ארבעה יבואני רכב בשיתוף איגוד יבואני הרכב הגישו אתמול תביעה לבג"ץ נגד משרד התחבורה ורשות המיסים בדרישה להורות על הגברת האכיפה והפיקוח בכל הנוגע ליבוא אישי.
העותרים הכוללים את חברת מכשירי תנועה - יבואנית ג'יפ, פורשה ומותגי קרייזלר, קמור - יבואנית ב.מ.וו ומיני, חברת המזרח –יבואנית לנד רובר וכלמוביל - יבואנית מיצובישי, יונדאי ומרצדס טוענים כי משרד התחבורה, רשות המיסים ומשרד התמ"ת אינם מקיימים את הוראות הדין הנוגעות ליבוא אישי.
לטענתם, כתוצאה מכך נעים על כבישי הארץ כלי רכב שאינם עומדים בתקינה ואפילו כלי רכב שעברו תאונות וסובלים מליקויים בטיחותיים שהוסתרו מהרוכשים ועלולים לגרום לנזקים ולאבדות בנפש לציבור הנוסעים בדרכים.
בנוסף טוענים העותרים כי קיים חשש כי היבוא האישי משמש מסווה ליבוא מסחרי לא חוקי.
היבוא האישי הופך ללהיט בסגמנט היוקרה
לאחר שנים רבות בהן יבוא אישי של כלי רכב לארץ התבצע בכמויות מזעריות בעיקר על ידי עולים חדשים, תושבים חוזרים ודיפלומטים, בשנים האחרונות היבוא החל לצבור תאוצה לאחר שרכישת רכב מעבר לים נהייתה פשוטה למדי בעידן האינטרנט והמסחר האלקטרוני.
אמנם עדיין מדובר בתופעת שולים זניחה יחסית בהיקף של כ-3000 כלי רכב בשנה, המהווים פחות מאחוז וחצי מסך כל מכירות הרכב בארץ, אך יש לציין כי רוב המכוניות המיובאות הן מפלחי השוק הרווחיים ביותר ליבואנים - מכוניות יוקרה ורכבי שטח.
לקוחות שהחליטו לרכוש מכוניות ביבוא אישי הבינו שבמידה והם מוכנים לרכוש מעבר לים מכונית משומשת בת כמה חודשים עם קילומטרז' נמוך הם יכולים לחסוך בסופו של דבר, לאחר עלויות הרכישה, ההובלה והמיסוי אחוזים נכבדים ביותר, לעיתים אפילו מאות אלפי שקלים, ממחירה של מכונית זהה שהיו רוכשים בארץ דרך היבואן הרשמי.
מעבר לאובדן לקוחות, היבוא האישי גרם לטלטלה קשה בשוק מכוניות הפאר: יבואנים אחדים נאלצו להוריד מחירים באופן חד כדי להישאר רלוונטיים (מכשירי תנועה, למשל, חתכה לפני קצת יותר משנה לא פחות מ-90 אלף שקלים ממכירו של הגרנד צ'ירוקי) ובכל מקרה בימים אלה מחיר המחירון הוא לא יותר מנקודת התחלה למשא ומתן באשר למחיר הסופי.
מכשירי תנועה, יבואנית ג'יפ, נאלצה להוריד 90 אלף שקל ממחירו של הצ'ירוקי כדי להתמודד עם היבוא האישי | צילום: IAAיבוא לא באמת אישי
בניגוד להגדרתו, היבוא האישי בארץ הוא ממש לא אישי ובגלל שלל בירוקרטיה, פקידי מכס שמשתדלים להקשות ודרישה לטופסולוגיה אין סופית, כמעט מתבטלת באופן מוחלט האפשרות של האדם הממוצע לבצע יבוא אישי בעצמו והשוק הזה נשאר למקצוענים. בארץ פועלים עשרות סוכנים וכמה סוכנויות גדולות המגדירים עצמם כ"מתווכי יבוא" שדואגים לכל הבירוקרטיה ומייבאים בעבור הלקוח את המכונית.
לכאורה, אין פסול בכך. הבעיה היא שהחוק, שמצד אחד מכביד מאוד על האזרח הפרטי, אוסר על מסחר במכוניות ביבוא אישי וכל אותם יבואנים לא יכולים ליבא מכוניות לארץ, אלא למעשה אמורים רק לתווך בעסקאות שאדם פרטי מבצע.
