היום של נהגי מוניות השירות מתחיל כמו יציאה לשדה קרב. זה היה צריך להיראות אחרת. נהגי המוניות לא היו אמורים להלחם כך על הנוסעים, ותוך כדי לסכן חיים. לפני שש שנים משרד התחבורה ניסה לשים קץ לתחום הפרוץ הזה, שסבל מחוסר נהלים אחידים ומריבוי נהגים לא מורשים.
על פי החלטת משרד התחבורה, אמורים לפעול בקו הזה ת"א רחובות לדוגמה, 47 מוניות שרות בלבד, אבל בפועל פועלים מידי יום ביומו מעל 100 נהגי מוניות שירות, כלומר יותר "חאפרים" בקו הרווחי הזה, מאשר מספר מוניות שירות שמשרד התחבורה מכיר בקיומן.
תיעוד שמגיע ממצלמות התנועה בצומת במרכז הארץ, מראה אוטובוס של אגד נוסע בדרכו לאיסוף נוסעים בתחנה ומאחוריו מונית שירות. האוטובוס עובר את הצומת, הרמזור מתחלף לאדום. את נהג המונית זה לא מעניין, הוא מנסה להגיע לתחנה לפני האוטובוס. ובדרך - גורם לתאונה קשה.
אין יחידה ואין פקח - הקו פרוץ
יחידת הפקחים של משרד התחבורה אמורה לוודא שרק נהגים מורשים יעבדו בקו. כל נהג מורשה משלם מעל 2,000 שקלים כל שנה כדי לממן את הפעילות. בפועל, אין יחידה ואין פקח - הקו פרוץ.
בני קשמה הוא סדרן בתחנת מוניות הפועלת ברישיון, אך המלחמה הבלתי אפשרית בנהגים הלא מורשים גורמת לו לעבור על החוק בעצמו ולתפוס נוסעים - כשני קילומטרים הרחק מהתחנה שלו. "5 שנים הבטיחו שיקימו יחידה נגד תופעת החאפרים, אנשים ממורמרים, רוצים להתפרנס", הוא מספר.
המשטרה מנסה להוריד מהכביש נהגי מוניות כאלה. במבצעי אכיפה בדגש על בטיחות, היא מאתרת את הנהגים הלא מורשים. אך הם לא נרתעים כל כך מהר, אחד מהם אמר לנו: "בתור חאפר, אני אענה לך תשובה אמיתית - הרי זה הקו שלהם, הבנת? אתה נכנס להם, עקפת אותו ולקחת להם את כל הנוסעים. לא עושים לנו כלום, מה אכפת לי לחזור להיות חאפר ולא לשלם מיסים, לא לשלם שום דבר".
משרד התחבורה: זה באחריות המשטרה
הסכנה שיוצרת התופעה הזו ברורה ומיידית. תאונות כמו זו, יש לא מעט, ובמשטרה אומרים שאם המחוקק לא יסדיר במהרה את ההפקרות שעל הכביש, אנו צפויים לראות בעתיד תמונות קשות - אף הרבה יותר.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: עבירות מסוג זה נמצאות בתחום האכיפה של משטרת ישראל. מדובר בתופעה חמורה אולם לפקחי משרד התחבורה אין כל סמכות לרשום דוחות או לעצור נהגי מוניות הפועלים בניגוד לחוק.