גן העדן המוטורי בדובאי, שאת כבישיו ממלאים רכבי יוקרה ומכוניות ספורט בשווי מיליוני שקלים איננו מסביר פנים לתיירים שאינם בקיאים ברמת הענישה של מערכת האכיפה. חלק מן העבירות ה"כבדות" ביותר על הכיס הן עבירות שבישראל בקושי היו זוכות לנזיפה. כך לדוגמא, נהיגה בלי רשיון מבטיחה דוח בגובה 5000 דירהם (1 דירהם = 0.86 ש'), סטיה פתאומית 1000 דיהרם ונהיגה ברכב מרעיש 2000 דירהם. עבירות חמורות במיוחד לא בהכרח מחייבות קנס כספי במקום, אלא נשלחות ישירות לבתי המשפט להליך מזורז לקביעת העונש, תוך החרמה של כלי הרכב הנדון.
בפעמים אחרות, כמו במקרה של שלום, בחור ישראלי תושב נהריה שנפש עד לאחרונה בדובאי, אי ציות לחוק עלול להיות מדרון חלקלק במיוחד. "הם לא נורמליים. תראה לי עוד מדינה שעל אי ציות לתמרור עצור, אתה מקבל קנס של 30 אלף שקל. אני פשוט לא מאמין. הם באו אלי בקטע של אם אתה לא משלם את הדו"ח – אתה לא יוצא מהמדינה. זו עקיצה. בכלל לא ראיתי שהיה שם תמרור עצור. זו סחיטה. כל החיים שלי, ואני בן 36, לא שילמתי 30 אלף שקלים דוחות במצטבר", כך מגולל בפנינו שלום, שכל מבוקשו היה לטוס עם קבוצת חברים לאבו דאבי למספר ימים ולבלות, אך לא עלה בדעתו כי יחזור משם עם מכתש בחשבון הבנק.
עוד מספר לנו שלום כי המשטרה המקומית אף החרימה לו את הרכב לשבוע, מה שייקר משמעותית את הסיפור שכן הוא נאלץ בנוסף לשלם 5,000 שקלים בגין האחסנה במגרש המשטרתי. "באנו לעשות גוד טיים, שכרנו פרארי, אבל בחלומות הכי שחורים שלי לא חשבתי שזה יגמר ככה". למזלו של שלום, שלושת החברים שהיו איתו נרתמו לעזרתו שכן לדבריו, הוא לא הצליח לגייס את הכסף בגפו. "אני עם שלושה ילדים, משכנתא על הראש ו-2 הלוואות מהבנק, לא היה לי סיכוי לגייס את הכסף לבד, אני מודה לאלוהים שהצלחתי לצאת משם".
שלום אינו הישראלי היחיד שהתמודד עם המדיניות התקיפה של ממשלת אבו דאבי כלפי עבירות תנועה. לאחרונה התפרסם מקרה בו ישראלי שביקר באבו דאבי, נאלץ לשלם קנס בגובה 45 אלף שקלים לאחר שנתפס חוצה צומת באור אדום. על פי הפרסום ברשתות החברתיות, הלבורגיני ששכר, נתפסה ע"י המשטרה ואוחסנה במשך כחודש, מה שהביא לחיובו בתשלום נוסף של 15 אלף שקלים. באיחוד האמירויות לא מפרסמים נתונים בנוגע להיקף הישראלים שנתפסו נוהגים בניגוד לחוק, אולם על פי הערכה של מדריכי טיולים וגורמים מקומיים, מדובר על עשרות, שרובם ככולם שילמו קנסות גבוהים.
פה זה לא אילת
"הישראלים עדיין לא הפנימו שאבו דאבי זה עולם אחר. כאן יש חוק, הכל מרושת מצלמות ואין כאן חוכמות", מספר לנו אבשלום, מדריך טיולים לאיחוד האמירויות. "אין כאן אחי, תעשה טובה, אשתי בחודש תשיעי. יש פה אפס הקשבה לתירוצים". בין העבירות הנאכפות ביותר, גם עבירת מהירות מופרזת שגבתה מישראלים עשרות אלפי שקלים. תייר ישראלי ששכר לאחרונה מרצדס GT ונתפס נוהג במהירות של 197 קמ"ש חויב לשלם קנס בגובה 29 אלף שקלים, לא כולל שכ"ט עו"ד בסכום של 20 אלף שקלים, וזאת לצד תשלום לחברת ההשכרה בגין אחסנת הרכב בשווי של 15 אלף שקלים. כך יוצא, בסיכום כללי, שבגין חריגה מהמהירות המותרת בחוק הוא שילם 64 אלף שקלים. אבשלום מספר כי עבירה שכיחה, כואבת פחות בכיס היא חניה במקום אסור. "התשלום חוצה בקלילות את 800 השקלים לחניה אסורה בודדת. פתאום הישראלים מתחילים להעריך את תל אביב בתחומיה אתה נקנס ב-100 שקל בלבד".
תאונות זה כבר סרט טורקי
סיכון נוסף שעליכם לקחת בחשבון הוא חלילה במקרה של מעורבות בתאונה, בה יתברר כי לא נרכש כיסוי מתאים לנזקי גוף. עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ומבכירי עוה"ד בישראל בתחום הנזיקין, מסביר כי מרבית הפוליסות אינן נותנות מענה ביטוחי לנזקי גוף שנגרמים ליושבי הרכב או לנהג - ואין מדובר על סיכון תאורטי בלבד: לפני כחודש פצע ישראלי תושב מקומי בדובאי בתאונת דרכים והביא לשבר בידו. היות והישראלי לא רכש ביטוח מתאים, השלטונות בדובאי הבהירו לו כי איננו רשאי לעזוב את המדינה ללא תשלום של 90 אלף שקלים. הנושא עדיין לא הוסדר וככל הידוע, עזיבתו נאסרה עליו עד להסדרת התשלום.
עו"ד ורשה, אומר ל'עולם הרכב' כי התיירים הישראלים בדובאי חייבים לנקוט במשנה זהירות. "לא מעט ישראלים שטסים בקבוצה ושוכרים רכב ביחד מוזילים את עלות ההשכרה באמצעות ציון שמו של נהג אחד שרשאי לנהוג, בעוד שבפועל – כולם נוהגים ברכב, וזו טעות קשה. נכון, עלות ההשכרה מחושבת גם בהתאם למספר הנהגים המורשים לנהוג ברכב, כאשר הפער יכול להגיע גם למאות שקלים ליום, כתלות בגיל הנהג הצעיר. פוליסה שמוגבלת לנהג יחיד יכולה להתברר כטעות כאשר מדובר על טיול שמשלב נהיגה למשך שעות ארוכות. היה ובחרתם לחסוך - אסור בתכלית האיסור לאפשר לנהג שלא מורשה לנהוג" אומר עו"ד ורשה. בנוסף לכך הוא מעיר: "תאונה בנסיבות כאלה, תוצאתה חמורה - אי מתן כיסוי ביטוחי. או במילים אחרות, אתם בבעיה מפותלת מאוד".