עצם החוק לא מאפשר למתווכים להתחיל בהליך של קבלת אישור ליבוא רכב מסוים מהווה מכשול הגורם לחלק מסוכני היבוא האישי לתפקד כעבריינים ולהצמיד לבקשות יבוא שמות של אנשים מעוטי יכולת שבתמורה לסכום נמוך מסכימים להירשם כמזמיני רכב.
בנוסף, על אף שמשרד התחבורה יכול לבדוק מי היו הבעלים בארץ המוצא של הרכב המיובא הוא לא נוהג לפרסם זאת ורושם כל רכב שמגיע לכאן ביבוא אישי כיד ראשונה למרות שכמעט תמיד מדובר ברכב משומש מיד שניה לפחות ולעיתים גם מחברות השכרה.
יתרה מזאת, החוק אוסר על יבוא מכוניות שעברו תאונה משמעותית אך במקום שהגוף המאשר את היבוא יבדוק בדרך בלתי תלויה על פי מספרי השלדה במאגרי מידע אינטרנטיים דוגמת CARFAX את תקינות כלי הרכב, הוא מאפשר למייבא להציג מסמכים באשר לעברו ולא מעט מקרים של זיופי מסמכים כאלה כבר נחשפו בעבר.
בנוסף נודעו מקרים רבים בהם חושבו אחוזי המכס והמע"מ על פי חשבוניות רכישה פיקטיביות שדיווחו על סכומי רכישה נמוכים ולא הגיוניים שהוגשו.
בדגמים מסוימים הגיעו לארץ יותר כלי רכב ביבוא אישי מאשר הכמות שמכר היבואן הרשמיהבלאגן נמשך בשטח
בעקבות כל זאת מינה מנכ"ל משרד התחבורה בשנת 2009 ועדה ציבורית ברשות השופטת בדימוס קיי בלנש, אשר בחנה את מכלול ההיבטים הקשורים ביבוא אישי. ממצאי הועדה שפורסמו במאי 2009 העלו מסקנות חמורות ומדאיגות. יבואני הרכב שעתרו כעת לבג"צ טוענים כי למרות ההמלצות החמורות של הועדה שפורסמו כבר לפני קרוב לשנתיים מתווכי היבוא האישי ממשיכים להתנהל ללא בעיה בעוד משרד התחבורה ורשות המיסים מעלימים עין, ולעיתים אף תורמים בפועל להפרת החוק.
לפיכך דורשים העותרים כי המשיבים יגבירו את האכיפה, יתקנו את נוהליהם ויקבעו סנקציות נגד מפירי החוק, המייבאים רכב ביבוא מסחרי בכסות של יבוא אישי, תוך זיוף מסמכים ופרסום מידע שגוי. כמו כן דורשים העותרים כי משרד התחבורה יתקן את רישומיו מעתה והלאה ואף יתקן רטרואקטיבית את רשיונות כלי הרכב שיובאו בעבר.
לנו כאן בmako רכב קשה לנקוט עמדה לצד זה או אחר בסיפור הזה. מצד אחד אין ספק שחלק ממתווכי היבוא האישי עוברים על החוק ומעבר להונאת המדינה מוכרים גם ללקוחות מכוניות עם עבר מפוקפק במסווה של מכוניות כמעט חדשות.
מצד שני, היבוא האישי חשף את סכומי הכסף המופרכים אותם מרוויחים היבואנים על כל מכונית, הביא לירידות מחירים מבורכות והעניק ללקוח יכולות מיקוח שלא היו לו בעבר.
בכל מקרה, מעל לכל נראה כי האשמים במצב הבעייתי הנוכחי הם בראש וראשונה משרד התחבורה ורשות המכס שהבירוקרטיה המשולבת שלהם מצד אחד הפקיעה את האפשרות בפועל של אדם פרטי ליבא בעצמו רכב לשימוש אישי, אך חייבה מצד שני נוהל יבוא שהזמין בעקיפין בהעלמת עין את סוכני היבוא האישי לעבור על החוק.
לעיתים ההפרשים בין מחירה של אותה מכונית ביבוא סדיר למחירה ביבוא אישי יכולים להגיע למאות אלפי שקלים>> איך לקנות ומה לבדוק כשקונים מכונית משומשת שהגיעה לארץ ביבוא אישי