ב-1903ייסד האמריקאי הנרי פורד את אחת מהחברות הראשונות בעולם לייצר כלי רכב ממונעים. היא לא הייתה הותיקה מכולן (רנו, פג'ו וסקודה, למשל, נוסדו לפניה), אבל היא בהחלט מהחברות הותיקות ביותר שעלו על פני הקרקע וקיימות עד היום. החברה היא כמובן "פורד", ודגם ה"מודל T" שייצרה ב-1908 – הרכב הראשון שהיה היגיון כלכלי ופרקטי לרכוש אותו ולהשתמש בו בפועל, גם בשביל האזרח הממוצע ממעמד הביניים – נחשב לאבי המהפכה הגדולה בתחום הרכב.
מהפכן ככל שהיה, יש לא מעט סיבות לסלוד מהשם הנרי פורד. האיש מאחורי מהפכת הרכב המודרני היה אנטישמי מוצהר, העלה על הכתב את שנאתו ליהודים והיה ליקיר המשטר הנאצי. שמו אף מוזכר לטובה ב"מיין קאמפף", ספרו של אדולף היטלר, ובמהלך שנות ה-20 הוא הפך למושמץ ומוקצה על-ידי הממשל האמריקאי, על אף שהתנצל על דבריו הגזעניים ובהמשך הצהיר בפומבי על תמיכתו במאמץ המלחמה האמריקאי נגד גרמניה במלחמת העולם השניה.
רכב הקנאביס הראשון
אבל לא בענייני אנטישמיות עסקינן, כי אם בענייני קנאביס. פה מדובר בתחום בו הנרי פורד החל את אחת מהמהפכות הגדולות והחשובות בתעשיה העולמית – מהפכה שלא התרחשה מעולם. בשנת 1941 הציג פורד לראווה את תוצאותיו של מחקר בן עשר שנים, בדמות תוצר שיכול היה לייצר סטנדרט חדש בתעשיית הרכב העולמית ולשנות מקצה לקצה את נושא הזיהום הסביבתי שנוצר כתוצאה מנהיגה ברכבים ממונעים: קבלו את "רכב הקנאביס".
עוד בהיסטוריה של הקנאביס:
>> איך הפכה אמסטרדם לבירת הקנאביס העולמית
>> השיר הראשון אי פעם שהזכיר קנאביס
>> הנשיא שבטעות הבריח קנאביס לארצות-הברית
לצמח ההמפ – זן של קנאביס – נודעו שימושים פוטנציאליים רבים, מעבר לצריכתו הנפוצה בעישון ובתזונה. ממוצרי קוסמטיקה, דרך נייר, בד וחבלים ועד לתחליפי דלק, הפוטנציאל התעשייתי הטמון בהמפ נראה כמעט אין סופי. זה גם הצמח בו עשה הנרי פורד שימוש כשיצר את רכב הקנאביס שלו לפני 80 שנה. גוף הרכב היה עשוי רובו ככולו מן הצמח, ונאמר כי הוא חזק פי 10 מהפלדה אשר לרוב מהווה את החלק העיקרי במבנה של מכוניות. בתצוגת מכוניות בה חשף פורד את המכונית לראשונה, הדגים כיצד מכת גרזן אשר חודרת דרך פלדת הרכב הממוצע, לא מזיזה כהוא זה לשלדת רכב הקנאביס הקשיח.
ואיך הרכב המיוחד התנייע? מנוע המכונית עוצב ותוכנן בשיתוף עם רודולף דיזל, הלא הוא אבי מנוע דיזל הנמצא בשימוש עד היום. דיזל תכנן מנוע שיופעל באמצעות שמנים צמחיים, והרי איזה צמח מתאים יותר לשמש כדלק ברכב הקנאביס מאשר הקנאביס בעצמו?
ולמה הוא גם (כמעט) האחרון?
לאורך כל חייו עסק הנרי פורד בחיפוש אחר פתרונות זולים וירוקים לייעול תעשיית הרכב העולמית. רכב הקנאביס – העשוי מקנאביס ומופעל על-ידי קנאביס – היה היהלום שבכתר. למרבה הצער, הוצאתו של הקנאביס באופן מוחלט אל מחוץ לחוק (למען האמת, עוד לפני חשיפתו הראשונה של הרכב) הפכה את ייצורו והפצתו באופן תעשייתי לבלתי אפשרית. לפני מספר שנים, אמריקאי אחד נועז ומוכשר שחזר את עבודתו של פורד, ויצר בעצמו רכב מבוסס קנאביס. בדומה לקודמו, הרכב לא הגיע לייצור תעשייתי, וזאת על אף שהוא ירוק יותר ובריא יותר לסביבה, גם בתהליך הייצור שלו וגם בעת השימוש בו.
לא רק בעלי אינטרסים בחברות התרופות הגדולות, כי אם גם אינרטסנטים מובהקים בתעשיית הדלק, היו שם תמיד כדי למנוע בכל מחיר את הפצתו את החוקית של הקנאביס, שהרי זו הייתה מביאה באופן מיידי לפגיעה בהכנסותיהם הכלכליות. רכב הקנאביס נולד כאבטיפוס ונשאר כאבטיפוס, ואילו אנחנו נותרנו ללא הפיתרון היצירתי של הנרי פורד, בעולם שהתקדם טכנולוגית, אבל נותר שקוע בזיהום אוויר ובדעות קדומות.