למרות שהן זוכות לכותרות בכל מקום, מכוניות חשמליות הן עדיין לא המצרך הנגיש ביותר בענף ומשווקות במחירים גבוהים. אבל אם זה תלוי בדאצ'יה, מותג התקציב הרומני של קבוצת רנו, כל זה עתיד להשתנות החל ב-2021. החברה הציגה לאחרונה את גרסת הייצור של ה-SUV הקומפקטי החשמלי הראשון בתולדותיה, דאצ'יה ספרינג עם תג מחיר של כ-10,000 יורו. כפי שציינו בדיווח הקודם דאצ'יה לא פיתחו את הרכב מאפס, אלא השתמשו במכללים של רנו K-ZE המיועד לשווקים במזרח ובכך הצליחו לשמור על עלויות ייצור מבוקרות. מצד שני, האם זה גורס שהספרינג הוא מוצר רווי בפשרות או שצפויה לו נחיתה רכה, כשם שעשו לפניו דאסטר וסטפויי?
כדי לעשות קצת סדר בפרופורציות, בואו ננסה להבין מאילו גדלים נגזר הספרינג החשמלי. בסעיף האורך מדובר ברכב שמתהדר ב-3.73 מ', רוחבו 1.62 מ', גובהו 1.51 מ' ובסיס גלגלים של 2.44 מ', עם תא מטען בנפח של כ-300 ל'. ערכים אלה מציבים אותו בשכנות עם קבוצת הסופר-מיני הפופולרית, או 14 סנטימטרים יותר ממכונית מיני כגון רנו טווינגו. מידות שימושיות לסביבה העירונית וגם ההופעה החיצונית שלו עדכנית למדיי עם תאורת LED, מיגונים קלים בקשתות הגלגלים, פסי הגנה לאורך הדלתות ומסילות תקרה המשוות לו מראה ג'יפוני יותר.
תא הנוסעים שלו חולק הרבה קווי מתאר עם דאצ'יה סנדרו החדש ואלה בשורות טובות. איכות התרכובות גבוהה יותר מכפי שהתרגלנו לקבל במותג העממי, הקונסולה הראשית שופרה לאין ערוך עם צג ראשי ממורכז בגודל 10 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי למחצה עם 3.5 אינץ', ובמרכז תעלה עם בורר הילוכים אלקטרוני בצורת חוגה לשליטה על מערכת ההינע. בדאצ'יה אומרים שגרסאות עירומות תגענה ללא מיזוג (אופציה בתשלום, רחמנא ליצלן), ואפילו על מראות חשמליות צריך להוסיף כמה גרושים. עוד ברשימת ה"פינוקים" שלו בתשלום מצלמת נסיעה לאחור וממשקי אפל ואנדרויד.
שאלת הבטיחות טרם פוענחה. בשנת 2016 ארגון ה-NCAP העולמי ריסק את התאומה הרחוקה של הספרינג, רנו קוויד מספר פעמים במסגרת ניסויים שנערכו בהודו. הציון? אפילו לא כוכב אחד לרפואה. מאז בכל אופן שינו רנו את המתכונת והוסיפו לספרינג לא מעט חיזוקים, שש כריות אוויר, וכן תגברו עם מערכת בלימה אוטומטית ותאורה אדפטיבית. ב-Euro-Ncap החמירו לאחרונה את הקריטריונים, כך שיש להניח שהספרינג יתקשה להשיג ציונים ברף העליון של הקטגוריה.
מנוע, טווח
האם מחיר מפתה מתורגם אוטומטית אל מערכת הינע עצלה? ובכן, לפי הנתונים הרשמיים דאצ'יה ספרינג לא עומד לשבור את מהירות הקול. עם סוללת 26.8 קווטש ומנוע חשמלי הוא מפיק 4-4 כוחות סוס בלבד ו-13 קג"מ מסל"ד אפס. המהירות המרבית היא 125 קמ"ש ואת ההאצה ל-100 קמ"ש הוא מסיים ב-15 שניות. ולמרות זאת, טווח הנסיעה שלו רחוק מלהיות מאכזב, וכאן מדווחים הרומנים על 225 קילומטרים בין טעינות - די והותר לשוטט בעיר ולנוע בכבישים בינעירוניים. בעמדות מהירות על תשתית כבישים ניתן להטעין את הסוללה בערך בשעה, ובהתקנים ביתיים, תלוי במתח, בין 5 ל-14 שעות לכל היותר. למי שחרד להתקע בדרך, דאצ'יה פותרים את החששות עם מתג ECO חסכוני שמסוגל להגביל את התפוקה ל-31 כוחות סוס ואת המהירות ל-100 קמ"ש. אפליקציה חדישה תסייע לנהגים לעקוב אחר הרגלי הצריכה הממוצעים ולבצע התאמות בזמן אמת.
דאצ'יה ספרינג מיועד לשיווק אירופי ברבעון השלישי או הרביעי של שנת 2021. מהיבואנית לישראל קרסו מוטורס נמסר ל'עולם הרכב כי בהתאם ללוח הזמנים הנוכחי, הוא יגיע לארץ בסוף השנה הבאה או בתחילת שנת 2022.