חברת דוד לובינסקי המוכרת כיבואנית מכוניות פיג'ו וסיטרואן לארץ חוגגת בימים אלה 75 שנים להיווסדה על ידי דוד לובינסקי בשנת 1936 ותקיים מחר (שישי, 13.5) הפנינג מושקע במתחם חוות רונית בסמוך לקיבוץ שפיים.
דוד לובינסקי בן ה-14 עלה עם משפחתו מפולין בשנת 1925. הקשר הראשוני של דוד עם צרפת התרחש בשנות ה-30 של המאה העשרים כשנסע ללמוד הנדסת מכונות בפריז וכששב ארצה נשא לאישה את אהובתו, לאה שלוש, בת המשפחה היפואית-תל אביבית המפורסמת.
לובינסקי החל לעבוד כשכיר בעסק ליבוא מכוניות וחלקי חילוף מיד שנייה בבעלות איש עסקים בשם אלברט כהן. כהן פתח ללובינסקי הצעיר את הדלת לעולם העסקי ואחרי שצבר נסיון יצא דוד לדרך עצמאית כששכר חנות ברחוב הגדוד העברי בתל אביב ומיקם בחצר האחורית שלה מוסך קטן לתיקון כלי רכב.
הלהיט הגדול פיג'ו בשנות השישים והשבעים | צילום: גלובסאלברט כהן העניק ללובינסקי הנמרץ מעמד של סוכן משנה לתל אביב והמרכז וביחד הצמד, ממש כמו מתווכי היבוא אישי בימים אלה, עסקו גם ביבוא של כלי רכב מיוחדים משומשים ללקוחות בפלסטינה שיכלו להרשות לעצמם. עיקר הלקוחות היו בריטים שחיו כאן והיו מעבירים ללובינסקי דרישות מפורטות אודות המכוניות שהם מחפשים. בעידן שלפני חידושים כמו אינטרנט ופקסים לובינסקי היה מפליג מעבר לים ומאתר עבורם את המכוניות המבוקשות.
לאחר הקמת המדינה ומלחמת העצמאות, רכש לובינסקי מגרש קטן ברחוב יצחק שדה והכשיר אותו לשמש כמוסך. יחד עם כהן הצמד הגיש בקשה לקבלת רישיון ליבואן רשמי ואחרי לא מעט בירוקרטיה הם הפכו ליבואנים הרשמיים של פיג'ו הצרפתית. היקפי היבוא החלו בקצב של 2-3 מכוניות בחודש ובשלב מאוחר יותר אף הרקיעו לקרוב לעשר מכוניות בכל חודש.
ביונסה. רק חול וחולרההפריצה הגדולה של לובינסקי התרחשה כשבשנת 1960 השיקה פיג'ו את הדגם המיתולוגי 404. המכונית הפכה במהלך העשור לאחת המבוקשות בשוק המקומי, למונית פופולרית במיוחד ולמכונית הקצינים בצה"ל.
בראשית שנות השבעים נמכרו בישראל הקטנה כמאה מכוניות פיג'ו חדשות בחודש וחברת לובינסקי רשמה שליטה מוחלטת בשוק הטנדרים עם נתח של 90 אחוזים לטנדרים מתוצרת פיג'ו (בעיקר 404 שאחדים מהן עדיין מתגלגלים על הכבישים ומשמשים כרכבי עבודה עד עצם היום הזה). ב-1973 זכה דוד לובינסקי להערכה גבוהה ביותר כשהתכבד בקבלת אות "אביר לגיון הכבוד" מטעם ממשלת צרפת.
במהלך השנים הצטרף לקבוצת לובינסקי יצחק מנור, חתנו של לובינסקי ומי שעתיד היה להצעיד את החברה לאחר שעבר הכשרה במפעלי פיג'ו בצרפת. במחצית השנייה של שנות השבעים פיג'ו השתלטה על חברת סיטרואן ולובינסקי הפכה גם ליבואנית של המותג, על מכוניותיו האוונגרדיות.
להיט לרגע באייטיזבשנות השמונים סובארו כבשה בסערה את שוק הרכב המקומי אך חברת לובינסקי הצליחה לשמור על היקפי מכירות נאים בעקבות חוזי מכירות גדולים עם הצבא וכמה מכוניות שזכו לפופולריות בשוק האזרחי ובראשן הסיטרואן BX המיוחדת שאפילו הצליחה במשך תקופה קצרה להפוך למשפחתית המבוקשת בישראל, עד ש'בומבות' ושאר תקלות גרמו למר ישראלי לחזור במהרה לחיקה של הסובארו DL הפשוטה והאמינה.
כך נראו החלומות המוטוריים של חולי ההגה באייטיזהגרסה הספורטיבית לקטנה של פיג'ו, ה-205 GTI, הפכה למכונית פולחן בעבור קהל חדש של חובבי רכב שגדל באותן שנים בעקבות לידתה של עיתונות הרכב בישראל.
למרות הדומיננטיות של מכוניות מהמזרח בשוק הרכב המקומי הצליחה חברת לובינסקי לשמור גם במילניום הנוכחי על היקפי מכירות נאים לא מעט בזכות התחברות החברה למבצעים של מועדוני לקוחות ולשוק הליסינג.
בהפנינג המיוחד שיתקיים, כאמור, מחר ניתן יהיה להתרשם מתצוגה של דגמי פיג'ו וסיטרואן משנים עברו וגם לרכוש מכוניות ואופנועים חדשים מכל מותגי החברה (פיג'ו, סיטרואן, MG, פולריס ו-KTM) בהנחות ובתנאים מיוחדים שיוצעו באופן נקודתי רק במהלך האירוע על שלל הדגמים אותם מייבאת החברה.
יופי צרפתי מודל 2011 | צילום: נעם וינד