200 כ"ס זה כבר לא ממש מספיק | צילום: נעם וינד במילניום הקודם הספורטיביות העממיות של פיג'ו וטויוטה, ה-205 GTI והסליקה, היו מצוידות במנועים עם כ-130 סוסים וזה היה יותר ממספיק כדי לספק ביצועים שנחשבו באותם ימים לוהטים, אבל היום, במסגרת מרוץ החימוש המתמשך בין יצרניות הרכב, נראה כי מנועים עם כ-200 כ"ס הפכו לרף המינימום לרכב שרוצה להיחשב לספורטיבי.
האם השתגענו? מצד אחד אין מנוס מלקבוע שהסטנדרטים עלו ומה שפעם נחשב לוהט הוא מקסימום חמים כיום, אבל מאידך חשוב לזכור גם שהצורך לעמוד בתקני בטיחות מחמירים הביא לעליה ניכרת במשקל כל המכוניות (ה-208 GTI למשל שוקלת כמעט 300 ק"ג יותר מה-205 הספורטיבית) וכדי לספק ביצועים נאותים נדרשים כעת מנועים חזקים יותר באופן משמעותי. כוח דווקא יש לה | צילום: ניר בן זקן
כשבחנו לפני מספר חודשים את ה-208 GTI אמנם לא היו לנו כל תלונות על חוסר כוח והביקורת המרכזית שלנו הייתה על חוסר באותו אופי שובב שאפיין את הסבתא רבא שלה, אבל למרות זאת נראה שבפיג'ו, כך על פי מגזין הרכב הצרפתי "Auto-Journal", מתכוונים להציע בקרוב גרסה מחוזקת עם יותר סוסים מ-200 הסוסים שמופקים כעת במנוע הטורבו בנפח 1.6 ליטר שלה.
פיג'ו כבר הוכיחה בגרסת R הספורטיבית של ה-RCZ כי ניתן לחלץ מיחידת הכוח הזו גם הספק של 270 כ"ס, אך על פי המקורות ב-208 המחוזקת התוספת תהיה צנועה יותר ותעמוד על כ-20 עד 30 סוסים.
בנוסף, ככל הנראה צפויים שינויים גם במערכות המתלים, ההיגוי והבלמים בכדי להתאים אותן לתוספת הכוח ואולי גם כדי לענות לטענות המבקרים שמתגעגעים לאופי המיוחד של ה-205GTI.
יכולה לרגש כמו סבתא? | צילום:
ניר בן זקן
>> פרועה כמו סבתא? פיג'ו 208GTi במבחן
ההשקה של ה-GT86 של טויוטה לפני כשנה וחצי לוותה בהרבה הייפ וציפיות למכונית מהנה במיוחד לנהג חובב משחקי הישבן. הטויוטה החדשה בהחלט לא אכזבה והציגה כיול מתלים מדויק שאפשר לה להיות מהנה במיוחד כמעט בכל מהירות, אך דווקא יחידת ההנעה האטמוספרית בנפח 2 ליטרים ובתצורת בוקסר התגלתה כחוליה החלשה בשרשרת ועל אף שעל הנייר נתון של 200 כ"ס נשמע כמספק למדי, במציאות המנוע התגלה כחלש מדי וככזה הסובל מרצועת כוח צרה שפוגמת מאוד במיצוי מלוא הפוטנציאל של הרכב.
כעת, לאחר שגרסת STI של ה-BRZ, האחות התאומה לבית סובארו, התגלתה כלא יותר משינוי עיצוב הפנים והחוץ ניתן לקוות כי הישועה אולי תגיע מטויוטה.
זמינות הכוח הבעייתית מקשה לנצל את הפוטנציאל של המכונית | צילום:
נעם וינד
טטסויה טדה, המהנדס הראשי מאחורי ה-GT86, סיפר לעיתון האוסטרלי ה-"Sydney Morning Herald" כי צוות הפיתוח של טויוטה שוקד על גרסה מחוזקת ל-GT86."אני מקווה שנצליח להציע בקרוב לפחות גרסה אחת עם מנוע משודרג למכונית הזאת. כבר בחנו את כל האפשרויות ושלוש מהן נמצאו מתאימות ונמצאות כעת בתהליכי ניסוי; האחת בעלת מגדש טורבו, השניה מצוידת במנוע בנפח גדול יותר והשלישית כוללת יחידת הנעה היברידית", אמר טדה. המהנדס הבכיר סירב לחשוף פרטים נוספים, אך מקורות בחברה מדווחים כי מאחר ולטשויוטה יש רק ניסיון מועט עם מנועי בנזין טורבו מודרניים ומכיוון שתצורת המנוע חייבת להיות בוקסר בשל תכנון השלדה למרכז כובד נמוך, רוב הסיכויים כי האופציה של הגדלת הנפח ל- 2.5 ליטר עם תפוקה משוערת של 255 כ"ס היא זאת תבחר.
בראיון ציין טדה כי בטויוטה כבר התחילו לפתח את הדור הבא של ה-GT86 שעשוי לנטוש את תצורת מנוע הבוקסר לטובת מנוע 4 צילינדרים סטנדרטי ומגדש טורבו, מה שבהחלט מעלה את השאלה האם זהו סימן לסיום שיתוף הפעולה עם סובארו שכל מכוניותיה מצוידות במנועי בוקסר.
>> תאומות סיאמיות? טויוטה GT-86 מול סובארו BRZ
צילום: נעם עופרן