נהגים במשאיות שמשקלן מעל 15 טון משתכרים בממוצע 20,000 שקלים (ברוטו). כך עולה מנתוני איגוד המובילים בישראל. על פי סקירת השכר, נהגים המובילים מכולות משתכרים כ-12,000 שקלים ברוטו, אך רבים מהם מתמודדים עם בעיה נוספת - המתנות ממושכות בנמלים הפוגעות קשות בחברות ההובלה והנהגים, מבלי שמשולם להם שכר בגין שעות אלו.
בכל הנוגע למשאיות שמוגדרות 'משא רגיל' - עד 15 טון, השכר עומד על כ-14,000 שקלים בממוצע. גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, מציין כי הם מתריעים מזה שנים על מחסור משמעותי בנהגי רכב כבד, אך הבעיה אינה טמונה בשכר המשולם בענף: "המתנות חוזרות ונשנות של נהגי מכולות, הובילו לפרישה בהיקפים גדולים ומעבר 'סיטונאי' לעבודה כנהגי מוניות". לאיגוד אין נתונים חד משמעיים בנוגע למספר הנהגים שעשו הסבה למוניות, על אך על פי הערכות של גורמים בענף המוניות, מדובר על מאות שעברו בשנים האחרונות.
בעיה נוספת ומהותית עליה מצביע בן הרוש, היא אי ההכרה ברישיון נהיגה צבאי: חייל שנהג בצבא על רכב כבד לא זכאי לקבל באופן אוטומטי רישיון אזרחי והוא צריך לעבור את המרב"ד (המרכז הרפואי לבטיחות בדרכים) שנותן מענה אחרי כמה חודשים, לעיתים אף יותר. כמו כן, נהיגת משאית אינו מוגדר כמקצוע מועדף, המזכה את החיילים המשתחררים בקבלת פיקדון. במציאות אבסורדית בה חייל משוחרר צריך להשקיע 15 אלף שקל בהליך הוצאת הרישיון, רבים מוותרים על כך, מסביר הרוש.
הפרדוקס מתחדד עוד יותר על רקע התנאים המשופרים להם זוכים העובדים. בתחילת שנת 2017, נחתם הסכם קיבוצי בו נקבע בין היתר כי שכר המינימום הענפי יהיה גבוה תמיד במאה שקלים למעלה משכר המינימום הכללי במשק, ככל שיתעדכן. לדברי חיים מולכו, מנכ"ל משותף של חברת עוקץ שמספקת פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לניהול עובדים: "קיים צו הרחבה ישן שחל על ההסכם שקדם להסכם הנוכחי, כך שבסופו של דבר, כל הנהגים שמועסקים בחברות שעוסקות בתחום ההובלה בשכר - זכאים לקבל את התנאים המפליגים".
בן הרוש מותח ביקורת חריפה על משרד התחבורה: "הוא העדיף להשקיע 18 מיליארד בנמלים חדשים שעובדים 24 שעות, אך לא השקיע שקל על מנת להתמודד עם המחסור בנהגים, אז האבסורד הוא שבסוף אין מי שישרת את אותם נמלים". תלונותיו לא מסתיימות בזה והוא מבקר גם את גרירת הרגליים סביב סוגיית ההכרה " ניסינו מספר פעמים לקדם את ההכרה בנהג רכב כבד כמקצוע, בהפיכת המקצוע למקצוע מועדף, ובתחילת המלחמה משרד התחבורה אף דיבר על יבוא עובדים זרים לענף, אך דבר מכל אלה לא קרה ובינתיים עוד מבצע ועוד מלחמה, והמחסור בנהגים ממשיך לפגוע בביטחון ובכלכלה. כשהמשק יחזור לפעילות ויצטרכו הרבה נהגים להניע שוב את גלגלי המשק, מה יהיה אז?"
בכל הנוגע למשאיות שמוגדרות 'משא רגיל' - עד 15 טון, השכר עומד על כ-14,000 שקלים בממוצע. גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, מציין כי הם מתריעים מזה שנים על מחסור משמעותי בנהגי רכב כבד, אך הבעיה אינה טמונה בשכר המשולם בענף: "המתנות חוזרות ונשנות של נהגי מכולות, הובילו לפרישה בהיקפים גדולים ומעבר 'סיטונאי' לעבודה כנהגי מוניות". לאיגוד אין נתונים חד משמעיים בנוגע למספר הנהגים שעשו הסבה למוניות, על אך על פי הערכות של גורמים בענף המוניות, מדובר על מאות שעברו בשנים האחרונות.
בעיה נוספת ומהותית עליה מצביע בן הרוש, היא אי ההכרה ברישיון נהיגה צבאי: חייל שנהג בצבא על רכב כבד לא זכאי לקבל באופן אוטומטי רישיון אזרחי והוא צריך לעבור את המרב"ד (המרכז הרפואי לבטיחות בדרכים) שנותן מענה אחרי כמה חודשים, לעיתים אף יותר. כמו כן, נהיגת משאית אינו מוגדר כמקצוע מועדף, המזכה את החיילים המשתחררים בקבלת פיקדון. במציאות אבסורדית בה חייל משוחרר צריך להשקיע 15 אלף שקל בהליך הוצאת הרישיון, רבים מוותרים על כך, מסביר הרוש.
הפרדוקס מתחדד עוד יותר על רקע התנאים המשופרים להם זוכים העובדים. בתחילת שנת 2017, נחתם הסכם קיבוצי בו נקבע בין היתר כי שכר המינימום הענפי יהיה גבוה תמיד במאה שקלים למעלה משכר המינימום הכללי במשק, ככל שיתעדכן. לדברי חיים מולכו, מנכ"ל משותף של חברת עוקץ שמספקת פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לניהול עובדים: "קיים צו הרחבה ישן שחל על ההסכם שקדם להסכם הנוכחי, כך שבסופו של דבר, כל הנהגים שמועסקים בחברות שעוסקות בתחום ההובלה בשכר - זכאים לקבל את התנאים המפליגים".
בן הרוש מותח ביקורת חריפה על משרד התחבורה: "הוא העדיף להשקיע 18 מיליארד בנמלים חדשים שעובדים 24 שעות, אך לא השקיע שקל על מנת להתמודד עם המחסור בנהגים, אז האבסורד הוא שבסוף אין מי שישרת את אותם נמלים". תלונותיו לא מסתיימות בזה והוא מבקר גם את גרירת הרגליים סביב סוגיית ההכרה " ניסינו מספר פעמים לקדם את ההכרה בנהג רכב כבד כמקצוע, בהפיכת המקצוע למקצוע מועדף, ובתחילת המלחמה משרד התחבורה אף דיבר על יבוא עובדים זרים לענף, אך דבר מכל אלה לא קרה ובינתיים עוד מבצע ועוד מלחמה, והמחסור בנהגים ממשיך לפגוע בביטחון ובכלכלה. כשהמשק יחזור לפעילות ויצטרכו הרבה נהגים להניע שוב את גלגלי המשק, מה יהיה אז?"