גם השנה יותר מ-200 אלף כלי רכב עלו על הכביש | צילום: נעם וינד אומרים שיש מיתון, שמעמד הביניים נשחק ושאי אפשר למכור מכוניות משומשות. ועדיין, בשנת 2012 עלו על כבישי ישראל לא פחות מ-204,939 מכוניות חדשות.
אמנם מדובר במספר נמוך מזה של 2010 ו-2011 שהיו שנות שיא בשוק הרכב הישראלי, אבל עדיין מדובר בירידה של 9 אחוזים בלבד בהשוואה לאשתקד וכמות של מעל ל-200 אלף רכבים שהיא מעל לתחזיות הורודות ביותר של האופטימיסטים שבמומחי השוק.
שוק המשומשות נמצא במצב של מוות קליני | צילום: נעם וינד אז מה בדיוק קורה כאן? האם לנצח הקהל הישראלי וחברות הליסינג ימשיכו להסתנוור מהצבע הנוצץ ומהניילונים על המושבים וירכשו מכוניות חדשות ללא הפסקה, או שהמצב בשוק המשומשות, הגורם למכוניות בנות 3-4 שנים לאבד מחצית מערכן מחד והשיפור ברמת השרידות והאמינות של המכוניות מאידך, יביא בקרוב לפיצוץ הבועה ולחזרתו של השוק הישראלי, שנופח בשנים האחרונות באופן מלאכותי, למימדיו הריאליים.
מהן המכוניות הנמכרות בישראל
כמו ב-2011, גם ב-2012 יונדאי ניצבת במקום הראשון עם לא פחות מ-31,525 כלי רכב שעלו על הכביש. אמנם מדובר בירידה קטנה מנתוני 2011 אך בסך הכל ניתן לציין שהמגוון הרחב של הדגמים שיש לחברה הקוריאנית להציע מבסס את מעמדה בצמרת.
יונדאי שומרת על מקומה בצמרת בזכות מגוון הדגמים הרחב שהיא מציעה | צילום: נעם וינדבמקום השני אנו לא פוגשים הפעם את מאזדה, יריבתה המסורתית של יונדאי ומי שהייתה במשך 15 שנים ברציפות מלכת השוק, אלא את פורד (המיובאת לארץ על ידי דלק מוטורס שמחזיקה כידוע גם בזיכיון מותגי מאזדה וב.מ.וו) שזינקה לתואר הסגנות מהמקום השמיני תוך שהיא כמעט מכפילה את מכירותיה ב-2012 עם נתון מרשים של 20,101 כלי רכב, מהם לא פחות מ-15,792 יחידות מדגם הפוקוס שהוא, כפי שאתם יכולים להבין, הדגם הפופולרי בישראל.
לא פחות מ-15,792 פוקוסים עלו השנה על הכביש | צילום: נעם וינדטויוטה, באופן מסורתי, זוכה במדליית הארד ושומרת על המקום השלישי עם בדיוק 20 אלף כלי רכב שנמסרו המצביעים דווקא על עליה קלה לעומת 2011.
השילוב בין העיצובים המרהיבים של פיטר שרייר לטכנולוגיה ולאמינות של יונדאי הפכו את קיה, מי שנחשבה עד לפני לא יותר מדי שנים לבדיחה בשוק הרכב, לסיפור הצלחה שעם 19,276 מכוניות נושף בעורפן של מובילות השוק הותיקות.
העיצובים של פיטר שרייר והמכלולים של יונדאי הביאו את קיה למקום הרביעי | צילום: נעם וינדגם סקודה מתחילה להתרגל לאוויר פסגות ואת 2012 היא מסיימת במקום החמישי עם 11,276 כלי רכב ונתוני מכירות יפים בכל הסגמנטים עם דגש על סגמנט הקטנות בו הפאביה הידנית שנמכרה ב-70 אלף שקלים זכתה להצלחה מסחררת.
