כשהמהלכים על כר הדשא אינם מספקים ריגוש, טבעי שהמבטים מופנים אל הנעשה ביציעים. וכששם המשחק, בשורה התחתונה, הוא כסף (והרבה!) כדאי לשים לב למהלכים השיווקיים הנעשים מאחורי הקלעים. אחד המהלכים המבריקים נעשה על-ידי חברת הבירה 'בוואריה'. בטקטיקה של פרסום גרילה חשפה החברה 36 בלונדיניות בלבוש צמוד המבליט את גזרתן ובצבע המסורתי של הולנד, כתום.
כידוע, רק לספונסרית הרשמית באדווייזר מותר לפרסם את מותג הבירה שלה בתחומי האיצטדיון. בחברה ההולנדית ידעו זאת כמובן, ולכן השתמשו במארב (ambush marketing) על-מנת לזכות בתשומת הלב. שתיים מהבלונדיניות נעצרו ויצרנית בוואריה השיגה את מה שרצתה.
כמובן שאף עורך לא יוותר על סיפור כזה ועל ההזדמנות לפרסם תמונה של 36 בלונדיניות חטובות. באנגליה, מדינה בה התקשורת ידועה בגוון הצהבהב שלה, הגיעה הפרשה לעמודים הראשיים, ואתר האינטרנט של בירה בוואריה הפך מזניח לחלוטין למקום חמישי בין אתרי מותגי הבירה.
ברור, שהחברה ההולנדית לא המציאה את הגלגל. אחת התמונות הידועות בשיווק האמבוש היא זו של ברק אובמה מ-2008 חוגג את נצחון הדמוקרטים ומאחוריו שלושה גברים לבושים בתיאום מושלם בחולצות של מותג האופנה 'אברקומבי אנד פיטץ''.
אמבוש אחר הגיע מכיוונו של האצן לינפורד כריסטי, באולימפיאדת 1996. כריסטי הגיע לבוש בטרנינג של פומה באירוע שנותנת החסות הרשמית שלו הייתה ריבוק וחולל שערורייה.
אוהדות הולנד (שי לוי) | צילום: מערכת ONEעל-כך יש להוסיף את האמבוש של נייקי, שעליו נכתב במדור זה, כאשר חברת הספורט האמריקנית הצליחה לגנוב את ההצגה ולזכות ביותר אזכורים בתקשורת מאשר יריבתה אדידס, נותנת החסות הרשמית למונדיאל.
פרופסור סיימון צ'אדוויק, מומחה לשיווק ספורט מאוניברסיטת קובנטרי, אמר לסוכנויות הידיעות בנושא זה, כי חברות מוציאות בשנה 43.5 מיליארד דולר על חסות רשמית באירועי ספורט גדולים: "הן דורשות אקסקלוסיביות, כך ששיווק אמבוש יכול להיות בהחלט טורדני לחברות שמבזבזות סכומים אדירים עבור החסויות הרשמיות".
צ'אדוויק, הרואה את הקרב בין הספונסריות הרשמיות לחברות האוברות כמאבק בין השגרתי ליצירתי, ביקש להדגיש, כי "כיום ניטש ויכוח האם חסות רשמית היא כלי יעיל להגדלת מכירות".
בירה בוואריה (רויטרס) | צילום: מערכת ONE