אחרי תקופה ארוכה של דשדוש, יצרניות הרכב האירופיות יכולות להפגין מעט אופטימיות אחרי שנרשמה בדצמבר עליה במכירות של מרבית המותגים ביבשת. סך המכירות של מכוניות הנוסעים עלה בדצמבר ב-13.3%, העליה החודשית החדה ביותר מאז דצמבר 2009, לפי נתוני איגוד יצרני הרכב באירופה (ACEA). ואולם, למרות העליה, שוק הרכב האירופי היה עדיין חלש מאוד יחסית והמכירות בדצמבר היו ברמה השלישית הכי נמוכה מאז שהתחילו המדידות בתחילת שנות ה-90.
בכל 2013 התכווץ שוק הרכב ביבשת הקלאסית ב-1.7% והמכירות הסתכמו ב-11.85 מיליון מכוניות, לעומת 12.05 מיליון כלי רכב ב-2012.
סך המכירות ב-2013 היו הנמוכות ביותר מאז 1995, לפי ACEA (בשקלול 15 המדינות שהיו חברות באיחוד האירופי).
שוק הרכב הבריטי המשיך להפגין חוזק עם זינוק של כמעט 24% במכירות בדצמבר ועליה של 10.8% בכל 2013. בספרד זינקו המכירות ביותר מ-18% בדצמבר ורשמו עלייה של 3.3% בכל 2013. גם שוק הרכב היווני צמח בשנה שעברה ורשם עלייה של 0.4%. יתר השווקים המרכזיים ביבשת, כמו גרמניה, צרפת ואיטליה, רשמו ירידה במכירות הרכב ב-2013. בהולנד צנחו המכירות ביותר מ-17% בכל 2013 ובקפריסין התכווץ שוק הרכב ביותר מ-35%.
פולקסווגן. שולטת באירופה | צילום:
נעם וינד
מותג הרכב הגדול באירופה המשיך להיות פולקסווגן, שרשם זינוק של 25.4% במכירות בדצמבר. יחד עם יתר מותגי קבוצת פולקסווגן, כמו סיאט, סקודה, אודי, שלטה יצרנית הרכב ללא עוררין בשוק הרכב ביבשת עם נתח שוק של 25%.
קבוצת PSA (פיג'ו-סיטרואן) המשיכה להיות יצרנית הרכב השניה ביבשת עם נתח שוק של 11.1% ב-2013, ואולם החברה סבלה מירידה של 8.4% במכירות על רקע הקשיים הכלכליים ותוכנית הפיטורים שנאלצה ליישם.
רנו הייתה קבוצת הרכב השלישית באירופה, והיא הצליחה לנצל את המשבר בשוק לטובתה. נתח השוק של החברה הגיע בשנה שעברה ל-9.1%, הודות לזינוק של 23.3% במכירות של מותג דאצ'יה העממי של החברה.
נתח השוק של ג'נרל מוטורס ירד מ-8.2% ב-2012 ל-8% ב-2013. החברה הודיעה במהלך השנה כי תפסיק למכור ביבשת את מותג שברולט ותתמקד במותג אופל (ווקסהול בבריטניה), על רקע המכירות החלשות של שברולט, שהסתכמו בשנה שעברה רק בכ140 אלף כלי רכב.
פורד היא קבוצת הרכב החמישית באירופה, אך זהו מותג הרכב השני ביבשת עם נתח שוק של 7.4% ב-2013 – ירידה קלה לעומת 2012.
>> מיתון? הישראלים ממשיכים לקנות מכוניות חדשות כאילו אין מחר