בטרם נחגוג את הכוונה של המדינה להתיר לאנשים לנהוג ברכבם כאשר בדמם יש עד שלושה ננוגרם של THC בכל מיליליטר של דמם, נתחיל את הטור בכמה נתונים מדויקים. מי יודע כמה זה ננוגרם? מיליון ננוגרם זה מיליגרם אחד. מיליגרם אגב זה אלפית הגרם. כלומר מיליארד ננוגרם זה גרם אחד. מיליארד זה המספר 1 עם תשעה אפסים מאחוריו... רק שתבינו כמה זעירה היא המידה ננוגרם. אני לא מבין גדול בגוף האדם, בטח שלא בכימיה, אבל כשמרשים לאדם לנהוג כאשר בגופו לא יותר משלושה ננוגרם של החומר THC במיליליטר דם, זה בעצם שלוש חלקי מיליון, שזה לדעתי כמות קטנה מאוד. כמות קטנה מאוד מאוד מאוד הייתי אומר.
אם נתרגם את זה לפרקטיקה, אדם יעשן ג'וינט, ההשפעה תיגמר אחרי שעתיים, שלוש, הוא יהיה שלושה ימים צלול לחלוטין, ובכל זאת בבדיקה משטרתית הוא יימצא עם יותר משלושה ננוגרם THC בדמו. הרבה יותר משלושה ננוגרם. במילים אחרות, להרשות לנהגים לנהוג עם עד שלושה ננגורם של THC בדם, שקול אולי להכריז שמותר להחזיק קנאביס לשימוש עצמי, אבל עד כמות של אלפית הגרם. באותה מידה יכולים היו לקבוע שמה שהיה הוא שיהיה, וכי אסור לאדם לנסוע כשבדם שלו שרידים לקנאביס, כי אין באמת שום הבדל בין איסור מוחלט לבין איסור של יותר משלושה ננוגרם. בשני המקרים ממשיכים לתפוס אנשים שלא ביצעו שום עבירה, ממשיכים להאשים אנשים שהם נהגו תחת השפעת סמים כשהם לא באמת היו תחת השפעה, תעשיית המכבש המשטרתי ממשיכה לחלק דו"חות בסיטונאות, בתי המשפט לתעבורה ממשיכים להרשיע נהגים בעבירה החמורה של נהיגה תחת שכרות (ככה מוגדרת העבירה של נהיגה תחת השפעת סמים) גם אם הנהג לא באמת היה תחת שכרות, וכמו שכתב המחזאי צ'כוב, ג'וינט שהודלק במערכה הראשונה, מחסל אותך בגזר הדין במערכה האחרונה.
בטורים קודמים כתבתי כבר על פיקציית הנהג המסומם. כשאדם צורך קנאביס, ההשפעה חולפת תוך שלוש שעות בערך, אבל השרידים של הסם נשארים בשתן כחודש. לכן, כשאדם שחשוד בנהיגה תחת השפעת סמים נותן בדיקת שתן, ומגלים בה שרידי קנאביס, אי אפשר לדעת האם הקנאביס נצרך רגע לפני תחילת הנסיעה, או לפני שבועיים. אז מה עושים? יוצרים את פיקציית הנהג המסומם. מצאו אצלך סימני קנאביס בשתן בזמן נהיגה? חזקה שאתה מסומם, גם אם אתה לא באמת מסומם. גם אם תוכיח שעישנת את הג'וינט לפני שבועיים באמסטרדם, עדיין תואשם בנהיגה תחת השפעת סמים, תורשע ותחטוף שלילת רישיון נהיגה ממושכת. גם אם לא באמת עשית שום עבירת תעבורה אמיתית.
פיקציית הנהג המסומם היא הפיקציה ששוטרי התעבורה הכי אוהבים לעבוד איתה, ושופטי התעבורה חסרי אונים מולה. עד לאחרונה, גם בעלי היתר לקנאביס רפואי מצאו עצמם מואשמים בנהיגה תחת השפעת סמים, למרות שהם קיבלו את הקנאביס שלהם כדין. זאת עד שבאה שופטת אמיצה (אסתר טפטה גריידי מבית משפט לתעבורה בעכו) וקטעה את הפארסה הזו, וקבעה שלא ניתן להרשיע בנהיגה תחת השפעת סמים אדם בעל רישיון לקנאביס רפואי רק בגלל שיש שרידי קנאביס בשתן שלו. לאלו שאין ברשותם רישיון לקנאביס רפואי, ובכל זאת מעשנים, זו הפיקציה המסוכנת מכולן, שבה אדם נורמטיבי לחלוטין, שלא ביצע שום עבירה, עלול למצוא עצמו מורשע בעבירה חמורה של נהיגה תחת השפעת סמים, עם עונש מינימום של שנתיים שלילת רישיון, למרות שהוא לא באמת ביצע עבירה. רק בגלל הפיקציה.
ועכשיו, המדינה בעצם רוצה למסד את הפיקציה אגב גניבת דעת. הכוונה לקבוע שרק מי שיש בגופו מעל 3 ננוגרם THC למיליליטר דם ייחשב תחת השפעה, היא בדיחה. באותה מידה יכלו לקבוע שרק מי שיש לו דופק ייחשב למסומם. אדם שאני מכיר, שעישן כמה שעות לפני שהוא החל לנהוג, נתפס ע"י שוטר ונדרש לבצע בדיקת דם. נמצא שיש לו 963 ננוגרם THC במיליליטר דם. כלומר, פי 321 מהכמות המותרת. לקבוע רף של שלושה ננוגרם זה פשוט הזוי, לא מציאותי, תלוש לחלוטין.
יש פתרון הרבה יותר פשוט – בדיקת מאפיינים. שוטר חושד שהנהג תחת השפעת סמים? אפשר להסתפק בבדיקת מאפיינים, להתרשם ממנו, מתפקודו, מיכולתו ללכת בקו ישר, יש עוד כמה פעולות שאדם שיכור או מסומם עשוי להתקשות לבצע. זה בטח עדיף על הפיקציה של קביעת רף נמוך עד לא קיים של שלושה ננוגרם.
ועד שמישהו יבין זאת, במקום להילחם בנגע תאונות הדרכים, בבריונות בכביש, בהעדר המשילות בכבישי הדרום ובשאר עברייני התעבורה האמיתיים, המדינה תמשיך להשקיע את כל משאביה בלרדוף אחרי צרכני קנאביס שלא הרעו לאיש, ושגם לא עשו כל עבירת תעבורה.
עו"ד ליאור פרי הנו מראשוני המצטרפים למפלגת עלה ירוק, פעיל בולט למען הליגליזציה, וככל הנראה עורך הדין הראשון בארץ שיצא בגלוי למאבק למען הזכות לצרוך קנאביס