שמי עימאד חמאד ואני רוקח בסניף עפולה של רשת 'סופר-פארם' כבר למעלה משלושה עשורים. אני אמנם בעל ניסיון רב ברוקחות, אבל עד לפני שלוש שנים היה לי מעט מאוד ידע בתחום הקנאביס הרפואי. במסגרת לימודי הרוקחות, למדתי מעט על ההשפעות ה-THC (רכיב הקנאביס בעל השפעה פסיכו-אקטיבית) בקורס של פרופסור רפאל משולם, המדען הישראלי שגילה את החומר הפעיל בקנאביס. אבל בעבודה שלי כרוקח לא נחשפתי לקנאביס, ולא הכרתי לעומק את השפעותיו וסגולותיו על מחלות ובעיות רפואיות שונות.
הצמח שונה משאר הצמחים
הכל השתנה כשהוחלט על האסדרה החדשה ועל רפורמה בתחום הקנאביס הרפואי בישראל. בפעם הראשונה הוחלט שרוקחים ברשתות הפארם השונות יוכלו להנפיק קנאביס רפואי למטופלים בעלי רישיון. בשונה מתרופות אחרות, טיפול וייעוץ בקנאביס רפואי דורש הכשרה מיוחדת. לכן, לקחתי חלק בקבוצת ההכשרה הראשונה, שהקימה רשת סופר-פארם.
בקורס למדנו בהרחבה על קנאביס רפואי וגיליתי שמדובר בצמח שונה מכל שאר הצמחים, שעשוי לסייע למטופלים רבים בזכות החומרים הפעילים שהוא מכיל. נהניתי מאוד ללמוד על התחום ולהעשיר את הידע שלי. בסיום הקורס ניגשנו למבחן וכל מי שעבר את המבחן בהצלחה, קיבל רישיון לעסוק בקנאביס רפואי. לאחר שקיבלתי אישור מהיק"ר ומהמשטרה, התחלתי לסייע למטופלים – בהתאמה מיטבית של מינונים וזנים.
לעבור תהליך עם המטופלים
הייעוץ למטופלי הקנאביס הרפואי מאתגר ושונה מייעוץ של תרופות אחרות. כשמטופל מגיע לבית המרקחת, יש לו מרשם מהרופא עם ריכוז מסוים. התפקיד שלי הוא לעזור למטופלים לבחור מתוך 50-60 זנים שונים את הזן שהכי מתאים להם. כרוקח, אתה אף פעם לא יכול לדעת בביטחון מה מתאים בדיוק למטופל, אבל אתה מייעץ בהתאם להתוויות ולבעיה הרפואית ממנה הוא סובל.
מאחר ולא מדובר במדע מדוייק ולכל זן קנאביס השפעה מסוג אחר, לעתים הזן אינו מתאים למטופל. במקרה כזה, המטופל חוזר ואני משנה את המינון או מתאים לו זן אחר. אני נמצא בקשר עם המטופלים גם לאחר הרכישה, על מנת לענות על שאלות שעולות ולייעץ לגבי אופן השימוש ותופעות הלוואי. בסופו של דבר, אחרי כמה שבועות, אנחנו מצליחים להגיע לטיפול המתאים ביותר עבור המטופל. כמובן שחלק מהמטופלים יודעים מיד מה הם רוצים ואיזה זן מתאים להם, ואז תהליך הייעוץ הוא מהיר יותר.
לשפר למטופלים את איכות חייהם
רק כשהתחלתי לעסוק בתחום הקנאביס הרפואי הרגשתי מה זה באמת אומר להיות רוקח ולסייע לאנשים. כשמטופלים מספרים לי שהזן שהתאמתי להם משפר את איכות החיים שלהם, זה נותן לי הרגשה נהדרת.
כך למשל, אחת הלקוחות הקבועות נפצעה קשה בתאונת דרכים. החלפנו טלפונים ואנחנו מתכתבים מדי פעם. אמא שלה אפילו התקשרה אליי ואמרה שהבת שלה מודה על היחס החם של צוות בית המרקחת. העיסוק בקנאביס רפואי הכניס לי הרבה מאוד אנרגיות. פתאום הכרתי מטופלים חדשים שלא הכרתי בעבר ואני שמח מאוד על כך.
בבית המרקחת אנחנו מלווים כאלף מטופלי קנאביס רפואי, ויש לי קשר אישי עם רבים מהם. המטופלים מגיעים ממצוקה רגשית או פיזית והם צמאים ליחס ולתשומת לב. לכן חשוב לי מאוד להעניק לכל מטופל יחס אישי ואוזן קשבת, גם מחוץ לשעות העבודה. אני מעדכן את המטופלים על חדשות בתחום, עוזר להם לטפל בבעיות הקשורות לקנאביס והם יודעים שהם יכולים לפנות אליי תמיד.