מי שמכיר אותי יודע, לטוב או לרע, שלדבר אני יודעת, ומעולם לא התקשיתי למצוא את המילים לבטא את עצמי. אבל איכשהו, ברגעים אלו, כשאני מנסה לכתוב על משמעותה של עוד רפורמה (החמישית בתוך עשור!) שמבקש משרד הבריאות להחיל על שוק הקנאביס הרפואי, אני מתקשה למצוא את המילים. איזו מילה מתארת שר בריאות שמחליט לעשות בדיוק ההיפך הגמור ממה שזקוקים לו האזרחים החולים שעל הגנתם הוא אמון? איך אפשר להמחיש את הגרוטסקיות שבשלילת כל עקרון רפואי, מתכשיר הניתן כטיפול רפואי בידי רופא? וכמה פעמים אפשר לחזור ולכתוב על חוסר המקצועיות והעדר היסוד המדעי בתוכניות משרד הבריאות בתחום, לפני שהמילים עצמן כבר יתחילו לאבד כל משמעות מרוב שימוש חוזר?
אפשר לקרוא גם לשר הבריאות ארבל, כמו לרבים מקודמיו, "אטום". אטום לזעקת החולים הקשים הכורעים תחת נטל מחירי הטיפול, ונאלצים לבחור בינו ובין מצרכי יסוד אחרים כמו מזון או ביגוד. אחרת, מדוע שיצהיר כבר עכשיו שהנתונים שיאספו באשר לרווחיות החברות בעקבות הצו המורה על כך - לא יובילו לשום צעד מעשי שיביא להורדת מחירים? וזאת עוד לפני שבכלל החלו האיסוף והבחינה של נתוני הרווחיות בפועל. אטום למצוקת הילדים הסובלים מאפילפסיה או מאוטיזם, או לחולים במחלות שונות אשר כמותם רגישים לכל שינוי במינון הטיפול וריכוז החומרים הפעילים. אחרת, מדוע שיתיר, במסגרת "הרפורמה" החדשה, סימון ריכוז חומרים משוער בלבד על גבי תכשיר רפואי – כזה שדורש מרשם מרופא וגם רישיון מיוחד כי הוא סם מסוכן – עד כדי סטיית מותרת של עד 10% מהמסומן? נסו רגע לדמיין רופא משפחה נותן לכם מרשם לאנטיביוטיקה לפיו על כל כדור להכיל "בין 0 ל-100 מ"ג", או מרשם לאינסולין שבו כתוב שבכל מזרק צריך להיות "בערך בין 50 ל-150 מ"ג". מצליחים? נראה לכם הגיוני? ואיך תקראו למי שלא מצליח להבין מה הבעיה? נכון, אטום. אטום באופן שמסכן את שלומנו.
ועדיין, לאטימות הזו אנחנו כאמור רגילים גם מקודמיו של ארבל בתפקיד. אבל לגרוטסקיות שב"להשתין מהמקפצה" (תסלחו לי על הצרפתית), לעומת זאת, טרם הצלחתי למצוא שם הולם. במשך שנים ניסו קודמיו של ארבל בתפקיד, ופקידות משרד הבריאות בכלל, להעמיד פנים שהם רואים בנו חולים ובקנאביס תרופה. והם עבדו קשה – שנתיים וחצי תמימות! – כדי לשכנע את בג"צ שכל מה שהם עושים נועד כדי להצמיד את ייצור הטיפול בקנאביס רפואי, והנפקתו לזקוקים לו, ככל הניתן לנהוג בעולם התרופות. ואז נכנס למשרד השר ארבל, וכמנהגה של הממשלה שהוא חבר בה - שוכח את המסכה בבית ומכריז בריש גלי על הכוונות האמיתיות: בקרת איכות ובטיחות? זה בתרופות, בקנאביס לפי השר ארבל מספיק שהמגדלים והיצרנים יפקחו על עצמם. מניעת חשיפה לחומרים אסורים? על פי השר ארבל זה לגמרי בסדר שתמשיכו לשאוף שאריות חומרי הדברה שאסורים לנשימה. הצמדה לתקן האירופאי? זה בסדר רק בשביל לייצא לגויים – וכמובן בשביל רווחי המגדלים והיצרנים, אבל מבחינת השר ארבל אנחנו החולים בארץ צריכים להסתפק בתקן "היהודי למהדרין" שהמציא משרד הבריאות בניגוד לכל בסיס מדעי קיים בתחום. הדבר היחיד הטוב במתווה החדש שפרסם השר ארבל שלשום, הוא העובדה שמתווה זה מודה סוף סוף במה שאנחנו טוענים כבר שנים: לא טובת החולים היא שבראש, ולא צרכינו הרפואיים הם שבמרכז החלטות משרד הבריאות. ולגרוטסקה הזו קוראים מעילה בתפקיד.
