בדרך כלל, השימוש בביטוי GOAT (הטוב ביותר בכל הזמנים) מעורר לא מעט ויכוחים. כשאוהד כדורגל יגיד שמסי הוא הגדול מכולם, יקפצו לא מעט אנשים שיגידו שכריסטיאנו רונאלדו, מראדונה או פלה טובים יותר, וכשמישהו יטען שהביטלס הם הלהקה הגדולה בהיסטוריה, יקומו לא מעט אנשים שיטענו לטובת קווין, לד זפלין או הרולינג סטונס.
ובכל זאת, יש כמה תחומים בהם ברור לכולם מי הגדול מכולם – בדיון על כדורסל למשל, קשה למצוא תשובה אחרת ממייקל ג'ורדן (בתקופה האחרונה יש הטוענים שלברון ג'יימס הוא מועמד לגיטימי) וכשמדברים על מוזיקת פופ, ברור לכולם שמדונה היא המלכה הבלתי מעורערת.
אם אנחנו מדברים על מוזיקת הדאנס האלקטרונית, יש לא מעט טוענים לכתר – פרנקי נאקלס, בשל היותו אחד מהאבות המייסדים של ההאוס המודרני, ארמין ואן ביורן, שבמשך 20 שנה נחשב לאחד הדיג'ייז הטובים והמצליחים בעולם ודיוויד גואטה, שהביא את הדאנס האלקטרוני ללב המיינסטרים האמריקאי.
לכל אחד מהשמות האלה יש חלק ענק בעיצוב המוזיקה האלקטרונית כמו שאנחנו מכירים אותה היום, ובכל זאת, אף אחד מהם הוא לא "הגדול בהיסטוריה", שכן התואר הזה מגיע לדיג'יי אחד בלבד - טייסטו. מה הופך את ההולנדי לגדול מכולם, ואיך התרומה שלו שינתה את המוזיקה האלקטרונית מקצה לקצה? כמו אצל הרבה GOATים אחרים, מדובר בשילוב של כמה מרכיבים – איכויות יוצאת דופן המשכיות וסטאר קוואליטי מהפנט.
הסופרסטאר דיג'יי הראשון
כיום, פסטיבלים כמו טומורולנד או אירועי ענק בהם דיג'ייז מופיעים מול עשרות אלפי אנשים נראים כמו דבר טריוויאלי, אך בתחילת שנות ה-2000 זה לא היה המצב. דיג'ייז ניגנו רק לעיתים רחוקות באירועי ענק, ובדרך כלל נלחמו על ספוטים כאלה או אחרים במועדונים נחשבים.
טייסטו היה במקום אחר. כבר ב-2003 הוא ניגן מול 25 אלף איש בהולנד, שם בזכות איכויות מוזיקליות יוצאות דופן ונוכחות בימתית אדירה, הצליח להפוך לאחד הכוכבים הכי גדולים במדינה. ב-2004, כשהוא כבר כוכב ענק באירופה, הגיע אחד מרגעי השיא בקריירה שלו, ואחד הרגעים המכוננים בהיסטוריה של המוזיקה האלקטרונית - ההולנדי נבחר לנגן בטקס הפתיחה של האולימפיאדה, וחשף את המוזיקה האלקטרונית (אם נדייק, את הקלאב טראנס) לעשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם.
אותה הופעה היסטורית פתחה את הדלת לא רק לדיג'יי העל, שהפך לכוכב בקנה מידה עולמי, אלא לאמנים נוספים ולמוזיקה האלקטרונית בכלל, ולמעשה הניחה את היסודות לפריצה הגדולה של מוזיקת ה-EDM, שהגיעה כמה שנים לאחר מכן.
המלך הבלתי מעורער של הטראנס
הז'אנר האלקטרוני הפופולרי ביותר בעשור הקודם היה הטראנס, בדגש על הקלאב טראנס. הז'אנר האהוב הובל על ידי כמה דיג'ייז ענקיים כמו פול ואן דייק, פרי קורסטן, ארמין ואן ביורן וכמובן טייסטו. בראי ההיסטוריה, הדעה הרווחת היא שארמין ואן ביורן הוא הדיג'יי הגדול ביותר של הטראנס, בעיקר בשל נאמנותו לז'אנר עד היום. אבל עם כל הכבוד לארמין, מעריצי הטראנס יודעים בתוך תוכם שכשטייסטו עשה טראנס, הוא הוא היה הטוב ביותר.
ה"בגידה" שלו בז'אנר לטובת מעבר להאוס המיינסטרימי פגעה במעמדו ההיסטורי אצל חובבי הז'אנר, אבל הסתכלות מהירה על הטראקים שהוציא טייסטו בשנים שפעל בז'אנר רק מחזקת את העובדה שהוא הגדול מכולם: "Traffic" המופלא "Flight 643" המופתי, "Urban Train" פורץ הדרך וכמובן "Adagio For Strings", שנחשב בעיניי רבים לטראק האלקטרוני הכי טוב אי פעם, הם רק חלק מהקלאסיקות האלקטרוניות שהפיק. אז מעריצי הז'אנר יכולים לקרוא להתפתחות המוזיקלית "בגידה" ולנסות ולהקטין מהתרומה שלו לז'אנר, אבל בתוך תוככם, גם הם יודעים שכשזה מגיע לטראנס – טייסטו היה ברמת אחת מעל כולם.
