רובכם מכירים את קבוקיז (דן שצ'יץ', 26 מנתניה) כאחד מהדיג'ייז המובילים בסצנת ההיפ הופ המקומית, אבל כשהוא לא על העמדה ומרים עם הם היפ הום לוהט, הדיג'יי המוכשר עסוק בעיקר בהפקת מוזיקת פיוצ'ר בייס, במטרה לפרוץ בשוק הבינלאומי. "בגיל 18, עוד לפני שהייתי דיג'יי, נחשפתי ל-FL סטודיו (תוכנה להפקת מוזיקה)", הוא מספר בראיון עם mako. "הסתקרנתי, שאלתי חברים על התוכנה והתחלתי לקרוא מדריכים ולראות סרטונים ביוטיוב".
מאיפה הגיעה האהבה לבייס?
"זה התחיל מדראם נ' בייס. כפארקוריסט, בכל הסרטונים של הפארקוריסטים מאנגליה הייתה מוזיקת דראם נ' בייס וככה למעשה נחשפתי למוזיקה אלקטרונית. הייתי מפיק דראם נ' בייס ברמה ממש לא גבוהה. כשנחשפתי למפיקים כמו ראסטי ופלום גיליתי את הפיוצ'ר בייס. התחלתי לקרוא, להיחשף ולהתמקד בז'אנר".
מה עם EDM?
"כמו כולם בערך גם לי הייתה תקופה של ביג רום ו-EDM ועפתי על זה בגלל טומורולנד, אבל זה ירד. תמיד נמשכתי לאנדרגראונד ולבייס".
קצת קשה בארץ כי זו סצנה לא ממש גדולה
"יצא לי לנגן כמה פעמים בבייס. קאמפ סטים של טראפ עם נגיעות של פיוצ'ר וזה היה מטורף. לנגן מוזיקה מקורית שלך זה לגמרי פסיכי ואני מקווה שזה יתפתח, אבל לצערי זה לא הכיוון בארץ".
למה לא?
"כי כרגע הטכנו שולט על הסצנה. אחרי הקורונה אני מאמין שהיפ הופ יתחזק וייתן פייט לטכנו, אבל אני לא חושב שהבייס יחזור לימי הזוהר שלו בארץ כמו ב-2012-2013. זו גם הסיבה שאני מנגן היפ הופ".
"אני רוצה להיות בקדמת הבמה"
כאמור, בעוד בהפקה הוא מתעסק יותר במוזיקה אלקטרונית, על הרחבה הוא מתמקד בהיפ הופ. "בפעם הראשונה שתקלטתי ניגנתי סט טראפ. מאז ומתמיד טראפ אלקטרוני והיפ הופ השתלבו ביחד, אבל עם הזמן הטראפ האלקטרוני דעך. אנשים שבאו למסיבת היפ הופ, והיו מנגנים שם טראפ אלקטרוני היו מסתכלים מוזר על הדיג'ייז וטענו שזה כבד מדי. לאט לאט, עשיתי את המעבר מטראפ אלקטרוני למוזיקה שחורה. החיבור עם היפ הופ תמיד היה שם, אבל מבחינת הפקה זה לא עניין אותי יותר מדי. יש לי שלושה שירים שהפקתי עם אורטגה אבל אני יותר מפיק היפ הופ למגירה, אני לא מתמקד בזה כרגע כמפיק".
למה בעצם?
"אני רוצה להיות בקדמת הבמה. להיות דיג'יי-מפיק בפרונט ולא להיות המפיק שעושה ביטים ולא מכירים".
במאי האחרון, שחרר את "Virtual Vortex", טראק חדש ומקורי שלו בלייבל הנחשב Trap City. הטראק מצטרף לשורה של טראקים נוספים שהפיק כשהמטרה היא לפרוץ לשווקים בינלאומיים. כדי לעשות זאת, קבוקיז ממש לא פוסל מעבר לארה"ב. "אני מקווה שמתישהו יצא לי לעשות רילוקיישן, ממש מעניין אותי לחיות בקליפורניה כמה חודשים כדי להבין את הוייב".
קבוקיז, שמשתדל לשלב מוזיקת היפ הופ מקומית בסטים שלו, חושב שהאמנים המקומיים לא זוכים למספיק קרדיט. "לא הרבה דיג'ייז מנגנים היפ הופ ישראלי וחבל. הם חושבים שזה מבריח קהל אבל ברוב המקרים זה פשוט לא נכון. בלי קשר, זה מאוד חשוב לתמוך באמנים המקומיים. אם אנחנו הדיג'ייז לא נעשה את זה אז מי יעשה את זה?".
בין הסגרים
בתחילת השנה, ניגן קבוקיז באופן קבוע בכמה מהמקומות הבולטים בתל אביב ביניהם אטלנטה, בוקסה וכולי עלמא. כשנגיף הקורונה התפרץ והמועדון נסגרו, קבוקיז מודה כי הסגר השפיע עליו בצורה קשה. "לקחתי את זה מאוד קשה. פתאום אין עבודה ואין שום דבר, ומצאתי את עצמי חוזר להורים. הייתי בדיכאון ולא הצלחתי בכלל לקום מהמיטה. גם כשאני לא מתקלט, אני רגיל לצאת, אני מאוד אוהב את חיי הלילה. סדר היום שלי הוא לקום, להפיק ולצאת - ופתאום זה שינוי שגרה מטורף".
איך התמודדת עם זה?
"זה לקח זמן, אבל החלטתי להמיר את הזמן הפנוי להפקה וכתוצאה מזה, הפקתי EP שכמעט מוכן. אני מאמין שהוא יצא בתחילת 2021 בתקווה שיהיה לייבל שיחתים את זה".
איך הרגשת בין הסגרים, כשכן היה אפשר לתקלט?
"התקלוט הראשון של היה ברדיו E.P.G.B וכמעט בכיתי, זה היה מטורף. בין הסגרים בכל מקום היה מלא עד אפס מקום בהתאם למגבלות כמובן, אנשים רק חיפשו לצאת".
כשנשמעים יותר ויותר קולות שקוראים למרד מצד בעלי עסקים, קבוקיז חושב שגם לאנשי חיי הלילה יש נקודת שבירה וטוען שאם לא ידאגו להם מבחינה כלכלית או יציגו מתווה מסוים, בעלי המועדונים יפתחו לבסוף ללא אישור. "זה יכול לקרות ואם יפתחו ללא אישור, אני איתם. אני מקווה שזה ייפתח בצורה חוקית, אבל אם לא אנחנו נשים לזה סוף מתישהו".
איך יראו חיי הלילה אחרי הקורונה?
"תהיה חזרה מטורפת לגמרי. אני מכיר הרבה אנשים שפשוט מתים לצאת. גם אני יעיד על עצמי ואשים את התקלוט בצד – אני פשוט רוצה לצאת. אפשר ללמוד גם לא מעט מהתנפלות על חיי הלילה אחרי הסגר הראשון, המקומות היו מלאים לגמרי ואנשים חיכו בחוץ שעות".