מכונית העם חוזרת? האם פולקסווגן תחזור בקרוב לייצר מכוניות זולות וזמינות לאנשי מעמד הפועלים, כמתבקש משמה – "מכונית העם" בגרמנית?
התשובה לכך, על פי גורמים בעיתונות הרכב הגרמנית המקורבים להנהלה בוולפסבורג, ככל הנראה חיובית והחלטה סופית בנדון תיפול בתוך כמה חודשים.
מסתבר שמדובר במשהו הרבה יותר גדול מהשקתם לאחרונה של דגמים כמו הסקודה ראפיד והסיאט טולדו, המציעים פתרון משפחתי במחיר מוזל ועושה רושם שהנהלת הקונצרן הגרמני מתכננת ליין שלם של דגמים בנישת התקציב שימותגו באופן ברור תחת תת מותג ייעודי.
על פי המקורות, בשלב זה אמנם עוד לא נפלה החלטה סופית אך נראה כי בקונצרן לא ישתמשו בשם פולקסווגן, על אף ההתאמה בין פירוש השם לכוונה לייצר מכוניות עממיות, אלא יעשו זאת תחת מותג אחר ששמו וזהותו בשלב זה לא ידועים.
מסתבר שמתוכנן מהלך הרבה יותר גדול מהשקת הסקודה ראפיד והסיאט טולדו | צילום: נעם וינדהכוונה היא לייסד מותג חדש (או להחיות מותג נשכח דוגמת NSU) שתחת חסותו ניתן יהיה למכור מכוניות, במיוחד בשווקי מזרח אירופה, סין, הודו ודרום אמריקה אך גם במדינות מבוססות יותר, במבנה פשוט, עם מפרט בסיסי ותג מחיר מזמין, כל זאת מבלי לפגוע בתדמית הנוגעת בפרימיום ממנה נהנים רכבי פולקסווגן.
על הנייר זה נראה מבטיח במציאות חילוקי דעות לא אפשרו לשת"פ להתרומם הדיבורים על השקת מותג הבסיס זוכים כעת למשנה תוקף לנוכח הכישלון המהדהד של שיתוף הפעולה שתוכנן עם סוזוקי והיה אמור לתת לפולקסווגן דריסת רגל בפלחי שוק בסיסיים יחסית ואל מול השאיפה של הקונצרן הגרמני להיות מסוגל בתוך מספר שנים לאיים על ג'נרל מוטורס וטויוטה בקרב על התואר "יצרן הרכב הגדול בעולם".
שאיפה יומרנית זו, על רקע המשבר העמוק במדינות אירופאיות רבות, הביאה את קברניטי הקונצרן לחשוב על דרכים יצירתיות להנחית לשוק ליין מכוניות בטווחי מחירים סנסציוניים של בין 5,000 ל-10,000 יורו (25-50 אלף שקלים לפני מסים).
הכוונה היא לפתח רכבים פשוטים ויעילים במינימום עלות על בסיס פלטפורמות ורכיבי מדף ותיקים ומבלי לשלב טכנולוגיות מתקדמות כמו מנועי TSI ותיבות DSG. יתרה מזאת, בכוונת הקונצרן גם להציע גרסאות בסיס "ערומות" עם מפרט אבזור שלא יכלול אפילו מזגן כסטנדרט ומפרט בטיחות שיסתפק ב-2 כריות אוויר ומערכת ABS.
משפחתית סדאן, סטיישן ומיני-וואן במחירים סופר אטרקטיביים | צילום: נעם וינד"אמנם מדובר בסטנדרטים נמוכים ממה שהלקוחות במדינות המבוססות הורגלו אליהם", מודים בקונצרן, "אבל בשביל תג מחיר נמוך חייבים לחתוך בתוספות". הגורמים בחברה גם מוסיפים ש"במחירים הללו המכוניות החדשות יתחרו מול רכבים מיושנים מתוצרת מותגים מקומיים ואל מול מכוניות משומשות בנות מספר שנים שממילא לא מצוידות במילה האחרונה בתחום האבזור והבטיחות".
נראה שאת ההשראה למהלך פולקסווגן שואבת מההצלחה הגדולה של קונצרן רנו-ניסאן שנעזר במותגים דא'ציה באירופה ולאחרונה גם דאטסון בדרום אמריקה ואסיה לשיווק מכוניות בסיסיות במחירים אטרקטיביים.
אם המהלך יצא לפועל בקרוב, ניתן לצפות שלקראת 2015 תשיק פולקסווגן תחת המותג החדש ארבע מכוניות חדשות: סדאן משפחתית, סטיישן, מיניוואן ורכב פנאי שיוצעו כאמור במחירים נמוכים מעשרת אלפים יורו, הסכום בו נמכרת כיום המכונית הזולה ביותר של הקונצרן - הפולקסווגן אפ! הקטנה.
השראה מההצלחה של רנו עם דאצ'יה