מזג האוויר בהחלט מקשה להאמין, אבל דצמבר שם בחוץ והגיע זמן הסיכומים השנתיים. בשבוע שעבר דיווחנו לכם על בחירתה של הניסאן ליף החשמלית בתואר מכונית השנה באירופה, על ידי חבר שופטים של 54 עיתונאי רכב. היום נדווח לכם על בחירה שונה מעט, של מגזין "טופ גיר", מגזין הרכב הנמכר בבריטניה, מבית הBBC בשיתוף תוכנית הרכב הטובה בעולם, בעלת השם הזהה.
גיליון "מכונית השנה" צולם כולו בסין, כשלתפאורה שימשו העיר האסורה, דאון טאון בייג'ינג וכמובן – אי אפשר בלי החומה הסינית.
מבין הזוכות ב12 הקטגוריות אפשר למצוא מכוניות שנבחרו ע"י שלושת מנחי תוכנית הטלויזיה, ג'רמי קלארקסון, ג'יימס מיי וריצ'ארד האמונד שנאלצים שוב ושוב לקבל את המפתחות למכוניות המדהימות בעולם כדי לעשות איתן כמעט כל מה שבא להם. עבודה קשה אבל מישהו חייב לעשות אותה.
צ'ארלי טרנר, העורך הראשי של המגזין מספר שלצמצם את המועמדות ל-12 נבחרות היה קשה, אבל להביא אותן לסין היה אפילו קשה יותר.
כפי שהורגלנו, ב"טופ גיר" חלק משמעותי מוקדש למכוניות במחירים לא שפויים לחלוטין, מכוניות שכצפוי המפגן הטכנולוגי והמכלול הכולל מותירים רושם מעט חזק יותר מאשר זה של משפחתית אוטומטית.
מכונית הסופר ספורט של השנה - קוניגסאג אגרה
לטענת המדרגים, אחת ממכוניות הכביש הכי הורסות שאי פעם יוצרו. מתפוצצת על הכביש כמו פצצה של 3 טון אך למעשה לא מדובר רק במנוע מטורף אלא במכלול מרשים מאוד של חוסר שפיות מהונדסת.
מכונית הGT של השנה - בנטלי קונטיננטל GT
נישה לא במיוחד רלוונטית לכבישי מע"צ, הסובלים מפיצוץ אוכלוסין מתמיד. השילוב בין מכונית ספורט סופר מהירה לכלי שאפשר לגמוע עימו בנוחות מרחקים ארוכים במהירות. לטענת אנשי טופ גיר הבנטלי מצליחה לקלוע בול להגדרה ואף להמציא אותה מחדש עם קצב של מכונית סופר ספורטיבית ופאר ונוחות הלקוחים מלימוזינה.
מכונית הפתוחה של השנה - מזראטי גראן-קבריו
מנימוקי השופטים מכונית איטלקית עם הרבה אופי וניחוחות של מזארטי בשילוב כל מה שמצפים ממכונית קבריולט מהוקצעת ובלי כל מחלות איטלקיות טיפוסיות.
מכונית היוקרה של השנה: יגואר XJ
הפטריוטיות של השופטים מצוות טופ גיר בשיאה והם מתארים את מכונית היוקרה בעלת העיצוב הייחודי, הXJ של יגואר, כמכונית שמותירה פיות פעורים. לטענתם היגואר XJ היא נמרה אמיתית שמגיעה אלינו מהעתיד ומתנהגת כך.
אחרי עיסוק במכוניות שגם במדינות בהן אין אחוזי מיסוי מטורפים כמו בישראל הן נחלתם של בודדים, מתפנה צוות המגזין לכמה בחירות בצד היותר שפוי של סקלת המחירים.
הקומפקטית הספורטיבית של השנה - פולקסווגן גולף R
לא מעט דברים טובים יש להם להגיד על גרסת הקצה הספורטיבית, הגולף R שהושקה בשנה שעברה. צוות הבוחנים מציין שקשה לציין תכונה בולטת מסוימת בסופר גולף, המצוידת במנוע בנפח 2 ליטרים המפיק 270 כ"ס, בעיקר משום שהיא טובה בכל כך הרבה פרמטרים.
המשפחתית של השנה- ב.מ.וו 520d טורינג
בארץ, על אחוזי המיסוי המטורפים, משפחתית גדולה ממותג נחשב נחשבת ליוקרה במחיר התחלתי של חצי מיליון שקל. באירופה המצב קצת שונה ובני המעמד הבינוני שמשתכרים בכבוד יכולים לרכוש מבלי לוותר על אוכל לילדיהם או בית, מכונית כמו סדרה 5 של ב.מ.וו. את הבחירה המשפחתית שלהם מתארים אנשי המגזין כך: "אם המכונית היתה מפרסמת לעצמה מודעה באתר היכרויות, היו יכולים לחשוב שהיא שקרנית. מציעה מכלול משמעותי של גאונות תכנונית עד כדי כך שהיא נשמעת טובה מדי בכדי להיות אמיתית".
