לאחרונה בוצע סקר ייחודי באמצעות האתר 'לימודים בישראל STUDY', במסגרתו נתבקשו 2,114 הורים לילדים בגילאי 17-22 לדרג מה הן ההעדפות הלימודיות שלהם, או במילים אחרות – מה הם רוצים שהילדים ילמדו לאחר הצבא ובאיזה מקצוע הם יעסקו. בין יתר האפשרויות שהוצגו להן, היו גם נהגים מקצועיים ומכונאי רכב. על פי עיבוד הנתונים רק 0.2% מהנשאלים השיבו כי הם מעוניינים שהילדים ילמדו בבגרותם את תחום מכונאות הרכב. במילים אחרות מתוך 2,114 נשאלים – רק 4 השיבו על כך בחיוב. באשר לתחום הנהיגה – המצב חמור עוד יותר : רק 2 נסקרים השיבו כי הם סבורים שעל הילד להפוך לנהג מקצועי לאחר שירותו הצבאי.
מדוע תדמית תחום מכונאות הרכב והנהיגה המקצועית כל כך ירודה? האומנם מדובר על תחומים "נחותים"? על מנת להבין מה מקור ההסתייגות של ההורים, והאם באמת יש סיבה לסלידה שלהם מתחומים אלו, צללנו לשכר המשולם בהם ולתנאי העבודה ושוחחנו עם גורמים בכירים בתחום.
מכונאים:
על פי נתוני חברת עוקץ מערכות, שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם, השכר הממוצע בתחום מכונאות הרכב מתחיל ב 7,500 שקלים ברוטו ומטפס צפונה לגבהים שמגיעים גם ל-18 אלף שקלים, כתלות בוותק ובתפקיד. בהתאם לכך, מכונאי שיתמיד בעבודתו, יכול בהחלט להרוויח שכר נטו שחוצה בקלילות את רף 10 אלף השקלים. אז אם כך, מדוע גם תחום המכונאות סובל מתדמית כה ירודה? לדברי רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים: "כולם רוצים לעבוד בהייטק, אולם בניגוד לענף הזה, בו קים סיכון גדול להיפלט ממנו במסגרת גל פיטורים, או להפוך ללא רלוונטי, בענף המוסכים קיימת יציבות וביקוש הולך וגובר לידיים מיומנות. קיים פער בין תדמית 'העובד עם הצווארון הכחול', לבין המציאות בפועל – תהליך המחשוב שעובר ענף הרכב הופך את הסביבה לעתירת אתגרים וצעירים בעלי גישה טכנית יכולים למצוא בה מקום תעסוקה יציב ומעניין מאוד".
נהגי מוניות:
יהודה בר אור - יו"ר איגוד המוניות, מציין כי נהג מונית ממוצע מכניס בחודש כ-15 אלף שקלים לפני תשלום מיסים והוצאות; "עלויות האחזקה, ובכלל זה סולר, ביטוח ותיקונים – מקזזים לנו 50% מההכנסה. בסוף, במקרה הטוב, לאחר תשלום מס, נשאר לנו ביד סכום של 6-6.5 אלף שקלים". לדבריו "אני לא מתפלא ששום הורה לא רוצה שהילד יהיה נהג מונית – כי לקחו לנו את הכבוד של המקצוע הזה. עובדים כמו חמורים 12 שעות, ומביאים בסוף החודש פרוטות". בשורה התחתונה – בר אור אומר: "לא להתקרב לתחום. ומי שיכול – שיברח".
נהגי אוטובוס
שכר השעה של נהג אוטובוס ציבורי עומד על 48 שקלים ויעלה בינואר הקרוב ל- 50 ש״ח ברוטו, על רקע מחסור של כ- 5,000 נהגים כיום, העבודה הרבה והתגמול השולי ביחס למדד הזמן - נהגי אוטובוס עובדים בממוצע כ- 240 שעות חודשיות (היקף השעות למשרה מלאה במשק הוא 182 שעות). על 240 שעות, נהג יקבל ברוטו 11,500-12,000 בממוצע, ונטו של כ- 9,500-9,000 ש״ח. אז במציאות בה השכר נושק ל 10 אלף שקלים נטו – מדוע אין קופצים על ההזדמנות להיות נהגי אוטובוס? ת
תמר אוחנה, ראשת ענף תחבורה בארגון כוח לעובדים, מציינת בפנינו: "הענף סובל מתדמית ירודה שממשיכה להתדרדר ושורשיה בהפרטת הענף בתחילת שנות ה- 2000 וכניסתם של כ- 17 מפעילי תחבורה ציבורית פרטיים. הנהגים הפכו לעובדי קבלן, שכרם נשחק עד דק (ועלה בשנים האחרונות בעקבות מאבקים שהובלנו באיגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים". עוד לדבריה "התשתית הלקויה, העומס בכבישים, מחסור בחדרי נהגים, והמחסור באלפי נהגים יוצרים עומס כמעט בלתי אפשרי על הנהגים שכן מסכימים לעבוד בתנאים אלו. עם הפסקות מעטות, סידורי עבודה צפופים, מחסור בתאי שירותים בנקודות קצה רבות וחשש מאלימות כלפיהם שעולה בעשרות אחוזים בשנים האחרונות - אין פלא שחסרים נהגים רבים לענף ושילדים אינם שואפים לעבוד בתחום זה".
נהגי משאיות
מנתוני מועצת המובילים, עולה כי שכר נהג משאית נע בין 9-19 אלף שקלים בחודש ברוטו, כתלות בסוג המטען המובל ובשנות הנסיון שמאחוריו. בהתאם לכך, מתברר כי רק בתחום זה, רואים הנהגים בתלוש המשכורת שורת נטו שחוצה את רף 10 אלף השקלים בחודש. האם יש בכך תמורה הולמת למידת ההשקעה והסיכונים ?שאלנו את גבי בן הרוש יו"ר האיגוד דעתו בנושא: "יש פער אדיר בין התדמית הלקויה, לבין העשייה בפועל של נהגי המשאיות והפוטנציאל להתקדם בענף. גם למדינה יש אחריות לתדמית המעוותת. בסופו של יום, מדובר על עבודה עם שכר נאה בצידה, ומי שמועסק באיגוד מקבל תנאים סוציאליים, הטבות וסביבת עבודה בהחלט ראויה. הענף משווע לידיים נוהגות ואני מזמין את צעירי ישראל להצטרף למעגל הנהגים המרוצים".
לדברי עידו רוזנר, מנכ"ל אתר לימודים בישראל STUDY, "לא מעט מחקרים קובעים כי דור ה-Z תר אחר עניין ואתגר תעסוקתי - ולא בוחר תחום לימודים רק בגלל פוטנציאל השכר". בנוסף הוא מעיר, "על פי סקר שנערך לאחרונה, רק 60% מהצעירים לוקח בחשבון את עמדת ההורים בתהליך בחירת תחום הלימודים, כך שעובדה היא – על אף הסתייגותם של הורים רבים מתחומים אלו, לא מעט לומדים אותם ומשתלבים באותם הענפים".