צרכני הקנאביס הרפואי בישראל נהנים מתוצאות הטיפול, אבל הרבה פחות מרוצים מהתנהלות בתי המרקחת ומזמינות הזנים השונים. סקר חדש שנערך על-ידי אתר כאנביס חושף תמונת מצב בעייתית בנוגע למטופלי הקנאביס הרפואי בישראל. הסקר כלל 250 נבדקים ונבדקות שענו על 30 שאלות בנוגע לרישיון הקנאביס בו הם מחזיקים ולהרגלי הצריכה שלהם.
בשנים האחרונות חלה עליה חדה במספר המטופלים בקנאביס בישראל, ונכון לחודש נובמבר האחרון עומד מספר בעלי הרישיונות על כ-108,000. הסקר מייצג נאמנה את האוכלוסייה הכללית של צרכני קנאביס רפואי בישראל, שכן מרבית הנבדקים הם בני 25-65, ואלו מהווים גם את מרבית אוכלוסיית מטופלי הקנאביס בארץ. בנוסף, כ-60% מהמשתתפים בסקר מקבלים קנאביס לטיפול בכאבים כרוניים, וגם כאן מדובר בנתון המייצג את מציאות כפי שהיא, על-פי נתוני היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות). אנחנו מביאים בפניכם כמה מהממצאים היותר מעניינים של הסקר.
איך אנשים מוציאים רישיון?
הליך הוצאת רישיון לקנאביס עשוי להיות מסובך, במיוחד בעבור מי שאינם בקיאים בבירוקרטיה, או לחלופין אין להם את הסכומים הנדרשים כדי לשלם לרופאים פרטיים שיכולים לקדם את התהליך באופן מהיר יחסית. ואכן, נראה שכ-33% מהמטופלים בארץ נאלצים להיעזר בחבר, קרוב משפחה, עמותה או של נותני שרות בתשלום על-מנת לצלוח את ההליך המסורבל של הוצאת הרישיון לקנאביס. ניתן רק לשער כמה אנשים נזקקים לטיפול בקנאביס ואין להם את החבר המנוסה הזה שיוכל ללוותם בתהליך, והם נאלצים להסתפק בתרופות שפחות מתאימות להם.
רצף טיפולי חסר
"האם אתם צורכים זנים ספציפיים באופן קבוע?" ביקשו עורכי הסקר לברר באחת השאלות. התשובה העיקרית שנבחרה על-ידי למעלה מ-60% מהמשתתפים היא "לא". הזנים משתנים בכל פעם. והרי מדובר באחת הבעיות הידועות בישראל. בעוד היק"ר מתייחס לקנאביס כחומר המכיל שני רכיבים בלבד – CBD ו-THC – הרי שהצמח מכיל עוד מאות רכיבים ועשרות חומרים פעילים, והאינטראקציה ביניהם עשויה להיות משמעותית מאוד להצלחת הטיפול.
לא פשוט למטופל למצוא את הזן הנכון עבורו, וגם אם מצא יתכן שבחודש הבא לא ימצא אותו יותר על המדפים. "כל תקופה מחליפים זנים, שמות, אצווה", כתב אחד מהעונים על הסקר. "איך אדם חולה יכול לעקוב אחרי מחול השדים הזה?". המוצרים מתחלפים, הזנים משתנים, המטופלים סובלים. לא בכדי דיווחו כ-40% מהנשאלים כי הם ביקרו לפחות ב-5 בתי מרקחת שונים מאז החלו את הטיפול בקנאביס.
בתי המרקחת – טעוני שיפור דחוף
אחת השאלות בסקר ביקשה מהמשתתפים לספר כיצד היו משפרים את השירות בבתי המרקחת. אחת התשובות שחזרו על עצמן הכי הרבה הייתה בנוגע לחוסר הבקיאות של הרוקחים בנושא. "הרוקחים לא יודעים ולא מבינים בכל הקשור לקנאביס", "אין שם אנשי מקצוע, רובם לא מבינים מאום בקנאביס" הן רק חלק קטן מהתשובות שחזרו על עצמן לא פעם. אחד הנבדקים כתב ש"קשה מאוד למצוא זן מתאים וחבל שאין מישהו מקצועי שבאמת מבין ויכול להדריך".
מדהים כמה הדבר שגור בבתי המרקחת השונים. אם לא היה מדובר בקנאביס, מי היה מעלה על דעתו רוקח שאינו בקיא בתרופות שהוא מוכר? איפה נתקלתם ברוקח שמנפק לכם תרופה ולא באמת יודע להגיד לכם כיצד להשתמש בה, באילו מינונים ואיך היא תשפיע עליכם? בעוד זמינות בתי המרקחת בהחלט מוזכרת לחיוב, המקצועיות שלהם טעונת שיפור, ומהר.
השורה התחתונה: הצלחת הטיפול
הדבר החשוב באמת כשעוסקים בקנאביס רפואי (או בכל תרופה אחרת) הוא כמה בפועל הטיפול באמת עוזר? ובכן, כאן, אם למישהו היה ספק, הקנאביס מוכיח את עצמו. "במדד של 1 עד 5, עד כמה עוזר לכם הטיפול בקנאביס רפואי?" נשאלו הנבדקים. 63% בחרו ב-5, ועוד 25% בחרו ב-4. פחות מ-5% מהמטופלים בחרו ב-1 או ב-2, וניכר כי הרוב המוחלט של המטופלים מרוצים מאוד מההשפעה של קנאביס על התפקוד היומיומי שלהם. גם שאלות ספציפיות יותר, על איכות החיים, תאבון, כאבים ואיכות השינה זכו לתשובות דומות: הקנאביס עוזר למטופלים. מאוד.
המידע לקוח מתוך אתר "כאנביס"
תגובת הסתדרות הרוקחים:
בתי המרקחת והרוקחים בישראל, המנפקים קנביס לאוכלוסיית מטופלים , בסדר גודל של כ-מאה אלף מטופלים. הרוקחים עברו ועוברים כל העת הכשרות וסדנאות מקצועיות, הן בתחום הקנביס והן בתחומים אחרים.סקר לא מקצועי שנעשה ע״י גוף לא מקצועי, ובעל אינטרסים בתחום, מהווה עיוות של המציאות והכפשה של ציבור מקצועי. מהמשוב שאנו מקבלים מהמטופלים עולה שביעות רצון רבה מההסדר הנוכחי, הן בהיבט המקצועי, והן בהיבט של הזמינות והנגישות. אל לנו לערבב בין חוסר שביעות רצון ממגוון זנים, מחירים, או בעיות בקבלת רישיונות, כל זה אינו קשור ולא נוגע להתנהלות המקצועית של בתי המרקחת. ייטיבו לעשות עורכי ״ הסקר״ אם יבצעו סקר העומד בכל כללי הסקרים המקצועיים, ובנוסף , גילוי נאות לגבי הסטטוס של חברת כאנביס, בתחום הקנביס, יעזור לשפוך אור על אינטרסים וניגודי אינטרסים.