יאמר לזכותו של השר ארבל שהוא לומר מהר, ולא טורח להמציא מחדש שום גלגל כדי לקדם את המתווה החדש שלו. הנה, תראו איך כבר יומיים כל הנוגעים בתחום עסוקים בהצהרתו במסגרת המתווה החדש, לפיה מדצמבר תתאפשר קבלת הטיפול בקנאביס במרשם רופא ישירות ובלי רישיון. כאילו כולנו סובלים מסניליות קבוצתית, ושכחנו שליצמן ארגן לעצמו שוב ושוב את אותן הכותרות – בגין אותה ההבטחה – כבר מאז 2016. אם מישהו עוד מאמין שזה יקרה, אדרבה באיזה שהוא היקף משמעותי – ולא רק עבור אחוז קטן וחריג מהמטופלים, אז יש לי מגרש בזנזיבר למכור לו. ואם אותו המישהו גם קנה את הבטחתו הממוחזרת של השר ארבל – שניתנה על ידי כל שר בריאות בעשור האחרון - לבחון את הוצאת ה-CBD מפקודת הסמים, אז אני לוקחת בחזרה את ההצעה על המגרש בזנזיבר כי מסכן, כבר מספיק "עבדו עליו בעיניים".
זהו, מצאתי את המילה. "המתווה החמישי" של משרד הבריאות הוא "עבודה בעיניים": רשימה ארוכה של דברים ש"נבחן לעשות" ו"אולי יקרו" – כדי שתחשבו שמשהו מתקדם, רשימה עוד יותר ארוכה של הקלות ברגולציה לעוסקים בתחום – כי המתווה נועד עבור השוק ולא עבורכם החולים הנזקקים לטיפול, וסעיף אחד בלבד – מתוך 16(!) עמודים – החוזר על הבטחות שווא להקל על נגישות הטיפול, אותה הבטחה שנתן לכם כל שר בריאות מאז 2016 ולא קיים. וגם לשר ארבל יש לי כינוי: ממשיך דרכו של ליצמן. ואם כבוד השר טועה לחשוב שמדובר במחמאה, אז... יש לי מגרש בזנזיבר למכור לו.
תגובת משרד הבריאות: הרפורמה בתחום הקנביס הרפואי נעשתה לאחר עבודת מטה מעמיקה במשרד הבריאות, יחד עם נציגי המטופלים, יצרנים ורופאים ולאחר הליך שיתוף ציבור מקיף. הטענה כי משרד הבריאות מזלזל במטופלים שגויה מיסודה ומופרכת. דיוק טווחי הסטייה של החומרים בקנביס הרפואי ל-10% מתבסס על המודל האירופי, שחל גם על קנביס וגם על תרופות, כך ששינוי זה מקרב את הטיפול בקנביס רפואי לסטנדרט המקובל בעולם התרופות ומשכך, הטענה איננה מובנת.
כפי שקורה בימים אלו גם בתחום התמרוקים, המזון והמכשור הרפואי, המתווה החדש תואם למדיניות המשרד לרגולציה מאפשרת ובה העברת האחריות לעוסקים תוך שמירה על בריאות הציבור. המתווה יצמצם משמעותית את היקף הרגולציה על העוסקים בשוק הקנביס הרפואי, ייצר ודאות למפוקחים, יסייע בהפחתת עלות הקנביס הרפואי למטופלים ויקדם מחקר ופיתוח בתחום. המתווה מכיל צעדים משמעותיים נוספים שמקודמים לראשונה לרווחת המטופלים, בהם, יישום צעד ראשון של מעבר מרישיונות למרשמים, ביטול החיוב להשתמש בקנביס רפואי רק כקו טיפול אחרון ומתן הארכות אוטומטיות לבעלי רישיונות במקרה של תקלות מינהליות. בימים אלו מתכנסת ועדת המשך לעניין החרגת ה-CBD מפקודת הסמים המסוכנים ובהתאם להמלצותיה יבחנו הפעולות הנדרשות.
בקרות היק"ר ימשיכו להיות כפי שהיו במטרה לשמור על איכות המוצר, כאשר צמצום בדיקות החובה במהלך הייצור ייעשה בהתאם לניהול הסיכונים שייבחן ע"י היק"ר במסגרת הבקרות.