פרי קורסטן (צילום: Urban Rebel PR)
צילום: Urban Rebel PR

כמו כל העולם, גם הסצנה האלקטרונית מתכננת את אסטרטגיית היציאה שלה ממשבר הקורונה בידיעה שככל הנראה, הדיג'ייז יצטרך לחכות לא מעט לפני שיוכלו להרקיד שוב מיליונים ברחבי העולם. עד אז, הם בעיקר עסוקים בלהפיק מוזיקה חדשה.

פרי קורסטן, אחד מהדיג'ייז הגדולים ביותר של ז'אנר הטראנס מאז ומעולם, רואה במשבר הזדמנות להרחיב את האופקים המוזיקלים כשלראשונה, הדיג'ייז לא צריכים לחשוב על מה יעבוד ברחבת הריקודים. "הרבה דיג'ייז כמוני מוצאים את עצמם המון בסטודיו בלי הופעות או פסטיבלים", מספר קורסטן בראיון בלעדי ל-mako. "בשבילי זה אומר שהמוזיקה שאני עושה עכשיו היא קצת יותר ניסיונית, דברים שאני יותר אוהב ולא בהכרח טראק שמותאם להיות מנוגן בסופ"ש במיין סטייג' כין אין מיין סטייג', אז למה לכוון רק לזה?".

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Ferry Corsten (@ferrycorsten) on

"להרבה מפיקים עם מוח קצת יותר יצירתי שאוהב להתנסות בדברים יש אפשרות לעשות את זה עכשיו. הם לא חייבים לעשות מוזיקה שמתאימה רק לסטים שלהם. לכן, אני חושב שהמוזיקה שתצא בקרוב תהיה מדהימה. הרבה יותר טהורה ומתוחכמת ופחות מסחרית. כשאני מסתכל על הקורונה רק על ההיבט הזה - זה דבר טוב".

וקורסטן יודע על מה הוא מדבר, בחודש שעבר, שחרר אלבום חדש בשם "As Above So Below", אלבום הכולל מוזיקת אמביינט אלקטרונית מרתקת שרחוקה מאוד מהחומרים עליהם הוא עובד בדרך כלל. "כשאני עושה מוזיקה לסטים שלי, אני תמיד מרגיש שאני שם בראש את הקהל ואת המבנה שמתאים לרחבות הריקודים", מסביר קורסטן. "יש מוסכמות מסוימות כמו בנייה ואז דרופ. למרות ההבדלים העצומים בין הטראקים השונים, הם בנויים די בצורה זהה".

"במוזיקת אמביינט אני לא מרגיש שיש חוקים כאלה. אולי אם הייתי מוזיקאי קלאסי אז הייתי אומר שזו טעות, אבל לתחושתי אין משהו כזה וזה מה שאני אוהב בזה. אתה פשוט זורם עם מה שהיקום נותן לך, בלי לחשוב על זה יותר מדי. זה מאוד מרענן".

בפברואר הקרוב, הכריז הדיג'יי הוותיק על "What The F", טור שיכלול את המוזיקה שלו משלל הפרויקטים השונים שלו כמו "Gouryella" ו-"System F", אך אז הקורונה טרפה את כל הקלפים. "כרגע אנחנו מנסים לקבוע מועדים חדשים. הטור הזה הוא מוזיקה שלי בלבד מהפתיחה עד הסיום – מהחומרים העמוקים ביותר והפחות מוכרים שעשיתי ועד הדברים הפופולריים. ברגע שנקבל אור ירוק לצאת להופיע, אנחנו נרוץ עם זה בכל הכוח".

מה אתה חושב על המצב הזה שהסצנה נקלעה אליו?
"זה די נורא לראות הסצנה מתפרקת ככה, במיוחד בכל מה שקשור להופעה מול קהל. אנחנו רואים דיג'ייז שחושבים מחוץ לקופסא ומנסים לעשות לייב סטרים ודברים כאלה, אבל אני לא בטוח שזה יכול להחזיק. באיזשהו נקודה הקהל ירגיש שהוא מיצה את העניין הזה".

מתי נשמע מוזיקה חדשה של גורילה?
"אני אוהב להוציא טראק אחד בשנה כגורילה ואני עובד עליו ממש בימים אלה. בשנים האחרונות, הטראקים יצאו במאי-יוני אבל השנה זה יקרה בקיץ".

מה בנוגע לSystem F? האם נזכה לקבל את המוזיקה החדשה?
"לא עשיתי מוזיקה חדשה של System F מלבד לכמה רמיקסים שישוחררו בקרוב. עם זאת – אף פעם אל תאמר אף פעם. לSystem F יש וייבים שונים מגורילה ואני כרגע מחובר יותר למוזיקה של גורילה".

בימים אלה, פרי קורסטן מחליף את ארמין ואן ביורן בהגשת A State Of Trance, תוכנית הרדיו האלקטרונית הוותיקה והסופר פופולרית של ארמין ואן ביורן ורובן דה רונד, לה מאזינים כ-40 מיליון איש מדי שבוע. "ארמין לקח הפסקה של כמה שבועות ושאלות אותי אם אני רוצה למלא את מקומו. לעבוד עם רובן זה ממש כיף ואני כבר עושה את זה יותר מחודש. בקרוב ארמין יחזור ונראה מה יקרה אז".

