בכינוס ועידת האקלים בגלזגו התחייבו מספר יצרניות רכב גדולות, בהן ג'נרל מוטורס, פורד, וולוו ומרצדס להביא להפסקה הדרגתית בשימוש בדלקים קונבציונליים ש"תורמים" לזיהום הסביבתי הכביד. ואולם, טויוטה סירבה להצטרף לפורום המובחר בטענה שחלק גדול מהעולם אינו בשל לעשות את המעבר לרכב חשמלי בצורה חד צדדית כל כך. היעדרות בולטת נוספת, הייתה גם של קונצרן פולקסווגן. "אנחנו לא רוצים להיראות כיצרנית רכבי חשמל (EV), אלא כחברה שתומכת בניטרליות פחמנית על כל רבדיה" אמר סגן יו"ר טויוטה, שיגרו הייקאווה, בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס.
בעיצומה של ועידת האקלים, מהעבר השני של העולם, מנכ"ל טויוטה, אקיו טויודה שהה ביפן במסגרת נהיגה במכונית מימן ניסיונית. זוהי גרסה משודרגת של טויוטה קורולה הצ'בק שנבדקה על מסלול אוקאיאמה במערב המדינה עם מערכת הינע של יאריס GR מוסבת למימן. טויוטה ביקשו להדגים כי הפיכת תחנת כוח כזו לכדאית מבחינה מסחרית, יכולה לשמור על מנועי בעירה פנימית רלוונטים."האויב הוא פחמן, לא מנועי בעירה פנימית. אנחנו לא צריכים להתמקד רק בטכנולוגיה אחת אלא לעשות שימוש בטכנולוגיות שכבר יש לנו", אמר טויודה במסלול. "נייטרליות פחמן אינה קשורה לבחירה אחת - אלא להשאיר אפשרויות פתוחות".
על אף שטויוטה מקדישה הרבה משאבים לטכנולוגיית מימן, היא צריכה, במקביל לתחזק טכנולוגיה חשמלית נגישה, ולכן היא פועלת בשני מישורים: רכבי פלאג-אין (נטענים מהחשמל) וכן רכב חשמלי מלא, כפי שהוצג לאחרונה בדמותו של הקרוסאובר מסדרת Beyond zero, תאום סובארו סולטרה. כך יוכלו לנגוס בנתח שוק הולך וגדל של כלי רכב חשמליים עם סוללות (BEV) ולא יקלעו לבעיות מול תקנות זיהום האוויר. ראיה נוספת לכך שהם לא אנטי-חשמל קבורה בתכנית האסטרטגית: עד שנת 2025, טויוטה מתכננת להציג 15 דגמים חשמליים ותזרים 13.5 מיליארד דולר בעשר שנים כדי להרחיב את ייצור הסוללות.
"למרות שתוצר הלוואי של שריפת מימן וחמצן הוא מים, כמות קטנה של מתכת מנוע נשרפת גם כן, וכתוצאה מכך כ-2% מהפליטות של מנוע בנזין. הפליטה מכילה גם עקבות של תחמוצת חנקן. מכוניות מימן זקוקות גם למיכלי לחץ מגושמים לדלק. חלק גדול מהמושב האחורי ומתא המטען במכונית המימן של טויוטה מאוכלס במיכלי דלק שחסמו את החלון האחורי", כך אומר טים קלי, אנליסט של סוכנות הידיעות 'רויטרס'. "יש עלות "פחמנית" מסוימת לייצור רכב חשמלי אבל מכונית חשמלית לא מזהמת בכלל כשהיא פועלת", כך הוא מוסיף.
טויוטה משוכנעת שהפתרונות האקולוגיים טמונים במימן, ולא בכדי הציגה שני דורות למכונית המשפחתית מיראי, האחרונה אף שברה שיאי מרחק על "תדלוק בודד". אלא שביפן עדיין רואים בשיטה זו מסובכת, רגישה מבחינה בטיחותית ורחוקה מאוד - כלכלית, כמעט מכל עובד ממוצע במשק המקומי. פרט לכך, בכל יפן פרוסים רק 154 מסופי טעינה למערכת מימן. "מימן ידוע מזה זמן רב כדלק פוטנציאלי להובלה יבשתית דלה בפחמן, אך ביסוסו בתמהיל הדלקים של התחבורה היה קשה", אמרה סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) בדו"ח שפורסם החודש. עוד הם אומרים "אפילו עם תשתית דלק נאותה, טויוטה עדיין חייבת לבנות רכב שיכול להתחרות במחיר, בטווח ובעלות התפעול עם מכוניות בנזין ורכבי רכב חשמליים רגילים". טויוטה מיראי חדשה מתומחרת בסביבות 65 אלף יורו.
מנוע בערה עם מימן
השילוב בין מנוע בערה פנימית, או ICE לבין מימן, אשר מייצר אנרגיה באמצעות בעירה של מימן במקום בנזין, נבחן כאמור על אותה קורולה מקושטת שעל גלגל ההגה שלה מופקד נשיא טויוטה, אקיו טויודה (שהיה בעבר נהג מירוצים) וכן נהג המבחן של טויוטה טאקוטו איגושי. בניגוד למערכות תא דלק, כמו זו שבטויוטה מיראי, היא אינה מבוססת על תגובה כימית המייצרת חשמל כדי להניע את המכונית; במקום זאת, המערכת שורפת מימן ישירות כדלק, בדומה למנוע בנזין. מנועי מימן פולטים אפס CO2 בעת השימוש מכיוון שהם שורפים מימן תוך כדי כניסת חמצן המצוי באוויר. כמו במקרה של מנועי בנזין, נוצרת כמות מסוימת של NOx אבל ברמה הכללית - הם נקיים יותר מרכבי פלאג-אין ורכבי הייבריד מסורתיים.
"עד שיגידו לך אחרת, זה מרגיש כמו מנוע רגיל. הרגשתי בנוח לנהוג בו מיד. מצליל המנוע ועד לתחושה כשאתה נוהג, כל זה נשאר אותו הדבר, כך שאתה באמת מרגיש שאתה במירוץ. לא הרגשתי שאני נוהג במכונית מונעת במימן", אמר נהג המירוץ טאקוטו איגושי על ה- Toyota Corolla Sport H2 ConceptA, שבליבה שלה פועם מנוע בנזין 3 בוכנות ויותר מ-260 כוחות סוס. ומה לגבי הסכנות הבטיחותיות? "כל דלק דליק עלול להיות מסוכן אם מטפלים בו בצורה לא נכונה", אומר נאוקי איטו מחטיבת הביצועים של טויוטה, גאזו-רייסינג. "זה נכון כמובן לגבי מימן. יחד עם זאת, אני לא חושב שזה נכון לומר שמימן מסוכן יותר מבנזין. אני מאמין שנוכל להציע מכוניות בטוחות ואמינות אם הן מעוצבות ומצוידות בצורה המתאימה למימן".