבוה יותר".
ליאת כהן, סמנכ"לית אקטואריה באיי.די.איי, מציינת שלגיל הדגם יש משמעות. "יש דגמים שלגביהם יש ניסיון רב - שברולט קרוז או פורד פוקוס - כך הפרמיות דומות, כי החברות יודעות להעריך את הסיכונים. במכוניות חדשות, התמחור בכל חברה שונה".
למרות ההסתמכות על נתונים אובייקטיביים לכאורה, יש כנראה מקום גם להסברים אחרים לפערים במחירים של הפוליסות. רענן סעד, משנה למנכ"ל איי.די.איי, רומז לכך: "יש מכוניות שמועדות לפורענות. יכול להיות שנהג שרוכש מכונית פתוחה עם מנוע חזק ייקח סיכונים גדולים יותר. אפילו לצבע יש השפעה. ראינו שאנשים שרוכשים מכוניות לבנות וכסופות הם יותר מיושבים בדעתם".
ואמנם, לפי נתוני אחת מחברות הביטוח הגדולות, פולקסווגן גולף היא מכונית "מוטית צעירים", כהגדרתה. בחברה טוענים כי צעירים עד גיל 27 הם 30% מכלל הנהגים בגולף, לעומת ממוצע של 19% במכוניות משפחתיות אחרות.
יבואנית פולקסווגן: הנתונים לא מדויקים
מצ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן וסקודה, נמסר כי "הנתונים המוצגים בכתבה אינם מדויקים וזו בלשון המעטה. הנתונים מסתמכים על חישוב שאינו כולל חלק מחברות הביטוח הגדולות בענף ומציג את המחירים הממוצעים באופן מעוות, מבלי להתחשב בגודלן היחסי של חברות הביטוח. לדוגמא, חברות כמו מנורה ומגדל המהוות כמעט כ-30% מסך שוק ביטוח הרכב כלל לא נבחנו בסקר זה.
"מבדיקות שוטפות שאנו מבצעים מול חברות הביטוח (בעלות נתחי שוק משמעותיים) המחירים ללקוחות סטנדרטיים נמוכים עד עשרות אחוזים ממה שצוין בכתבה. כך למשל מחיר ביטוח ממוצע של פולקסווגן גולף עומד על 3,937 שקל, מחיר ביטוח ממוצע של סקודה אוקטביה עומד על 4,718 שקל ומחיר ביטוח שכזה עבור פולקסווגן ג'טה עומד על 4,347 שקל. אנו מזמינים את קהל הקוראים להתקשר לאלייד ביטוח, או לכל חברת ביטוח משמעותית בענף ולהיווכח בכך".
הכתבה התפרסמה לראשונה באתר TheMarker