נתוני המכירות של אוגוסט, ושל 2011 בכלל, מלמדים שרוכשי הרכב בארץ מפגינים אופטימיות יתרה. אלא שהניסיון מלמד שאופטימיות צרכנית נוטה בדרך-כלל לשקף את העבר, לפחות את העבר הקרוב, ולא את העתיד. הלקוח שמוציא כיום את חסכונותיו על רכב חדש שואב את ביטחונו מהחוסן שהפגינה הכלכלה המקומית בחודשים האחרונים.
על-פי גישת "מה שהיה הוא שיהיה" אכן יש מקום לאופטימיות בשוק הרכב החדש: השקל הפגין עוצמה ביחס לדולר, מה שתרם לירידות מחירים משמעותיות בשוק הרכב החדש (אפילו אם הן לא תמיד רשמיות וגלויות); הכלכלה המקומית הייתה חזקה עם אינפלציה מזערית וריבית כמעט שלילית; גם "המס הירוק" תרם להורדה משמעותית של המחירים בפלחים ספציפיים של השוק; התחרות בין היבואנים הייתה עזה; ואפיקי מימון נוחים מאוד הוצעו לכל ואפשרו לרכוש רכב חדש כמעט בלי מזומן.
אבל ההווה, וככל הנראה גם העתיד הקרוב, מצביעים על היפוך או לפחות על שינוי חד במגמה. מה שהחל כ"שיהוק" בשוקי ההון העולמיים נראה כיום כמו משמעותי הרבה יותר המשפיע ישירות על גם על שוק ההון המקומי: המצב הכלכלי-ביטחוני באזור הקרוב אלינו לא מבשר טובות ושערי המטבע מתחילים לנטות לרעת כל היבואנים; גם הרגולטורים עדיין מתעקשים לנסות להצדיק את המשכורת שלהם באמצעות רפורמות שונות ומשונות בשוק הרכב.
כל השינויים הללו ישפיעו בקרוב במישרין ובעקיפין על המרכיב הצרכני החשוב ביותר שמעצב את שוק הרכב: המחיר. להערכתנו, אם לא יחול שינוי משמעותי לטובה בתנאי הרקע (הורדת מסים, התאוששות דרסטית בשוק ההון וכדומה), אפשר לצפות בטווח הנראה לעין הרעה משמעותית בתנאי הרכישה של רכב חדש בשוק המקומי. למה ומדוע? שלוש סיבות אפשריות.
שוק הרכב המקומי בדרך לעוד שנת שיא | צילום: עודד קרני1. שערי החליפין נוסקים
שערי החליפין של השקל ביחס למטבעות היבוא הם מרכיב ההשפעה הגדול ביותר על מחירי הרכב בארץ, והם מוכפלים ומועצמים על-ידי המיסוי הגבוה. עד כה נהנה השוק המקומי מהחוזק יוצא הדופן שהפגין השקל ביחס לדולר. אמנם רק חלק לא גדול מהיבואנים "דולריים", אבל ההנחות שהם הציעו שימשו כגורם מאזן, שאילץ את יבואני היאן והאירו לשמור על מחירים תחרותיים.
שער הדולר נוסק כיום ביחס לשקל ואם תימשך המגמה (בשל המתיחות באזור) צפויים היבואנים יפנים והאירופים, ששערי המטבע שלהם נמצאים מזה זמן ברמות גבוהות מאוד, "לשחרר קיטור" בדמות העלאת מחירים או לפחות בדמות הקטנה משמעותית של ההנחות וההטבות, שמשמעותה העלאת מחיר ריאלית לכל דבר, גם ללקוחות הליסינג.
עלייה צפויה בשערי המטבעות תביא לעליות מחירים בשוק הרכב | צילום: tforgo, Istock2. הקטנת ההטבות הירוקות
האוצר צריך לגייס כיום כסף ומבחינתו "המס הירוק" הפך בשנה האחרונה למקלט מס לכל דבר, שמקטין משמעותית את הכנסות המדינה ממס קנייה. לפיכך, בתוך כשלושה חודשים מתכוון האוצר "לעדכן" את מדרגות המס הירוק, כך שרוב כלי הרכב ה"נקיים" יקבלו פחות זיכוי במס קנייה. בהנחה שהיבואנים לא "יספגו" את השינוי, מבחינת הלקוחות פירוש הדבר העלאה לא מבוטלת במחירים עם אפקט הפוך: ככל שהרכב קטן, זול ו"ירוק" יותר - כך ההתייקרות שלו תהיה גבוהה יותר. בעלי הג'יפים ומכוניות הפאר יכולים להירגע - הם כמעט לא יושפעו.
3. הרעת תנאי המימון
הנגיד נמצא תחת לחץ מתמיד להעלות את הריבית, שמוחזקת מטה באופן מלאכותי. אם תנאי המאקרו יחייבו העלאה משמעותי של הריבית, יפגע משמעותית מסלול "הכסף הזול" והשגת מימון לרכישת רכב חדש תהפוך להיות יקרה יותר משמעותית, כפי שהייתה על פני שנים לא רבות.