מאזדה ממש לא רגילה להיות מחוץ לחמישיה הפותחת אבל מאחר שבשנה החולפת שני הדגמים המרכזיים שלה נמצאו בערוב ימיהם ועיקר המאמצים של היבואנית הושקעו במותג פורד, גם מקום 6 ונתון של 11,092 הוא בהחלט נאה וניתן להעריך שלאחר שה-6 החדשה שהושקה אתמול וה-3 החדשה שתושק בקיץ 2013 יופיעו על הכבישים מאזדה תצליח לחזור למקומה הטבעי בשוק הישראלי בחבורת הצמרת.
במאזדה לא רגילים להיות מחוץ לחמישיה הפותחת | צילום: נעם וינדבמקום ה-7, עם 9,893 מכוניות, אנו פוגשים את פולקסווגן, שלמרות כמה תקלות סדרתיות מהן סבלו מכוניותיו של היצרן, הציבור הישראלי עדיין מעריך ואוהב את המותג ורואה אותו כנוגע בפרימיום.
במקום ה-8, עם 9,812 מכוניות, אנו פוגשים את ניסאן שכמעט לא מכרה בשנה החולפת רכבים משפחתיים והתמקדה בעיקר ברכבי פנאי-שטח - מדגמי ג'וק וקשקאי (וגם כמות קטנה של X טרייל ופת'פיינדר).
בנוסף נמכרה כמות נאה של רכבי ניסאן מייקרה וכן 8 יחידות של המכונית שעושה צחוק מכל פורשה וגם מלא מעט פרארי – גודזילה - או כמו שקוראים לה בסיכום השנתי של איגוד היבואנים ניסאן GTR.
במקום ה-9, עם 9,540 מכוניות, סוזוקי מצליחה לשמור על מספרים יפים למרות ירידה חדה בביקושים לאלטו הקטנטנה שנאלצה השנה להתחרות במכוניות אטרקטיביות, איכותיות ומודרניות ממנה.
את העשיריה הפותחת סוגרת שברולט עם 7,903 מכוניות – 6,000 מכוניות פחות מב-2011 שגרמו לה לצלול מהמקום החמישי לעשירי לא מעט בשל חוסר ההצלחה שלה לבסס את מעמדה עם הספארק והסוניק בשוק הקטנות הגועש.
שברולט צללה השנה למקום העשירי | צילום: נעם וינדאלו שקצת פחות הרשימו השנה
אמנם ישראלים רבים השמיעו בשנים האחרונות קריאות התלהבות לנוכח חזונו של שי אגסי לגמול את ישראל ולאחר מכן את העולם כולו מהתמכרות לדלק, אבל כשהגיע ה"מאני טיים" והחל השיווק של הפלואנס החשמלית, איך נאמר זאת בעדינות, עם ישראל לא עמד בתור ואת שנת 2012 בטר פלייס חותמת עם מסירה של 518 מכוניות חשמליות כאשר חלק לא מבוטל מתוכן הן למעשה מכוניות העובדים בחברה.
עם ישראל עדיין מגלה חשדנות בכל מה שקשור למכוניות מתוצרת סין | צילום: נעם וינדמצד שני, מסתבר שהישראלים גם לא שומרים אמונים למלכות העבר הבלתי מעורערות של השוק ולבד מהירידה של מאזדה מהצמרת אל המקום ה-6 אנו פוגשים את שתי מלכות השוק הקודמות, מיצובישי וסובארו, בתחתית העשיריה השנייה עם 2,552 מכוניות למלכת שנות ה-90 במקום ה-18 ו-1,746 מכוניות לסובארו, דבר שממקם את מלכת שנות ה-80 במקום ה-20 עם ירידה של כמעט 50 אחוזים בשנה אחת.
כפי שניתן להבין, למרות שכמה מותגים ספגו בשנה החולפת מכה כואבת, בסך הכל בשנת 2012, ולמרות הפחד ממסקנותיו מרחיקות הלכת של זליכה, הציבור המשיך לרכוש עוד ועוד מכוניות חדשות והיבואנים הגדולים המשיכו לחגוג. האם היו אלה למעשה ימי פומפיי האחרונים? - ימים יגידו.
הציבור הישראלי נטש את סובארו | צילום: נעם וינד