תוכנית חדשה במדינת ויקטוריה שבאוסטרליה תבחן את היכולת של אנשים המשתמשים בקנאביס לצרכים רפואיים לנהוג ברכב תחת השפעתו של הצמח. המטרה היא למצוא את הדרך שתגשר באופן רשמי על הפער בין השימוש הגובר והולך בקנאביס חוקי לבין העובדה שנהיגה "תחת השפעה" עודנה נמצאת בגדר עבירה על החוק.
התוכנית, הידועה כ"הצעת תיקון לחוק התחבורה 2023", תאפשר למספר מצומצם של נבדקים להשתתף במחקר במימון ממשלתי, ובו תיבחן יכולתם לנהוג ברכב כשהם בהשפעת קנאביס. "התיקון יאפשר לנו לפתח מחקר מוביל בנוגע להשפעות קנאביס רפואי על נהיגה, ותאפשר לפתח חקיקה מתקדמת יותר בתחום", אמרה שרת התחבורה של ויקטוריה, מליסה הורן. המחקר המדובר יתבצע על ידי מכוני מחקר עצמאיים, בפיקוח הממשלה. הוא יבחן את ההשפעה של צריכת קנאביס עתיר THC (החומר הפעיל העיקרי בצמח) על יכולות הנהיגה של הצרכנים, ובדגש על אלמנטים של נהיגה בטוחה.
אכיפת האיסור לנהוג ברכב תחת השפעת קנאביס היא נושא שמטריד את הרשויות במדינות רבות בעולם בהן קיים שימוש נרחב בצמח לצרכים רפואיים. ידוע הוא כי כל שימוש בקנאביס עשוי להביא לכך ששרידים של החומר יישארו בגוף ימים ספורים לאחר השימוש, ובמקרה של משתמשים קבועים - שרידי החומר הפעיל THC עשויים להימצא בגוף אפילו שבועיים או שלושה אחרי השימוש האחרון. אף שהרוב מסכימים כי נהיגה תחת השפעה היא מסוכנת, הבדיקות המשמשות כיום את המשטרה לאיתור שרידי קנאביס במערכת לא מבחינות בין נהג שצרך קנאביס לפני חצי שעה לבין נהג שצרך קנאביס בפעם האחרונה אתמול או שלשום. לכן, נהגים רבים שכלל לא עישנו בשעות שקדמו לנהיגה, נאלצים להתמודד עם ההאשמה של נהיגה תחת השפעת קנאביס.
ויקטוריה הייתה ב-2016 המדינה הראשונה באוסטרליה שהתירה שימוש חוקי בקנאביס לצרכים רפואיים, אבל כמו במדינות רבות אחרות (ישראל ביניהן), החוק מעולם לא התמודד עם הצורך לאפשר לצרכני קנאביס לנהוג ברכב מבלי להיחשב עבריינים. המחקר שייצא לדרך בקרוב ישפר את ההבנה של הרשויות על ההשפעות האמיתיות של קנאביס על נהיגה, כשהמטרה המוצהרת היא לעדכן את החוק ולאפשר לצרכנים חוקיים של הצמח לנהוג ברכב מבלי לחשוש מהסתבכות עם החוק.