כבר דיברנו על טירוף הקוקטיילים שמשתולל בארץ ובעולם - אבל כנראה לא נפתיע אתכם אם נספר שזה לא תמיד היה ככה, בעבר, קוקטיילים טובים היו מצרך די נדיר, ובשביל לשתות משקה ברמה היינו צריכים ללכת לברים מאוד ספציפיים שבדרך כלל היו גם יקרים משמעותית הרבה. היום התחושה היא כבר שלא משנה על איזה כיסא תנחתו בתל אביב - מישהו ישקשק לכם משהו מוצלח שיקלע בול לטעמכם.
אחת מהסיבות להצלחת סצנת הקוקטיילים בתל אביב ובכלל היא חומרי הגלם המצוינים אותם ניתן לייבא היום לארץ הרבה יותר בקלות מבעבר. אם להיות יותר ספציפיים - אז אחד מאותם חומרי גלם הוא ללא ספק האנגוסטורה ביטר (,ליקר מריר"); קיים סיכוי גבוה שראיתם אותו מוצג לראווה בבר האחרון בו ישבתם, ויש משהו בעיצוב שלו שקונה את כולם. אבל מה הסיפור שמסתתר מאחוריו? ולמה הוא נראה ככה? וממה בכלל הוא מורכב? במגזין ה-esquire דאגו לאחרונה לתמצת את סיפורו של הליקר המדובר בשביל שבפעם הבאה שתגיעו לבר האהוב עליכם תוכלו לדעת מהו אותו בקבוק ותוכלו להשוויץ קצת מול הברמנית.
תרופה לכאבי בטן
בשנת 1824 מנתח גרמני בשם יוהאן גוטליב בנג'מין סיגרט אשר שירת בצבא ונצואלה פיתח את המשקה על מנת לעזור לחיילים עם כאבי בטן מהם סבלו. לאחר כמה שנים הבין את הפוטנציאל ב"תרופה" שרקח והחל למכור אותה. המשקה עצמו היה מורכב בעיקר מעשבים ותבלינים, ובשנת 1830 הוא ייסד מזקקה באופן מסחרי בעיר אנגוסטורה ששמה הפך לסיודד בוליבר. בשנת 1875 המזקקה כבר עברה לטרינידד וטובגו.
העיצוב המשונה
חוץ מהפקק הצהוב שמעניק לבקבוק מראה של תרופה - מה שבאמת תופס את העין היא התווית הגדולה. גדולה מדי. האגדה מספרת שביום בו הבנים של סיגרט השתלטו על העסק, הם רצו להוציא את המשקה לשוק הפתוח והחליטו להירשם לתחרות טעימות. בגלל שהם נזכרו בעניין ממש ברגע האחרון, הם היו צריכים לזרז עניינים, אז אח אחד דאג לבקבוקים והשני דאג לתווית. מה שיצא לבסוף זו תווית שלא תואמת בעליל את הבקבוק, ולמרות שאנגוסטורה הפסיד בתחרות - התווית נשארה ובהחלט הצליחה ליצור להם סוג של סימן היכר.
מתכון סודי לחלוטין
לכאורה, רק חמישה אנשים בכל העולם יודעים את השילוב המדויק של העשבים והתבלינים שמרכיבים את הליקר, ובגלל שהם היחידים שמחזיקים במתכון - הם כרתו ברית ונשבעו שלעולם לא יטוסו יחד כדי שחלילה המתכון הסודי ייעלם מן העולם. יותר מזה - הם אפילו הגזימו וקבעו שלא יאכלו יחד באותה המסעדה בשביל שחס וחלילה לא יקרה הנורא מכל, וכך הוסיפו לאגדה סביב המשקה המיוחד שהפך בשנים האחרונות לאחד הפופולריים בעולם.