וויסקי יפני? באמת? מתברר שכן, יש דבר כזה, והתופעה הזו מתפשטת בענף האלכוהול כמו מכירות של מזקקה לא חוקית. מתברר שהפופולריות של הספיריט האסייתי לאורך השנים האחרונות רק הלכה וגדלה, ובזמן שאתם מופתעים איך בכלל המשקה הסקוטי (או האירי, תחליטו אתם) היגר לו למזרח הרחוק, אנחנו צללנו וגילינו שיש לו לא מעט היסטוריה בארץ השמש העולה.
זה מתחיל בתור הזהב של המשקה ביפן, ממשיך אל הדרכים הייחודיות של התושבים המקומיים לשתות אותו ומגיע עד לחוקים המשונים שיש להם בכל הקשור למשקה הפופולרי - בקיצור, הנה כמה עובדות שאתם חייבים לדעת על וויסקי יפני:
תעשייה צעירה
לעומת תעשיות הוויסקי של אירלנד, סקוטלנד וארה"ב, המזקקות היפניות הן עניין חדש יחסית, ופועלות פחות מ-100 שנה. האדם אליו מתייחסים בתור חלוץ הוויסקי היפני הוא מסטאקה טקצוּרו (Masataka Taketsuru), אשר למד את רזי הזיקוק בסקוטלנד לאחר מלחמת העולם הראשונה. מאוחר יותר, הוא מונה לנהל את מזקקת Yamazaki ופיתח את הוויסקי היפני הראשון - Suntory.
נא לדייק: Whisky!
ברוב העולם ניתן לאיית את שמו הגנרי של הספיריט בשתי דרכים: הדרך הסקוטית (Scotch Whisky) והדרך האירית (Irish Whiskey). שתי הדרכים נכונות כי שתיהן מתייחסות למילות מקור שונות. ביפן בכלל מאייתים את שמו הגנרי של המשקה בדרך הסקוטית, ללא האות E הנוספת – למה? בעיקר בגלל הקשר ההיסטורי שלהם עם המזקקות בצפון בריטניה.
תור הזהב של הוויסקי היפני
מלחמת העולם ה-2 נחשבת לאחת מתקופות השפל הנוראיות ביותר במאה ה-20 - אבל לא הכל הקשור לתעשיית הוויסקי היפנית. על פי הדיווחים, המכירות של מותגי הוויסקי Suntory ו-Nikka הרקיעו בזמן המלחמה לאחר שהבעלים חתמו על הסכם אספקה לכוחות הצבאיים של יפן. למעשה, תקופת המלחמה הוגדרה בתור "הזמן הטוב ביותר למכירת וויסקי בקיסרות".
הוויסקי היפני הוא לא תמיד יפני
בניגוד לסגנונות וויסקי אחרים, כמו Scotch או טנסי וויסקי, אין הגבלות או תקנות לוויסקי יפני. הפרצה הזו עשויה להיות בעייתית עבור אלו שמעוניינים לשתות וויסקי יפני מקורי בגלל יבואנים מקומיים שמנצלים את המצב. על פי הדיווחים, חלקם נוהגים לייבא וויסקי מרחבי העולם, ליישן אותו ביפן במשך כמה שנים ואז לשווק אותו בתור וויסקי יפני אמיתי - ראו הוזהרתם!
יפנים שותים הייבּוֹל
אז כתבנו על כך שתור הזהב של הוויסקי היפני היה במלחמת העולם ה-2. השפל הגרוע בתולדות שוק הוויסקי המקומי לעומת זאת הגיע בתחילת המילניום, ומי שאחראי על החזרת הפופולריות של המשקה היא מחלקת השיווק של וויסקי Suntory המקומי וקמפיין ההייבּוֹל שלהם שקרא לתושבים לשתות את המשקה בכוס קוקטייל קלאסית. הקמפיין ההוא הצליח כל כך, שהתושבים החלו לשתות את הקוקטייל גם עם וויסקי מיובא.
נשים יפניות מאוד אוהבות קוקטיילים על בסיס וויסקי
עם הופעתו לראשונה בתחילת המאה ה-20, הוויסקי נמכר בתור משקה לגברים בעלי הכנסה בינונית עד גבוהה. "המוסכמה" הזו השתנתה באמצע העשור הנוכחי בזכות תוכנית הדרמה היפנית Massan - המגוללת את סיפורו של גבר מקומי שמתחתן עם אישה סקוטית. בזכות אותה התוכנית נרשמה עלייה ניכרת בצריכת וויסקי בקרב נשים יפניות - אם כי רובן צורכות אותו בקוקטיילים מאשר "נקי".
יותר ממיליון שקלים
כמו כל מותגי הוויסקי המובילים, גם מחירי הוויסקי היפני נעים מעשרות דולרים כמחיר התחלתי, ועד מאות ואלפי דולרים למותגים היקרים באמת. למרות זאת, רק וויסקי אחד הגיע להימכר במאות אלפי דולרים. בינואר 2018 דווח על כך שמהדורת ה-Yamazaki 50 yrs. Single Malt נמכרה במכירה פומבית במחיר מטורף של 300 אלף דולר (כ-1.07 מיליון שקלים). על פי החישובים, כל כוס שלו שווה יותר מ-16 אלף דולר - ובזמן שהטעם שלו אולי מופלא 0 ההנגאובר מרגיש בדיוק אותו הדבר.
אמריקאים שותים הכי הרבה וויסקי יפני
כבר בנו שהפופולריות שלו רק הלכה וגגדלה בשנים האחרונות, אבל אף אחד לא שותה אותו יותר מתושבי ארה"ב. בזמן שהמספרים המדויקים לא ממש ברורים, ניה ווייט, דוברת חברת Suntory Whisky, טוענת שאין לאמריקאים מתחרים בכל העולם בכל הקשור לצריכת וויסקי יפני. אחריהם אגב, מגיעים הבריטים והצרפתים.
וויסקי יפני הוא בעיקר בלנדד
בעוד שוויסקי סינגל מאלט מוגדר לרוב בתור המשקה המיוחס יותר, רוב הוויסקי שמזוקק ביפן הוא בכלל בלנדד (כלומר מעורבב). אגב, העובדה הזו נכונה גם במערב, אם כי במספרים נמוכים יותר. יש נטייה לחשוב שבלנדד וויסקי מוגדר כפחוּת וזול יותר לעומת הסינגל מאלט, אך הסגנון אהוב מאוד ביפן וגם במדינות נוספות במזרח הרחוק.