הוא היה אחד מהדיג'ייז המובילים בסצנת ההיפ-הופ המקומית בתחילת העשור הקודם, הוציא מספר רמיקסים ששרפו רחבות, ועבד עם כמה מהאמנים המובילים בישראל, ביניהם סטטיק ובן אל. אלא שאז, גילה את עולם החתונות, והפך לדיג'יי מבוקש במיוחד לאירועים.
ועדיין, רותם לב-רן, אותו רובכם מכירים כדיג'יי סמיליי, מופיע בדרך קבע באירועי סטודנטים ואף הספיק לחמם כמה מהאמנים הגדולים בעולם בארץ, ביניהם ג'ייסון דרולו, שון פול וג'סטין ביבר. בראיון עם mako, מספר לנו לב-רן על כיצד הפך לאחד הדיג'ייז האהובים בישראל. "התחלתי ב-2006, ממש איך שהשתחררתי מהצבא. הייתי בן 20 וישר התחלתי לעסוק במוזיקה. בהתחלה נמשכתי מאוד להיפ-הופ ולמוזיקה השחורה כי בן דוד שלי, אמיר פז (בייבי ג'י מכלא 6), היה דיג'יי. כשרציתי להיכנס לעולם הזה הוא אמר לי 'אני אעזור לך' ובאופן טבעי זה גרם לי להיחשף להיפ-הופ. תקלטתי במשך שנים במועדונים כמו 'ג'י-ספוט', 'ריץ'' ו'במורפיום'".
מה הוביל אותך להתחיל להפיק?
"ראיתי שיש הרבה דיג'ייז והרבה תחרות אז אמרתי לעצמי שכדי להתבלט, צריך להפיק שירים משלי. בארץ לא מעניין את האנשים הטכניקה ואיך אתה מנגן על פטיפון וכו'. אתה צריך להיות בולט בסטייל. בהתחלה למדתי לבד, ובהמשך הלכתי ללמוד בסלע סקול".
בשנת 2012, שחרר יחד עם רון בי ועומרי 69 את "סמיילי בפנים", שזכה להצלחה במועדונים. "זה שיר שממש מדבר עליי, על החיים שלי ופתאום היו מנגנים אותו דיג'ייז אחרים. שבוע שעבר שלחו לי סרטון מ'הברקה' בבאר שבע וניגנו את זה שם. כשהטראק הצליח, התחלתי לקבל הזמנות לנגן בכיכר המדינה, בפסטיבלים וכו'".
איך מזה מגיעים לעולם החתונות?
"ב-2010 הגעתי לנגן במועדון, וזוג בליינים שאני מכיר בא ואמר לי 'שמע רותם, אנחנו מתחתנים ואנחנו רוצים שתהיה הדיג'יי שלנו'. בפגישה הם אמרו לי שהם אוהבים גם את מה שיש בטומורולנד - האוס, טראנס וכו'. נכנסתי לעולם הזה של החתונות והתעמקתי בז'אנרים השונים".
איך עושים מעבר מחתונות, למסיבות סטודנטים ואירוע נוער? במה זה מתבטא מבחינה מוזיקלית?
"יש פערים מוזיקליים בין קבוצות הגיל השונות. היום זה קצת יותר מעורבב, אבל בעבר לא הייתי יכול לנגן לקהל של סטודנטים שיר של נועה קירל. היום הפערים קצת הצטמצמו, אבל עדיין צריך לדעת מי הקהל שלך. בפנג'ויה לצורך העניין אני יודע שרוצים מוזיקה אלקטרונית סטייל טומורולנד. EDM לפנים".
הזכרת את הפנג'ויה, מה אתה חושב על ההתפתחות של הפסטיבל לאורך השנים?
"זה מטורף. כשהפנג'ויה התחיל היו 1,000 סטודנטים והיום זה סוג של טומורולנד מקומי. פעם היו לוקחים מלון אחד והיום לוקחים את המלונות הכי גדולים באילת".
"כשאקסוול ואינגרוסו אמרו לי שהסט שלי היה מגניב ידעתי שעשיתי את שלי"
אחד משיאי הקריירה של סמיילי עד כה הגיע בשנת 2017, אז הופיע מול כ-50 אלף צופים כמופע החימום של ג'סטין ביבר בפארק הירקון. סמיילי סיפר כי האתגר הגדול היה ליצור סט שמשלב גם את המוזיקה שהאמן אוהב, וגם כזו שתרצה את הקהל הרחב. "צפיתי בראיונות של ביבר וניסיתי להבין איזה מוזיקה הוא אוהב. לשמחתי, גיליתי שהוא ממש אוהב אולד סקול היפ-הופ. האתגר שלי היה מצד אחד לרצות אותו ומצד שני לרצות את 50 אלף המעריצים בפארק. כך יצא שניגנתי סנופ דוג, לצד שירים של סטטיק ובן אל".
יצא לך גם לחמם את אקסוול ואינגרוסו. איך מרגישים כשעולים לפני דיג'ייז כל-כך גדולים?
