צריכת קנבידיול (CBD) – גם בכמויות גדולות – לא פוגעת ביכולות הנהיגה. זו המסקנה העיקרית שעולה ממחקר חדש שפורסם השבוע בכתב העת Journal of Psychopharmacology.
המחקר נערך על ידי קבוצת מחקר מאוניברסיטת סידני שבאוסטרליה, אחת מהמדינות הרבות ברחבי העולם בהן השימוש ב-CBD הוא חוקי. אכן, על אף שרוב הממשלות טרם הוציאו את צמח הקנאביס מפקודת הסמים המסוכנים, אחד הרכיבים שלו זוכה ליחס מועדף. זאת בשל כך שהוכח מעל ומעבר לכל ספק כי הוא אינו ממסטל, לא גורם לתחושת "היי" או לאופוריה וכי קשה ביותר להגיע עם השימוש בו לצריכה של מנת-יתר.
המחקר הנוכחי ביקש לקחת את הידע הקיים עד כה על הצמח, ולבחון באופן פרקטי כמה השימוש ב-CBD באמת בטוח. הוא לא התמקד בתופעות לוואי כלליות, נושא בו עסקו מחקרים רבים בשנים האחרונות. המחקר התמקד בנושא הנהיגה ברכב; הרי ידוע כי נהיגה תחת השפעת קנאביס היא מסוכנת ובלתי-חוקית, גם במדינות בהן קיימת לגליזציה (ליתר דיוק, מדובר בנהיגה תחת השפעת THC, החומר הפעיל העיקרי בצמח). אבל מה לגבי CBD? האם העובדה כי אינו גורם לתחושה סובייקטיבית של התמסטלות, יש בה כדי לאשר שהוא אכן לא פוגע ביכולות הנחוצות לנהיגה בטוחה ברכב?
במחקר השתתפו 17 נבדקים, והוא התבסס על שימוש בסימולטור נהיגה. כל משתתף זומן ל-4 מפגשים: אלו כללו סוגים שונים של "נהיגה" בסימולטור, פרקי זמן שונים בין צריכת ה-CBD לבין המבחן, מינונים שונים של CBD (החל מ-15 ועד ל-1,500 מ"ג) וכן טיפול פלסבו. כל זאת, כמובן, במטרה לבחון כמה שיותר מדדים שעשויים להשפיע על האפקט של CBD על יכולות הנהיגה.
ממצאי המחקר הם נוחים מאוד לניסוח: לא נמצא כל קשר בין יכולות הנהיגה של המשתתפים לבין סוג הטיפול (פלסבו לעומת CBD), מינון ה-CBD או משך הזמן שעבר מרגע הטיפול ועד למבחן. במילים אחרות: CBD – גם במינונים גבוהים מאוד – לא משפיע על הנהיגה.
מדובר בממצא שמעניק חותמת אישור לשימוש החופשי למדי שקיים ב-CBD בחלק גדול מאוד מהמדינות בעולם, ואוסטרליה ביניהן. אם אפילו על הנהיגה ה-CBD לא משפיע (ושוב, גם במינון גבוה ביותר של 1,500 מ"ג), כנראה שבאמת-באמת מדובר במוצר בטוח לחלוטין. וזאת על אף שבדומה ל-THC, מתברר מממצאי המחקר כי CBD נשאר בדם זמן רב מאוד לאחר השימוש (כ-4 שבועות).