המנוע של השנה- פיאט טווין אייר
ממקום העובדה של ג'רמי קלארקסון אפשר היה לצפות שהבחירת המנוע תמיד תהיה כזו של מנוע ענק שיש בו כמה שיותר power , כמו שקלארקסון אוהב לזעוק תוך כדי האצות מסמרות שיער, אך הבחירה נפלה דווקא על ההיפוך הגמור, מנוע שהוא חזרה לשפיות ולנפחים קטנים וחסכוניים. מנוע הטווין אייר מסתפק בשני צילנדרים ונפח כולל של 850 סמ"ק שבעזרת טכנולוגיה ותכנון מודרני מייצרים 85 כ"ס ביחידה מפתיעה או השופטים הטיבו לתאר בנימוקי הזכייה: "הטווין אייר הוא חבילה קטנה של אנרגיה וקסם שמוכיחה שחברנו הותיק, מנוע הבנזין, עדיין חי ואפילו די בועט".
מכונית הקופה של השנה - פיג'ו RCZ
מעבר לעיצוב היפהפה צוות טופ גיר מציין שהפיג'ו המעוצבת היא מכונית מאוזנת לנהיגה מהירה וגומעת כבישים בקלות ובנוחות להן רוב המכוניות הקופה הקטנות לא מסוגלות.
מכונית השנה/המכונית הקטנה של השנה - סיטרואן DS3
במקביל להשקת הסיטרואן C3, בסיטרואן החליטו לא להיסחף אחרי אופנת הרטרו ולהציג דגם מקורי מסוגנן על בסיס הסופר מיני בעבור אלה שמחפשים מעט יותר. בטופ גיר התלהבו מהמהלך וגם מהמכונית ובנימוקי הבחירה מציינים במגזין שבעוד רוב המכוניות הקטנות שמתיימרות לספק משהו מעבר לתחבורה בסיסית מרגישות כאילו הקטינו אותן ממשהו אחר, הds3 לא מרגישה כך. היא מציעה הרבה סגנון, יכולות ושימושיות בצירוף תג מחיר הגיוני.
שלישיית המנחים האהובה השתתפה כמובן בתהליך בחירת כל המועמדות אך בנוסף נתבקשה לציין את המכונית שהכי הותירה עליהם רושם במהלך השנה.
הבחירה של ג'רמי קלארקסון - פאגאני זונדה R
קלארקסון מנמק את הבחירה: "כשהראש מודבק למשענת, האוזניים מתחרשות ואתה מפוחד מהמהירות הפראית, למי אכפת שאי אפשר ללכת איתה לקניות".
לא חייבים להיות נהגים גדולים כדי לנהוג מהר
הבחירה של ג'יימס מיי- בוגאטי ויירון סופרספורט
קפטן סלואו הידוע במהירות הנסיעה האיטית שלו ובטרחנות מפרטים נסע השנה (ואף שבר את נתון המהירות הרשמי) בדגם הסופר ספורטיבי של הבוגאטי ויירון. המפגן הטכנולוגי במכונית זאת הדהים את מיי שציין ש"בניגוד למכוניות ספורט הדורשות מנהגים יכולות מדהימות, בויירון אם אתה יכול לנהוג, אתה יכול לנהוג בבוגאטי, בדרך לשיא חדש של מהירות".
הבחירה של ריצ'ארד האמונד- פורשה 911 GT2 RS
הבחירה של האמונד היא המכונית שהפחידה אותו עם 630 כ"ס לגלגלים האחוריים במכונית שהגדיר כ" דבר מטורף שמגיע למהירות מעוורת ומצריך ריכוז ושליטה קיצוניים".
בנוסף, בעקבות שלל ההדלפות באשר לספיישל חג המולד אתר התוכנית חושף גם עוד מספר פרטים על התוכנית שחלקים ממנה צולמו כאן בישראל.
המסע הארוך בן כ-2000 הק"מ התחיל בכורדיסטאן, עבר בטורקיה, סוריה וירדן והסתיים כאן בישראל ובין היתר כלל הנחתה ממטוס תובלה סובייטי בתנועה ומירוץ דראג באחד ממסלולי ההמראה הנטושים של שדה תעופה מימי סדאם חוסיין.
הנחתה ממטוס בתנועה - ספיישל חג המולד של טופ גיר | צילום: נעם וינד