קשה היה לפספס את המהפכה שעברה בשנים האחרונות חברת יונדאי הקוריאנית מיצרנית של כלי תחבורה בסיסיים ליצרנית מכוניות המדורגת במקום החמישי בעולם עם ליין דגמים מודרני, מתקדם ומעוצב שלא מתבייש להסתכל למתחרות מיפן ולאחרונה גם מאירופה בגובה העיניים.
המהפכה של יונדאי הייתה רוחבית וכללה את כל קו הדגמים ממכוניות קטנות דרך משפחתיות ועד רכבי פנאי וספורט בולטים, אך למרות שנראה היה שהמפכה הושלמה מבט מעמיק גילה שהיא פסחה על סגמנט אחד שנשאר מאחור - המשפחתיות הגדולות או שבארץ אוהבים לכנות אותן "מכוניות מנהלים".
הנציגה של יונדאי בסגמנט, הסונטה, הוצגה ב-2004 ואמנם הציגה מרחב פנימי נדיב, אך מראה אנמי וביצועים בינוניים השאירו אותה הרבה מאחורי מרבית המתחרות בסגמנט.
לא ברור מדוע ביונדאי לא מיהרו להחליף את הסונטה המתבגרת כבר לפני מספר שנים ויתכן כי היא נהנתה מנתוני מכירות טובים בשוק הקוריאני בו סגמנט ה"מנהלים " הוא הנמכר ביותר אשר התאימו לכלל יכולת היצור של הדגם בפסי היצור ויתכן אף כי ביונדאי זיהו בכלל העולם ירידה במכירות ומעבר של לקוחות מסורתיים של מכוניות הסגמנט לטובת רכבי פנאי-שטח מסוגננים, אך בכל מקרה, עם תחילת המעבר לדור השני של משפחת ה-I, ביונדאי החליטו שהגיע הזמן לטפל גם במשפחתית הגדולה ולהציג מחליפה לסונטה בדמותה של ה-i40.
עיצוב מודרני אבל לא מקושקש מדיבתחילה הוצגה הגרסה האמריקאית (ששומרת על השם סונטה) ובהמשך הוצגה באירופה בתחילה גרסת סטיישן ("טורר") בתערוכת ז'נבה לפני שנה ולקראת אמצע השנה שעברה נחשפה גם המנה העיקרית - גרסת הסדאן.
ה-i40 החדשה פותחה בשוק האירופי ובעיקר עבורו. המכירות באירופה החלו ברבעון הרביעי של 2011 אך הגעתה לארץ התעכבה בשל העדרן, בתחילת הדרך, של גרסאות בנזין אוטומטיות הרלוונטיות לשוק המקומי.
ה-i40 החדשה ממשיכה את שפת העיצוב הנוכחית של יונדאי, "פיסול זורם", וכוללת אלמנטים רבים שאנו מכירים מדגמי ה-i החדשים, מה-ix35 ועד ל-i30 החדשה ביותר, כמו פנסיים ראשיים המשוכים לאחור עד למרכז הכנף, צדודית עם קימורי מרכב וכנפיים תפוחות ותצורה המזכירה מכוניות סדאן-קופה.
עם זאת, נראה שמעצבי יונדאי החליטו, כמתבקש בסגמנט, לשמור על מראה מכובד ולא מצועצע מדי ויהיו שיטענו שמעצבי יונדאי שאבו השראה ממראה גרסת 5 הדלתות של הפורד מונדיאו.
אורכה של ה-i40 סדאן עומד על 474 ס"מ וגרסת הסטיישן נמתחת ל-477 ס"מ, בסיס הגלגלים שלה הוא 277 ס"מ, נתונים שמציבים אותה באופן טבעי בקבוצת המשפחתיות הגדולות – אך לא בין הגדולות שבקבוצה.
עם זאת, ביונדאי מדגישים שבעזרת תכנון מתקדם של תא הנוסעים המרווח הפנימי בדגם החדש לא נופל משל המתחרות בסגמנט ונפח תא המטען עומד על 503 ליטרים בגרסת הסדאן ו-553 בגרסת הסטיישן.
המחיר החל מ-161 אלף שקלים | צילום: אוטוהגרסאות שיגיעו לארץ
לארץ תגיע ה-i40 החדשה בשתי תצורות מרכב, סדאן וסטיישן ותוצע עם יחידת הנעה בנפח 2 ליטרים המפיקה 177 כ"ס בגרסת הסטיישן ו-178 כ"ס בגרסת הסדאן. האצה למאה קמ"ש תמשך 10.8 שניות והמהירות המרבית היא 200 קמ"ש.
האבזור בדגם הכניסה שיכונה "פרימיום" יכלול: 9 כריות אוויר, חיישני אורות וגשם אוטומטיים, גלגל הגה מצופה עור עם מנופים להעברת הילוכים, חישוקי סגסוגת קלה, בקרת שיוט, מערכת בקרת אקלים מפוצלת ואחורית, בלם יד חשמלי ועוד.
תג המחיר יהיה בגבולות המקובל בסגמנט ויעמוד על 161 אלף שקלים לדגם הסדאן ברמת הגימור "פרימיום" ו-194 אלף שקלים לגרסה המאובזרת שתכלול בנוסף מושבי עור המתכוונים חשמלית, אוורור למושב הנהג והנוסע, מצלמת רוורס עם תצוגה במראה הפנימית, חלון שמש חשמלי פנורמי, מפתח חכם והנעה בעזרת כפתור, דיבורית בלוטות' מקורית עם אפשרות להעברת קבצי מוזיקה, מערכת בקרת לחץ אוויר בצמיגים, מערכת סיוע לחניה ומערכת סיוע אקטיבית לשמירה על נתיב הנסיעה. גרסת הסטיישן תעלה 5000 שקלים נוספים.
דן אורנשטיין סגן נשיא ומנכ"ל קבוצת הרכב הפרטי בכלמוביל מציין : בסגמנט המנהלים יונדאי מזהה פוטנציאל לא ממומש. בשנת 2011 רשמה קטגוריה זו נתח שוק של כ – 6% מכלל השוק. עתה יונדאי משיקה את ה- i40 שהינו רכב מנהלים בשל, מעוצב ומסוגנן שעומד באמות המידה הגבוהות ביותר. אנו לומדים את השוק הזה כבר מספר שנים. מדובר ברכב הראשון של הקונצרן שנבנה אך ורק לשוק האירופאי שהינו אחד השווקים עם הדרישות המחמירות ביותר. אנו מתכוונים להיות שחקן דומיננטי בקטגוריה זו בשנים הקרובות, הוסיף אורנשטיין.
עיצוב מודרני אבל לא מקושקש מדי>> סיטרואן C5, פורד מונדיאו, פולקסווגן פאסאט ואופל אינסיגניה במבחן השוואתי