בבסיס ההסכמים לכינון הממשלה, עומדת הסכמה של המפלגות המרכיבות אותה כי תוך 100 ימים מיום הקמתה, יקודם יישום רפורמת הקנאביס שגובשה וטרם יצאה אל הפועל. המשמעות המעשית של יישום ההסדרה, בנוסף לכך שלא ניתן יהיה להשיט סנקציה כנגד מי שצורך קנאביס מכל סיבה שהיא, עשויה להיות מרחיקת לכת מקצועית וכלכלית גם לתעשיית הקנאביס הרפואי.
כיום, על מנת לקבל קנאביס רפואי, יש להגיע לבית מרקחת שמחזיק מוצרים מסוג זה עם מרשם, המגדיר במדויק איזה מוצר וכמה ממנו המטופל צריך. רפורמה מקיפה בתחום עשויה להוביל לכך שבסופו של דבר, קנאביס רפואי יהפוך לתרופה ללא מרשם. למעשה, ייתכן כי ניתן יהיה להיכנס לבית המרקחת ולבקש לרכוש קנאביס רפואי לטיפול בתופעות, שהוכח כי הוא יעיל עבורן. אין ספק כי מצב כזה יגדיל בצורה משמעותית את הדרישה לקנאביס רפואי.
שינוי כזה יציב הזדמנות אדירה לכל חברות הקנאביס הרפואי בישראל. עם כמות המטופלים הגדלה, כך יגדל גם מרווח הבדיקה והתמרון עבור המוצרים שהן מייצרות. חלק משמעותי מהאופן בו חברות פארמה, מכל סוג, משפרות מוצרים קיימים וחדשים, נובע ממחקר אודות השפעתם על מטופלים באמצעות תשאולים, סקרים ומעקב. מטופלים שונים מגיבים בצורה שונה לתרכובות מהצומח, והדבר נכון גם בכל הנוגע לטיפול בקנאביס רפואי – אם זה עבור שיכוך כאבים כחלק מטיפול במנעד רחב של מחלות, התמודדות עם דלקות, הרגעה או טיפול בבעיות שינה, תופעות שעבור כל אחת מהן קיימות תפרחות ושמנים שונות המכילות רכיבים שיעילים יותר עבור כל מטופל.
אם הרפורמה תתקדם בכיוון זה, התעשייה המתפתחת יכולה לפרוץ שנים רבות קדימה ובמהירות. על מנת לסייע לזה לקרות, על החברות לקחת את ההזדמנות בשתי ידיים.
כיום, הן כמעט שאינן משתפות פעולה ביניהן. כל אחת מקיימת מחקרים באופן עצמאי ובדרכה שלה, על בסיס המוצרים וחוויות המטופלים שלה. דרך זו היא הרבה פחות יעילה להתפתחות ולמידה כיוון שלניסיונם של אחרים יש משקל רב.
החברות הן גופים עסקיים. ככאלה, הן תמיד ירצו לייצר ולשמר יתרון על פני מתחרים. יחד עם זאת, על מנת להשתפר ולהשיג יתרונות אלה, על החברות המתחרות להגיע כבר כעת להסכמה כי למרות התחרות, מתקיים ביניהן קשר קולגיאלי, שבבסיסו מתקיימת שקיפות בנושאים מדעיים שנוגעים לרווחת המטופלים. שיתוף פעולה כזה צריך להתבטא בפתיחת פורומים מקצועיים עם נציגי החברות, שיתבססו על החלפת ידע, שיתוף בחוויות מטופלים, קיום אירועים מקצועיים משותפים ומעל לכל – קידום אינטרס משותף.
מעבר לאינטרס העסקי, חברות הקנאביס הרפואי בארץ נושאות באחריות ציבורית כבדה כלפי המטופלים. מהאחריות הזו אמורה לבוא לידי ביטוי בצורה של חינוך השוק, הגדלת השקיפות והידע של המטופלים וכן של הרוקחים, שיתוף במאגר מידע שיהיה נגיש לכל ויאפשר להתאים באופן מיטבי את מוצרי הקנאביס לבעיה הרפואית. מאגר מידע מסוג כזה, שירכז משוב מטופלים רחב ומקיף, יוכל להוות כלי על בסיסו יוכלו הרוקחים להמליץ למטופלים מה מוצר הקנאביס שיוכל לתת מענה עבורם.
בקצה יש מטופלים, שהתרופות שאנחנו מייצרים עבורם מסייעות להם ומשפרות את איכות חייהם. קידום שיתופי פעולה מתוך כבוד למקצוע ובגישה של שקיפות לגבי ידע רפואי, תוך שימור תחרות בריאה, יקדמו לא רק את איכות הטיפול, אלא גם צרכנות נבונה יותר של המטופלים.
ד"ר אילנה לבון היא סמנכ"לית המחקר והפיתוח בחברת "יוניבו" העוסקת בפיתוח, יצור ואספקת מוצרי קנאביס רפואי