לאחר עיכובים וסחבת שנמשכו יותר משלוש שנים, הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, שתשווה את מחירי הנסיעה באוטובוסים וברכבת, צפויה להיות מיושמת החל באוגוסט, אם לא יהיו עיכובים של הרגע האחרון.
באחרונה הגיעו משרדי האוצר והתחבורה לסיכום על מימון הרפורמה. בממשלה מעריכים כי הרפורמה תצריך תוספת סובסידיות של עשרות מיליוני שקלים, שיושקעו בעיקר בהוזלת תעריפי הרכבות.
כיום יש בישראל הבדלים משמעותיים בתעריפי הנסיעה בין רכבות לאוטובוסים, וכן בתעריפי הנסיעה באוטובוס ביישובים שונים. נסיעה ברכבת בין ראשל"צ לתל אביב, למשל, עולה פי 2.5 מנסיעה מקבילה באוטובוס. נסיעה עירונית באוטובוס בנס ציונה או בחדרה עולה 6 שקלים, בעוד בנתניה היא עולה 5 שקלים, ובמודיעין 3.90 שקלים (המחירים מבוססים על הנחות שנובעות משיקולים סוציו־אקונומיים).
השינוי העיקרי כעת יהיה בנסיעות המטרופוליניות, שהן, לפי משרד התחבורה, 76% מכלל הנסיעות. בנסיעות אלה יהיה תעריף אחיד, שיאפשר שימוש במשך 90 דקות הן באוטובוסים והן ברכבות.
הנסיעה ברכבת היתה עד כה יקרה יחסית | צילום: רכבת ישראל פייסבוק, חדשותלצורך כך יוגדרו ארבעה מטרופולינים. מטרופולין תל אביב ישתרע מאשדוד בדרום ועד נתניה בצפון. במזרח הוא יכלול את מודיעין, לוד, קלקיליה וראש העין. מטרופולין ירושלים יכלול גם הוא את מודיעין, שתושביה יוכלו לנסוע בתעריפים מיוחדים לשתי הערים, וגם את מעלה אדומים וגוש עציון. מטרופולינים נוספים יוקמו בחיפה ובקריות, כולל צפון מישור החוף והגליל המערבי, וכן בבאר שבע בסביבותיה, כולל שדרות, ירוחם, ערד ודימונה. באזורים אחרים, מחוץ למטרופולינים, יוכרזו "מרחבים", שיאפשרו נסיעה באזור גיאוגרפי מוגדר ובמחיר אחיד. מרחבים כאלה יוקמו, למשל, בעפולה ובית שאן, בצפון יהודה ושומרון ובנגב (אילת, חבל אילת ודרום הנגב).
* עוד ב-mako רכב
צפופים כמו סרדינים בתחבורה הציבורית
אביב לביא ממפה את מחדל התחבורה של ישראל
רק 30% משתמשים בתחבורה ציבורית
התעריפים המוזלים יהיו מיועדים לנוסעים קבועים, ולא לנוסעים מזדמנים, ויועדדו שימוש מתמשך בתחבורה הציבורית. התוכנית היא להנהיג כרטיסים תקופתיים מסוגים שונים - כרטיס יומי, תלת־יומי, שבועי וחודשי, ואף שנתי. ככל הנראה, הכרטיסים יהיו "גמישים", ויאפשרו נסיעה במשך תקופה מוגדרת לאחר קנייתם, מבלי להיות צמודים ללוח השנה. כך, למשל, כרטיס חודשי שיירכש באמצע אוגוסט יוכל לשמש לנסיעות עד אמצע ספטמבר, ולא יוגבל לאוגוסט בלבד. יהיו גם כרטיסים משפחתיים, לשלושה בני משפחה ויותר, וכרטיסים מיוחדים - זהב ופלטינה, שיאפשרו שימוש חופשי בכל אמצעי התחבורה הציבורית.
באשר לנסיעות העירוניות, המדינה תחולק ל–32 אזורי תעריף שונים, שבכל אחד מהם יהיה תעריף אחיד לנסיעות קצרות. האזורים יהיו חלק ממרחבים וממטרופולינים לנסיעות ארוכות יותר. ככל הנראה, התעריפים באזורים השונים לא יהיו אחידים, ויתבססו על המצב הסוציו־אקונומי ועל "מדד הפריפריה" של היישובים השונים.
התעריפים המוזלים יהיו מיועדים לנוסעים קבועים, ולא לנוסעים מזדמנים, ויועדדו שימוש מתמשך | צילום: עזרי עמרם, חדשות 2זו אינה הרפורמה הראשונה בתעריפים שמנהיג משרד התחבורה. בשנים האחרונות הושקו רפורמת תעריפים בגוש דן, בחיפה ובירושלים, כשבמרכזן צמצום מספר אזורי תעריף והחלת כרטיס מאוחד שמאפשר להחליף קווים ללא הגבלה במשך 90 דקות. הארגון מחדש של קווי התחבורה בגוש דן נחשב כיום לכישלון, אך דווקא רפורמת התעריפים הוכתרה כהצלחה. מפעילים של קווי פרבריים לגוש דן, מערי השרון (רעננה, כפר סבא), והדרום דיווחו על עלייה במספר הנוסעים. עבורם, הירידה במחיר והאפשרות לעבור בין קווים היתה תמריץ לנסוע יותר בתחבורה ציבורית.
כעת, הרפורמה מקיפה וחשובה יותר, והחידוש המרכזי בה הוא הכנסת הרכבת למערך אמצעי התחבורה הפרבריים. אם עד כה הרכבת היתה אמצעי תחבורה יקר יותר, שמשך נהגי מכוניות פרטיות (שהשתמשו בחניוני "חנה וסע"), כעת יהיה תמריץ להגיע לרכבת באוטובוס, ולהשאיר את המכונית הפרטית ליד הבית. בנוסף, הוזלת תעריפי הרכבת תוביל, כנראה, לעלייה במספר הנוסעים בה, בייחוד בקווים הפרבריים הקצרים במרכז. מהאוצר נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בדיונים בין המשרדים".
הרפורמה תוביל לצמצום השימוש באוטובוסים והפחתת העומס בכבישים? | צילום: חדשות 2
הכתבה התפרסמה לראשונה ב-TheMarker
דוידי פיאמנטה מונה למנכ"ל יונדאי ישראל