הרצון של אנשים רבים להפוך את הגלגלים שלהם לשונים, יחודיים ובעלי מראה שיותיר חותם אישי חוצה מגדרים, מעמדות ויכולות כלכליות. בעוד שדלי התקציב מסתפקים בשדרוג תוצרת בית של מיצובישי סופר לנסר בעזרת ג'נטים עצומים, פנסים של הונדה וחלונות כהים, בעלי האמצעים פונים לסדנאות שיפורים המתמחות בהגשמת כמעט כל חלום ושאיפה מוטורית שלא יהיו.
בשנים האחרונות העסק הזה כל כך משגשג שאפילו יצרניות הרכב עצמן, במיוחד בסגמנט הפאר והספורט, הבינו את הפוטנציאל העצום של מכירת מכוניות בהתאמה אישית והרחיבו עד מאוד את האפשרויות הניצבות בפני הלקוחות בבחירת הצבעים, העיצוב וחומרי דיפון של תא הנוסעים וחלקים מסוימים במרכב המכונית.
יצרניות אחדות, כשהבולטת שביניהן היא פרארי, אף הקימו מחלקות מיוחדות המציעות למי שהפרוטה מצויה בכיסו להזמין מכונית מיוחדת שתעוצב על ידי מעצבי החברה בהתאם לחלומות המוטוריים הנחשקים של הלקוח ותוך הקפדה על שמירה של הקו העיצובי של המותג.
רוב היצירות הייחודיות הללו הוזמנו על ידי אנשים בעלי ממון שהעדיפו להישאר אנונימיים וחשקו בתכשיט מיוחד לאוסף הפרטי שלהם ומעולם לא נחשפו לקהל הרחב, אך לפני מספר חודשים הזמנה מיוחדת של לקוח בשם אריק קלפטון (כן, המוזיקאי) זכתה לפרסום רב.
הפרארי 458 המיוחדת של אריק קלפטון שעוצבה בהשראת פרארי 512 מראשית שנות ה-80קלפטון, הידוע כאספן רכב וחובב פרארי נלהב, חשק במכונית שתציע את השימושיות היומיומית והמכלולים המודרניים של דגמי פרארי הנוכחיים ותראה כמו ה-512BB מראשית שנות השמונים אליה היה לו חיבור מיוחד.
מקלארן מציעה עיצוב אישי ומיוחד
בסוף השבוע, במסגרת אירוע הפתיחה של תערוכת פבל ביץ' שבארצות הברית, עם חשיפתה של מקלארן ייחודית תחת השם X1 התברר שגם יצרנית רכבי העל הבריטית מקלארן הקימה מחלקה שכזו.
מדובר ביצירה חד פעמית ומרחיקת לכת שתוככנה ובוצעה על ידי מחלקת MSO - McLaren Special Operations בעבור אספן רכב המחזיק בין היתר מכוניות כמו מקלארן MP4-12C חדשה, מרצדס SLR וכן מקלארן F1 נדירה משנות התשעים.
הלקוח האמיד שהעדיף לא להיחשף פנה לאנשי החברה וביקש מהם לבנות לו מכונית ייחודית. "ידענו שהוא חובב מקלארן גדול ולאחר שהתייעצנו עם רון דניס, יו"ר מקלארן, החלטנו ללכת על זה", מסביר פול מקנזי שהיה אחראי על הפרויקט.
הרעיון היה לייצר מכונית שכוללת את היכולות שהצגנו ב- MP4-12C ולחבר אליה מרכב ייחודי שיכלול אלמנטיים עיצובים שהלהיבו את הלקוח.
השראה לעיצוב הגיעה ממכוניות קלאסיות, עטי יוקרה, פסנתר כנף וחצילתהליך העבודה החל בפגישה של הלקוח עם פול מקנזי ומנהל מחלקת העיצוב פרנק סטפנסון. שני הצדדים החליפו מקורות השראה שונים של מכונות, מבני אדריכלות, אופנה ואפילו סרטים הוליוודיים כשלבסוף הרשימה צומצמה למספר כלי רכב כמו סיטרואן SM, מרצדס בנץ 540K משנות השלושים, ביואיק אלקטרה 1959, קרייזלר ד'אלגנס גיהה 1953 וברשימת המקורות נותרו גם מוזיאון הגוגנהיים בניו יורק, פסנטר כנף, עט של מון בלאןואפילו... חציל.
עם רשימת המקורות הרחבה הזו המשימה הוטלה על הונג יאו, קוריאני העובד במחלקת העיצוב של מקלארן, כשעל הפרויקט פיקח סטיבנסון באופן אישי.
על אף שהיא מבוססת על ה-,MP4-12C לבד מעיצוב תא הנוסעים וזגוגיות הרכב קשה למצוא קווי דמיון בין השתיים וה-X1 גם ארוכה ב-10 סנטימטרים ורחבה בלא פחות מ-20 מהמקלארן המקורית.
לדברי המעצב, אחת המשימות הבעייתיות היתה לעשות שימוש ברמזי הסטיילינג ובפרופורציות של דגמי רכב עם מנועים קדמיים ששימשו השראה ולהתאים אותם לרכב עם פרונט קצר ומנוע מרכזי. בין יתר האלמנטים הייחודים ניתן לציין כנפיים אחוריות עם חיפויי גלגלים מתרוממים חשמלית ואחוריים משוכים לאחור המזכירים עיצוב של ספינות חלל בחוברות קומיקס.
מעבר לעיצוב יוצא הדופן מתכנני מקלארן הקפידו שהרכב הייחודי יהיה שמיש וחוקי לנסיעה בכבישים ציבוריים.
כמו כן, כמתבקש מהלוגו בחזית, בחברה הקפידו בעזרת שימוש נרחב בחלקים הבנויים מסיבי פחמן לשמור על נתון משקל נמוך וכמעט זהה ל-MP4-12C המאפשר למכונית הייחודית להציג בעזרת מנוע ה- V8 טורבו עם 625 כ"ס המוכר ביצועים זהים לאלה של ה- MP4-12C ההמונית.
אחרי החשיפה בתערות פבל ביץ', הX1 תחזור למפקדת MSO של מקלארן בבריטניה לבדיקה יסודית לפני שהיא תמסר ותעבור לאוסף הפרטי של הלקוח הסודי.
>> מי היא מכונית הביצועים של השנה?
מחלקה לעיצובים מיוחדים בעבור מי שמקלארן "סטנדרטית" לא מספקיה לו