תוכנית הרכב הבריטית טופ גיר הבריטית והמנחה המוביל שלה ג'רמי קלארקסון שוב מעוררים מהומות ויוצרים סכסוך בינלאומי הפעם עם הדנים, שטוענים כי בפרק של התוכנית ששודר לאחרונה במסגרת העונה הנוכחית (ה-21 במספר) מכונית ההיפר-ספורט הקיצונית של זנבו לא זכתה לסיקור הוגן.
התוכנית הבריטית בהפקת ה-BBC משודרת בכל רחבי העולם ויש לה מאות מילוני צופים אדוקים שלא מחמיצים אף פרק והופכים אותה לתוכנית הרכב הפופולרית בעולם.
מעבר להיותה אהובה, כצפוי, על חולי הגה, התוכנית מצליחה גם למשוך צופי טלוויזיה אחרים, לאו דווקא חובבי רכב גדולים, שמתחברים להפקה המושקעת, לצילומים המרהיבים, לאינטראקציה הייחודית בין שלושת המנחים ולתסריט המוקפד, וההשפעה שלה על הצלחה או אי הצלחה של דגם זה או אחר היא קריטית.
כאמור באחד הפרקים של העונה הנוכחית קלארקסון בחן את ההיפר קאר מדנמרק הזנבוZENVO) ST1) שעל הנייר לפחות מציגה נתונים מרשימים ביותר, עם מנוע V8 בנפח 6.8 ליטר בשילוב מגדש טורבו ומגדש על המפיק 1,104 כ"ס (יותר מ-לה פרארי, פורשה 918, ומקלארן P1), האצה למאה קמ"ש ב-2.7 שניות ומהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית של 375 קמ"ש.
בלעדי: צילומי פאפרצי מהפקת טופ גיר בצפון
להיט באיראן: תוכנית הרכב טופ גיר
מנחה טופ גיר יכוון אתכם להגיע לראש הנקרה
זנבו, שהוקמה לפני כעשור, מייצרת מכוניות ספורט במהדורות מוגבלות של כמה יחידות בשנה וה-ST1 היא המכונית הקיצונית ביותר שלה עד כה וכזו המתיימרת לאתגר את השמנה וסולתה של מכוניות העל.
טופ גיר מעצבנים את הדניםלכאורה, עם נתונים כאלה הזנבו צריכה הייתה להלהיב מאוד את מי שמאמין ש-Powerrrr הוא הפתרון האולטימטיבי לכל דבר ואכן במבחן שערך, קלארקסון משבח את יחידת הכוח שאפשרה לו להגיע ל-304 קמ"ש בישורת של מסלול המפורסם של טופ גיר ומציין כי מדובר במכונית מאוד מהירה, אבל בשאר התחומים - איך נאמר זאת בעדינות? - הוא לא חסך ביקורת: החל מהעיצוב המוזר, דרך התמקדות במכלולים לא ממש אקזוטיים כמו מתלים סטנדרטיים, שלדה מפלדה כבדה (משקל עצמי של 1,590 ק"ג), בקרת אחיזה ללא מצב ספורט המציעה רק מצב מחובר המסרס אותה או מנותק ההופך אותה לכמעט בלתי ניתנת לנהיגה ועד לתהיה מי בכלל ירצה לרכוש מכונית על ממותג לא מוכר עם תג מחיר של 800 אלף פאונד (4 מיליון ו-680 אלף שקלים).
יתרה מזאת, קלארקסון לא חסך ביקורת גם על רמת האיכות הירודה וטרח להתעכב על אדים שנכנסו ליחידות התאורה, בלמים שלא עבדו כראוי בגשם ומצמד ששבק ואילץ את אנשי ההפקה לשלוח אותה בחזרה לחברה בדנמרק לתיקון, מה שלא מנע ממנה לעלות בלהבות לפתע לאחר שחזרה מהתיקון בשל מאוורר שכשל וגרם לקצר חשמלי שלולא צוותי כיבוי האש היה מכלה את המכונית לחלוטין באש.
בפעם השלישית שה-ST1 הגיעה לבריטניה הסטיג האלמותי, בחליפת המרוצים והקסדה הלבנה, לקח את מפלצת ה-1104 כ"ס להקפה על מסלול המבחן של טופ גיר אותה הצליח לסיים כעבור רק כעבור דקה ו-29.9 שניות, לאט יותר מהזמן שנקבע במסלול זה על הפורד פוקוס ST(!).
על אף שקשה להתעלם מכמה תקלות חמורות, אש שפרצה לפתע וזמן הקפה לא מרשים, צופים רבים חשו שהכתבה הייתה מאוד מגמתית ושלילית בצורה מוגזמת.
בזנבו התייחסו גם לאש שפרצה לטענתם, לאחר יותר משעה של נהיגה אינטנסיבית במהירות גבוהה, כתוצאה ממאוורר חשמלי שמיוצר על ידי ספק חיצוני שהוחלף, של מצנן הביניים (אינטרקולר) ששבק וגרם לקצר חשמלי.
הדנים גם טוענים שקטעים נוספים שצולמו, בהם ה-ST1 קובעת את המהירות הגבוהה ביותר בישורת של מסלול טופ גיר (304 קמ"ש) ומדידת משך תאוצה ל-100 קמ"ש ב-2.69 שניות, הוצנעו או לא שודרו. (למען ההגינות יש לציין שצילום של מד המהירות בעת נסיעה בפול גז בישורת ב- 189 מיל"ש ( 304 קמ"ש) מופיע בסרטון אך לא ניתן לו דגש בקריינות).
האש שאחזה במכונית העל במהלך הצילומיםבהתייחסם לזמן ההקפה המביך שהושג על ידי הסטיג, בחברה טוענים שהמבחן בוצע ביום סוער במיוחד בו הומלץ באמצעי התקשורת להימנע מנסיעה על הכבישים ולטענתם הגשם הרב הפחית בצורה דרסטית את אחיזת הכביש של ה-ST1, במיוחד לנוכח צמיגי סופר ספורט שלא מיועדים לנסיעה על מסלול מוצף.
בזנבו טוענים שאפילו מחיר המכונית שפורסם בתוכנית (800 אלף ליש"ט) אינו נכון, ומחירה האמיתי של ההיפר קאר הדנית הוא 660 אלף ליש"ט (3 מיליון ו-860 אלף שקלים).
תגובת "טופ גיר" טרם התפרסמה, אך אין ספק שזו אינה הפעם הראשונה וכנראה גם לא האחרונה בה תוכנית הרכב הפופולרית מעוררת שערוריות.
מה אתם חושבים, ביקורת מצודקת או קטילה מוגזמת?
ג'רמי קלארקסון - ביקורת לגיטימית או קטילה מוגזמת?