מדוע כביש 6 הפך לקטלני? | צילום: חדשות 2 כביש 6 נחשב במשך שנים, מאז הקמתו ב-2004, לכביש מודרני, מתקדם ובטוח. מדובר בכביש אגרה שתמורת כל קטע של נסיעה בו הנהג משלם סכום שנקבע מראש. אורכו של הכביש כ- 138 ק"מ, ראשיתו במחלף "מאחז" הסמוך לבית קמה בדרום וסופו במחלף "עין תות" שבצפון.
מסתבר שבשנים הראשונות לפעילותו כביש 6 לא זכה להצלחה גדולה, מאחר שרוב הנהגים העדיפו לנסוע בכבישים הרגילים כדי לחסוך את תעריפי הנסיעה שנראו בתחילה גבוהים מדי לציבור שלא היה רגיל לשלם בעבור שימוש בכבישים. אך בשנים האחרונות, עם עליית הצפיפות בכבישים הרגילים והזינוק במחירי הדלק, המגמה השתנתה וחלקים רבים מכביש 6 הפכו לדי עמוסים בלא מעט משעות היום, בעיקר במשאיות ובאוטובוסים שבעליהם רכשו מנוי לכביש לאחר שאלה הבינו שנסיעה בו חוסכת זמן ומייעלת את העבודה.
כצפוי, ככל שכמות הרכבים עלתה והצפיפות גברה כך גם עלה מספר התאונות ובשלוש השנים האחרונות עשרות תאונות קשות התרחשו בכביש 6 שבחלקים מסוימים הפך למלכודת מוות לנהגים בעלי עודף ביטחון.
תאונת הדרכים הקטלנית שאירעה אתמול במחלף "שורק" בין אוטובוס למשאית זבל שעמדה בשולי הכביש בה נהרגו ארבעה בני אדם ו-31 אחרים נפצעו, כמו גם תאונה בין כמה כלי רכב במחלף "קסם" בה נפצעו כמה בני אדם מספר שעות קודם לכן ותאונות רבות נוספות לאחרונה עוררו שוב את השאלה עד כמה כביש 6 באמת בטוח.
שוב פעם תאונה קשה בכביש 6 | צילום: דוברות איחוד הצלהראש מדור תאונות דרכים באגף התנועה במשטרה, סנ"צ נועם בגיינסקי, טוען כי אמנם באופן כללי מדובר בכביש שנבנה בסטנדרטים גבוהים וכולל ברובו תשתית סלחנית אך מציין כמה גורמים שהופכים בקטעים מסוימים את כביש 6 למסוכן למשתמשים בו.
עצירה בשוליים: "בכביש 6 חל איסור לעצור בשולי הכביש אלא אם כן כלי הרכב הושבת ולא ניתן לנסוע בו, אך בישראל כמו בישראל נהגים רבים מצפצפים על החוק היבש ועוצרים מסיבות שונות ומשונות שלא קשורות למצבו המכני של הרכב ויותר מדי פעמים זה מסתיים בתאונות קטלניות", טוען סנ"צ בגיינסקי.
עצירה בשוליים מסוכנת | צילום: משטרת ישראלמהירת מופרזת: "המהירות המותרת בכביש 6 על פי החוק עומדת על מקסימום 110 קמ"ש אבל נהגים רבים רואים בכביש האגרה הפנוי יחסית, שעד לאחרונה האכיפה בו הייתה דלה מאוד, מקום בו ניתן לנסוע מהר מאוד ובשנתיים האחרונות שוטרי אגף התנועה עצרו למעלה מ-50 נהגים שנסעו בכביש במהירויות שבין 180 ל- 219 קמ"ש. כביש 6 הוא לא אוטובאן בגרמניה", מציין סנ"צ בגיינסקי, "והנהגים כאן לא רגילים לנסוע במהירויות שכאלה וגם משתמשי הדרך האחרים לא מורגלים לפנות את הדרך לרכב מהיר כמו בחו"ל. במהירות כזו כל סטייה הכי קטנה מסתיימת בתאונה קשה עם הרוגים. למרות שהגברנו נוכחות כאן עדיין נהגים מנצלים את הכביש הזה לרעה: חושבים שהם במסלול מרוצי מכוניות ומרשים לעצמם לטוס ולסכן את חייהם וחיי אחרים".
בכביש 6 האנשים מרגישים חופשי ללחוץ על הדוושה | צילום: המייל האדוםעייפות, הירדמות על ההגה: כביש 6 הוא ארוך מאוד וישר ברובו, מה שהופך אותו לכביש משעמם ובעקיפין גורם לנהגים לגלות עייפות ואף להירדם על ההגה. הטיפ: לעצור כל כמה עשרות קילומטרים בתחנות הרענון, לשטוף פנים ולשתות מים.
הכביש הישר והארוך גורם לנהגים לאבד ערנות | צילום: damircudic, Istockדיבור בטלפון סלולרי ושליחת הודעות טקסט: השימוש בסלולרי בעת נהיגה הוא מכת מדינה בכל הכבישים, אבל בכביש 6 נראה שהבעיה אפילו חמורה יותר ובגלל אורכו של הכביש והחד-גוניות שלו, אנשים רבים מרשים לעצמם לשקוע בשיחות ארוכות בטלפון, לשלוח הודעות טקסט ואפילו לגלוש באינטרנט תוך כדי נסיעה במהירות של יותר ממאה קמ"ש. "העניין הוא שבמהירות כזו, בה הרכב נע כמעט 28 מטר בכל שניה כל רגע קצר של חוסר ערנות הוא מאוד קריטי, ומאחר שיותר מדי נהגים עסוקים בכל דבר חוץ מלנהוג נגרמות לא מעט תאונות קשות", מציין בצער בגיינסקי.
אנשים מסמסים ומתעסקים בסמארטפון במהירות תלת ספרתית | צילום: Brendan Smialowski, GettyImages IL
>> דעה: בארץ מלמדים לקבל רישיון, לא לנהוג