שומר על רלוונטיות, גם בגיל 50
כאמור, טייסטו עזב את הטראנס לטובת ההאוס המיינסטרימי, ועזר לעצב את הז'אנר בעשור הנוכחי. יש שיגידו שמדובר בשיקול עסקי-מסחרי נטו, אבל תו התקן המחמיר של טייסטו הצליחו לגרום לו לשמור על איכות גבוהה מאוד, כשטראקים כמו "Red Lights" הפכו להמנונים של הז'אנר.
בנוסף, במבחן התוצאה, השינוי הזה הצליח ובענק. בעוד רוב חבריו (להוציא את ארמין ואן ביורן) מהטראנס, שאיבד מהפופולאריות שלו, הפכו לשמות קצת פחות חמים עם השנים, ההולנדי עשה מעבר מוצלח מאוד להאוס, ועדיין נחשב לאחד המפיקים האיכותיים והטובים בעולם.
בשנה האחרונה טייסטו חגג 50, וההישגים שלו בסצנת ה-EDM האלקטרונית, סצנה שבדרך כלל מזוהה עם קהל צעיר, רק ממחישים את גדולתו. הענק ההולנדי דורג בשנה החולפת במקום ה-6 בדירוג 100 הדיג'ייז הטובים של "DJMAG", מנוגן אין סוף על ידי עמיתיו (מקום שני בדירוג ההשמעות של 1001 טראקליסט), מככב בבמות המרכזיות של הפסטיבלים הגדולים ונחשב לאחד השמות החמים בסצנת המועדונים היוקרתית של לאס וגאס. בנוסף, הוא מנהל לייבל אלקטרוני מצליח, משתף פעולה עם האמנים החמים בעולם ביניהם פוסט מאלון וג'וצי מיין וגם מככב בדרך קבע ברשימת הדיג'ייז המרוויחים בעולם של מגזין פורבס, כשבשנה האחרונה הרוויח כ-24 מיליון דולר.
הוא השפיע על הז'אנר יותר מכל אחד אחר
מעבר לכישרון הגדול וההצלחה האישית, טייסטו נחשב לאחד מהאבות המייסדים של ה-EDM המודרני, כשלא מעט אנשי מפתח בסצנה מחשיב אותו לדיג'יי המשפיע ביותר על אמנים צעירים.
לאורך השנים, הדריך והשפיע על כמה מהדיג'ייז הגדולים של זמננו. השמות הבולטים ביותר הם הארדוול, אחד מהאייקונים הגדולים של סצנת ה- EDMהמודרנית, שהושפע עמוקות מהיצירה של טייסטו וזכה לתמיכה אדירה ממנו בתחילת הקריירה וכן גילה את מרטין גריקס, הדיג'יי המספר 1 בעולם בשלוש השנים האחרונות (על פי "DJMAG") והפנים של סצנת ה-EDM כיום.
היכולת של טייסטו להצליח לזהות את הכישרונות האלה בשלב מוקדם, לקחת אותם תחת חסותו לעזור להם להפוך לכוכבי על לא רק מחזקת את האמנים הצעירים ומלמדת אותם על איך שורדים בסצנה כל-כך קשה, הן מבחינת יצירתית והן מבחינה נפשית, אלא גם עוזרת לטייסטו בעצמו להישאר רלוונטי, ולעצב את הסצנה בדמותו ובצלמו.
אפשר גם לכתוב על שלל התארים שזכה בהם טייסטו, כולל פרס הדיג'יי הגדול בהיסטוריה של "Mixmag", על הכמות האינסופית של ההמנונים האלקטרוניים שהפיק, על הסטים הבלתי נשכחים ועל היותו כוכב-העל הראשון של המוזיקה האלקטרונית, אבל הסוד הגדול ביותר הוא ההמשכיות. אם אתם בטווח גילאים של 13-50, סביר להניח שנתקלתם במוזיקה של טייסטו בשלב כזה או אחר של חייכם.
בעוד כמה עשורים, כשאנשים יחקרו את ההתפתחות של המוזיקה האלקטרונית ואת הפיכתה לז'אנר מוביל, האמן הראשון שינתחו הוא טייסטו, שעיצב את סצנת ה-EDM המודרנית על פי חזונו, והוביל אותה למקום שהיא נמצאת בו היום, כשהוא לא מתפשר לרגע על איכות הפקה יוצאת דופן.
ההופעה הקרובה שלו בישראל זו הזדמנות נהדרת לא רק ליהנות מרייב איכותי עם אחד הדיג'ייז הטובים בעולם, אלא הזדמנות נהדרת להצדיע לאגדה חיה ולהגיד תודה, אולי בפעם האחרונה, לדיג'יי החשוב, המשפיע והטוב ביותר בהיסטוריה של המוזיקה האלקטרונית. אשרינו שזכינו, GOAT.