"הלב שלי באמת התפוצץ. אני זוכר שצילמו את המופיע וראיתי סרטונים והכל והייתי כל-כך לחוץ שלא זכרתי כלום. הם בטופ של הדיג'ייז בעולם ואתה יודע שהם בחדר האמנים מאזינים לך. אתה גם לא יכול לעלות גבוה מדי בסט כזה כדי לא לשרוף אותם. בסוף הסט, כשהם דיברו איתו ואמרו שהסט שלי היה מגניב ידעתי שעשיתי את שלי. זה אחד משיאי הקריירה שלי".
כיום, אתה כמעט ולא מחמם דיג'ייז שמגיעים לארץ. למה בעצם?
"עניין של לוחות זמנים, החתונות השתלטו לי על היומן. בדרך כלל בהופעות כאלה את החימום סוגרים שבוע-שבועיים מראש ואני בדרך כלל כבר סגור לחתונה".
זה גם הרבה פחות משתלם כלכלית.
"נכון. בדרך כלל באירועים כאלה הכסף הוא לא גדול, אם יש כסף בכלל. עם זאת, התמורה שאתה מקבל מבחינת הפרסום במדיה, בעיתונות וברשתות החברתיות גדולה. אתה נחשף לקהל אדיר".
מה אתה חושב על התרבות הזו של לא לשלם לדיג'ייז מקומיים?
"זה קורה רק במוזיקה האלקטרונית. אני תמיד מתלבט כי מצד אחד אתה אומר 'זו העבודה שלי'. אני דיג'יי, מזה אני מתפרנס ומפרנס את משפחתי. מצד שני, התועלת שאתה מקבל מהפרסום הובילה לזה שלי לפחות זה השתלם".
סמיילי, שניגן במסיבת ההפתעה שארגן סטטיק לבן אל, מספר על הקשר שלו לצמד. "את סטטיק אני מכיר מהעולמות של מועדוני ההיפ-הופ. הוא היה מבלה במסיבות בהם תקלטתי בתור ותמיד היינו חברים. כשיש מסיבה או אירוע הם פונים אליי".
מה עם החתונה של סטטיק? אתה תנגן שם?
"יכול מאוד להיות ואני מקווה שזה יקרה. כרגע זה בשלב הדיבורים".
"לנגן ביותר מחתונה אחת בערב זה לא מקצועי"
ב-2012, הקים סמיילי את "Single Drum", חברה המציעה שירותי מוזיקה שונים לחתונה. "עם הזמן כשצברתי ניסיון בעולם החתונות, ראיתי שפתאום אני מקבל על כמה תאריכים פניות של מספר זוגות. בהתחלה העברתי את זה לדיג'ייז שהם חברים, אבל החלטתי להקים חברה עם דיג'ייז שאני אוהב ומכיר ואיתם אני הולך. כיום, זוג יכול להזמין אצלנו דיג'יי, סקסופוניסט ולהקה. אנחנו יודעים להמליץ גם על צלמים וכו' שאני יודע שיעשו עבודה טובה".
בכמה חתונות אתה מנגן השנה?
"ב-2019 עשיתי 120 חתונות. אני מאמין שהשנה הזו תהיה עמוסה לא פחות".
יצא שניגנת ביותר מחתונה אחת בערב?
"לא, זה לא מקצועי. הזוג שמשלם מצפה שתהיה איתו מההתחלה ועד הסוף".
סמיילי שיתף אותנו בסיפור שהוא אוהב במיוחד מחתונה בה תקלט לא מזמן. אותה חתונה, אשר התקיימה ביפו, התחילה כמסיבה רגילה ונגמרה בטוורקינג של הכלה על הבר. "לא מזמן ניגנתי בחתונה של ישראלי שעבר לארה"ב וזכר אותי מהמסיבות בהן תקלטתי. הוא התחתן עם כלה אמריקאית מניו-יורק שלא ידעה מילה בעברית. זו חתונה שהתחילה ב-17:00 כדי שהחופה תהיה בשקיעה. המסיבה התחילה ב-20:00 והסתיימה ב-5-6 בבוקר. כמעט עשר שעות של טירוף בלי הפסקות ובלי כלום. בשלב מסוים, החתן והחברים שלו היו גמורים ונטשו את המקום. הכלה וכל החברות האמריקאיות נשארו ועשו חגיגה. הכלה עלתה על הבר יחד עם החברות ורקדה טוורקינג. בשלב מסוים היא אמרה לי 'רותם, די, אתה יכול לעצור'".
איך מנגנים סט כזה ארוך? מניח שלא הכנת את עצמך לזה.
"לא תיארתי לעצמי שאני אנגן כל-כך הרבה. ניגנתי כל סגנון אפשרי – מאלביס, דרך טוויסט ועד פסיי טראנס. האמריקאים מאוד אוהבים EDM, ניגנתי שם שירים ששנים לא ניגנתי. זה היה מטורף".
לסיום, מה נראה מסמיילי ב-2020?
"לאחרונה בוערת בי שוב התשוקה ליצור. אני עושה עכשיו רמיקס רשמי ל'דיבור נגוע' של סטפן ומרגי שאמור לצאת בקרוב. תהיה עוד מוזיקה מקורית. אולי משהו עם אליעד וגם משהו עם רותם כהן".