יכנע ללחץ של יצרניות הרכב? | צילום: AP היום כבר לכולם ברור שבעתיד הלא רחוק המכוניות שניסע בהן יהיו חסכוניות יותר והרבה יותר ידידותיות לסביבה מאשר היום אך בה בעת נראה כי יתכן שהיעדים שנקבעו על ידי האיחוד האירופאי והממשל האמריקאי להפחתת פליטת המזהמים מכלי רכב בשנים הבאות היו מעט שאפתניים מדי.
לפני מספר שבועות נודע כי יצרנית הרכב הגדולה באירופה, פולקסווגן, מפעילה לחצים כבדים על גורמים באיחוד האירופאי לשינוי יעדי זיהום האוויר שקבע האיחוד לשנת 2020.
כעת אנו מתבשרים שגם באמריקה שלוש יצרניות הרכב הרכב הגדולות מנסות להפעיל בעקיפין לחץ על נשיא ארצות הברית ברק אובמה לשנות את הדרישה המתגבשת להגיע עד שנת 2025 לנתוני צריכת דלק ממוצעים של מעל 22 קילומטרים לליטר (56 מייל לגלון) שצפויה להיות מאושרת במהלך השנה הקרובה.
על מנת לנסות לשנות את רוע הגזרה, הסנטורים וחברי הפרלמנט ממדינת מישיגן, בה ממוקמת מרבית תעשיית הרכב האמריקאית, פנו במכתב ישיר לאובמה וביקשו ממנו לשקול שוב את הדרישה לעמוד באותו יעד שאפתני שיביא לטענתם למכה אנושה לתעשיית הרכב האמריקאית שתגרור גלי פיטורים ענקיים שישלחו עשרות אלפי עובדים הביתה ובמקביל תאלץ לוותר על כלי רכב כמו טנדרי פיק-אפ ורכבי SUV גדולים האהובים במיוחד על הציבור האמריקאי.
תגידו שלום יפה לSUV הגדולים ולטנדרי הפיק-אפבמכתבם הם מנסים לשכנע את הנשיא אובמה להיפגש עם מנהלי פורד, קרייזלר וג'נרל מוטורס כדי להגיע ביחד ליעד הגיוני יותר שמתאים למציאות ולצפי ההתקדמות בתחום הטכנולוגי של חטיבות המחקר והפיתוח.
פגישות שנערכו בעבר בין גורמי ממשל ונציגי תעשיות הרכב כבר הביאו לשינוי היעד הראשוני שהיה אף שאפנתי יותר ועמד על טווח נסיעה של 60 מייל לכל גלון.
סנטורים ממדינות כמו קליפורניה, מרילנד, מסצ'וסטס וניו יורק הביעו התנגדות לדרישה להקהל על יצרניות הרכב וציינו שיש לדחוף את יצרניות הרכב לפיתוח של מכוניות ידידותיות לסביבה ולעודד את הציבור לרכוש מכוניות חשמליות לא מזהמות או לפחות כלי רכב היברידים.
אגב, לכל שינוי בתחום תקנות פליטות המזהמים בארצות הברית או באיחוד האירופאי תהיה כמובן השפעה עמוקה גם על שוק הרכב הישראלי.
תתרגלו למכוניות חשמליות והיברידיות | צילום: נעם וינד