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by A State Of Trance (@asotlive) on

את גורילה, אחד מהפרויקטים האהובים ביותר בטראנס מאז ומעולם, התחיל קורסטן אי שם ב-1998 יחד עם לא אחר מאשר טייסטו, שעזב את הפרויקט ב-2001 כדי להתמקד בקריירת הסולו שלו. "אנחנו בקשר טוב, אבל לא ממש יוצא לנו לדבר", מספר קורסטן על היחסים עם הדיג'יי האגדי. "הוא חי בארה"ב וכשהוא בפסטיבל הגדולים הוא בדרך כלל בבמה המרכזית ואני בבמות של הטראנס. כשהוא התחתן דיברנו ובירכתי אותו".

כמו טייסטו, גם פרי קורסטן היה נוהג לבקר כאן המון בעשור הראשון של שנות ה-2000 וגם במחצית הראשונה של העשור הקודם. בפעם האחרונה הופיע כאן ב-2014, אך הוא עדיין זוכר את הוייבים הייחודיים של הקהל הישראלי. "אני תמיד הרגשתי שהקהל הישראלי מאוד מסור. אתם באמת מכירים את המוזיקה וזה שונה ממקומות אחרים בהם הקהל רוקד בלי לדעת מה הדיג'יי מנגן בכלל. בנוסף לזה, קשה לשכוח את יכולת העמידה של ישראלים, אתם יכולים לחגוג במסיבה שעות על גבי שעות".

אחד מהפרויקטים המרכזיים של אגדת הטראנס הוא "Unity", שמטרתו לאחד את הז'אנרים השונים של הטראנס תחת מקשה אחת. ההכנסות מהפרויקט הולכות לקרן "Save The Music" של VH1, שמתמקדת בהחזרת תוכניות ללימוד מוזיקה בבתי ספר ציבוריים בארה"ב. "תכננו לקיים את זה רק ב-2018 אבל החלטנו להמשיך, זה לא מזיק לשתף פעולה עם דיג'ייז שונים וזה תמיד כיף. הקולאב הקרוב שלי בפרויקט יהיה עם קיארן מקולי המוכשר".

אתה חושב להרחיב את הפרויקט לז'אנרים אחרים מלבד לטראנס?
"כן. התחלנו עם טראנס שזה הז'אנר שלי, אבל אני חושב שיש כל כך הרבה ז'אנרים שנמצאים בתקופה כל כך נפלאה מבחינה מוזיקלית, במיוחד טכנו".

לאן אתה חושב שז'אנר הטכנו ילך?
"טכנו יישאר פופולרי כי טכנו תמיד היה פופולרי. אנשים קוראים לזה טכנו, אבל בשבילי זה טראנס. באופן אירוני כל מה שאמני הטכנו הגדולים מנגנים זה טראנס בשבילי".

"מאוד קשה לנבא לאן הרוח האלקטרונית נושבת, בארה"ב למשל הטכנו לא מצליח כמו כאן, שם מוזיקת הבייס (דאבסטפ, טראפ) נהייתה עצומה ופה היא לא כל-כך פופולרית. אין לי מושג אם הקורונה תאחד דווקא את הטעם המוזיקלי של ארה"ב ואירופה הוא שמה הפערים יגדלו, אבל זה בהחלט מעניין".

מלבד לעבודה בסטודיו, קורסטן ניצל את הזמן כדי להיות עם המשפחה, דבר שקשה לו לעשות בשגרה של כמעט 100 הופעות בשנה. "אני חייב להיות כנה, עם כמה שאני שונא את הסצנה בלי הופעות כרגע ובלי יכולת לראות מתי זה יגמר, זה ממש נחמד להיות בבית", מודה הדיג'יי. "אני נהנה לבלות עם אשתי והילדים".

אתה חושב שהזמן הזה עם המשפחה שהדיג'ייז נהנים ממנו ישנה משהו בשגרה המשוגעת של מאות הופעות בשנה?
"בחודשים הראשונים שנוכל להופיע הרבה דיג'ייז יגידו 'זה מעולה, מצאתי איזון' אבל לצערי, אני יודע איך העולם הזה העובד. ברגע שנשאב לזה שוב זה יאכל אותנו חיים ונחזור למצב שבו אנחנו מופיעים כמו מטורפים".

אחד הקטעים המצליחים בקריירה והטראק שהפך אותו לשם דבר בתעשייה האלקטרונית הוא הרמיקס שלו ל"Adagio For Strings". עם השנים, זכתה היצירה האלמותית של סמואל ברבר ללא מעט רמיקסים ועיבודים מחודשים של דיג'ייז מובילים ביניהם טייסטו, ארמין ואן ביורן, וויליאם אורביט ולוקאס & סטיב. "זה קטע מאוד אמוציונלי", מספר קורסטן בהקשר של סוד הקסם בקטע. "בשבילי זה היה הפסקול מפלאטון. הסצנה והדרך שבה השתמשו בו הייתה מבריקה. לא משנה אם אתה מוריד את הקצב שלו או מעלה אותו. ההצלחה של הטראק של וויליאם אורביט ושל הרמיקס שלי הפכה את הקטע לכזה שאם אתה ממקסס אותו אתה זוכה לפופולריות מיידית".

חוץ מהגרסה שלה, איזו מהגרסאות האלקטרונית לשיר אתה הכי אוהב?
"של טייסטו. חסר לי שם הקטע השני של המלודיה, זה אולי החלק הכי חשוב במלודיה והוא לא השתמש בה אבל אני אוהב את האנרגיה שיש ברמיקס שלו".

מתי נראה אותך שוב בישראל?
"אני אשמח להגיע. לפני הטירוף של הקורונה היו לנו כמה בקשות ממועדונים בישראל אבל אני לא יודע איפה זה נעצר. אני כן יודע שמשהו התבשל ואני מקווה שאחרי הקורונה נצליח לגרום לזה לקרות".