צ', תושב באר שבע העובד בחברה גדולה, הגיע בשבוע שעבר לאחד מרחובות העיר והחנה את מכונית הליסינג שלו. הוא נעל את המכונית באמצעות השלט והלך לערוך כמה סידורים שארכו כ-20 דקות. כשחזר נדהם לגלות שהמכונית נעלמה כאילו בלעה אותה האדמה.
למרות שבמכונית הותקן קודן משוכלל על ידי חברת הליסינג, צ' היה בהלם ושפשף את עיניו כלא מאמין. במכוניתו היו מחשב, מושבי ילדים וציוד משפחתי.
צ' ההמום ניגש לתחנת המשטרה בבאר שבע והגיש תלונה על גניבת המכונית. כעת מנסים במשטרה לאתר את הגנבים בעזרת צילומים ממצלמות האבטחה של כמה מבתי העסק הנמצאים בסמוך למקום בו חנתה המכונית. החשד הוא שהגנבים נעזרו בגרר כדי לגנוב את המכונית.
חוקרי משטרת באר שבע ועוד כמה עשרות חוקרים בתחנות משטרה ברחבי הארץ, בסיוע מחלקי המודיעין והבילוש, חוקרים חשד לפיו בעלי גררים חברים ברשתות המעורבות בגניבות כלי רכב או מסייעים לגנבים בתמורה לתשלום בעבור גרירת המכוניות.
רכב גרר אינו מעורר חשד (אילוסטרציה. למצולם אין קשר לאמור בכתבה) | צילום:
חדשות 2
"בעל גרר יכול להעמיס את המכונית תוך שתיים, שלוש דקות גג ולהעלם מהמקום. רכבי הגרר לא מעוררים חשד משום שלעוברים ושבים זה נראה טבעי שהם הוזמנו לגרור את המכונית ולכן אין דיווחים למשטרה. כשמדובר בהזמנות של כלי רכב מסוימים, לעתים אף יוקרתיים, הגנבים פונים לבעלי גרר שהם עובדים איתם", הסביר קצין מודיעין במשטרה.
כיום קשה יותר לגנוב מכונית מבעבר בגלל הקודן או מכשיר האיתוראן המותקן בה, אלא אם כן הגנבים נעזרים באמצעים משוכללים כדי לנטרל אותם, או אם מדובר בכלי רכב מדגמים ישנים שלבעלים לא משתלם להתקין את אמצעי המיגון שחלקם די יקרים. מרבית הגניבות הן של מכוניות בבעלות חברות ליסינג או השכרה, שבחלק מהמקרים לא ביטחו אותן בביטוח מקיף כדי לחסוך בעלויות התפעול של צי הרכב שלהן.
>> קומבינה של גניבה: במקום למכור את המשומשת - מזמינים גניבה שלה
על פי הערכות של גורמי משטרה, כ-2,000 כלי רכב נגנבו במהלך השנה האחרונה ב"שיטת הגרר". בשנת 2012 נגנבו בישראל כ-20 אלף כלי רכב מכל הסוגים. אמנם מדובר בירידה של עשרות אחוזים לעומת שנים עברו אבל גניבת כלי רכב בשיטת הגרר היא "נקיה" למדי ומקשה ביותר על המשטרה לאתר את החשודים.
בשנתיים האחרונות נחקרו במשטרה כמה עשרות בעלי גרר מדרום הארץ והמרכז שהיו מעורבים, על פי החשד, בגניבת כלי רכב. נגד חלק קטן מהנחקרים הוגשו כתבי אישום בגין מעורבות בגניבת כלי רכב כשהם נעזרים בגרר שברשותם, אולם מרביתם שוחררו בגלל חוסר ראיות.
"קשה מאוד להשיג ראיות נגד הגרריסטים, כי לעתים הם פועלים בשעות הלילה על פי רשימת הזמנות של מכוניות שהם קיבלו כדי לגנוב ועושים עבודה נקיה, לרוב אזרחים לא מבחינים בהם וכשזה קורה הם לא חושדים שבעלי הגרר שותפים לגניבת כלי הרכב. המידע שלנו הוא יותר במישור המודיעיני", מוסיף קצין המודיעין.
על פי הערכות המשטרה, על כל כלי רכב שבעל הגרר מעמיס ומעביר לרשתות הגנבים הוא מקבל סכום שנע בין 5,000 ל-20 אלף שקלים, תלוי בסוג המכונית, בביקוש שלה בשטחים ובמחירון שלה בארץ.
מרבית כלי הרכב שנגנבים 'נשחטים' לצורך חלקי חילוף במוסכים ובמפעלים בדרום הר חברון, במשולש ובטול כרם וקלקיליה.